Knipper vragen LED

jaw

MF'er
3 apr 2004
236
0
Delft
Op mijn R6('99) heb ik achter LED knippers gemonteerd, resultaat: knippert te snel. In een ander topic had ik gevonden dat er dan een weerstand van 10 Ohm tussen moet. Klopt dit? Is dit voor elke type motor hetzelfde? De oude lampjes waren 21 Watt.

Voor wil ik aan de zijkant platte LED knippers monteren en in de koplamp een normaal lampje, zodat tegemoet komend verkeer ook enig idee heeft wat ik ga doen. Hoe schakel ik deze led en gloeilamp? Serie of parallel? En moet ik hier dan ook nog met weerstanden aan de slag?
 
Ooze Hier mijn berekening

lampje = 21W
spanning = 12V

I=P÷U
I= 1,75 Ampère verbruikt het lampje

Dus nu bereken ik hoeveel Ohm weerstand ik nodig heb om 1,75 Ampère te vervangen.

R=U÷I
R= 6,857 Ohm

Maar je moet nu wel eerst berekenen hoeveel Ohm je LED gebruikt. Want met deze weerstand vervalt het gehele knipper lampje. En dan zul je het weetstandje lager moeten nemen.
 
Zolang je niet weet welke drempelspanning je led exact heeft en welke stroom je erdoor moet/mag jagen kan je volgens mij toch nooit perfect gaan berekenen welke weerstand je nodig hebt hoor..
Denk dat je dan idd nog best gewoon een 10 Ohm weerstand 25W neemt... zeg nou zelf, ga jij het verschil merken tussen een knipperfrequentie van 2 Hz en 2,005 Hz ?
 
Om de 1 of andere reden werkt het niet om een weerstand in serie te zetten, met een weerstand van 6,8 Ohm parallel zoals je aangeeft werkt het dus goed. Maar ook met een weerstand van 10 Ohm. Degene die ik vandaag heb gekocht zit in een nette behuizing/koelelement. Hij wordt ook bijna niet heet. Dat was wel anders met de weerstandjes die ik gister kocht.......... maar ja, die waren maar 5 Watt.
weerstand.JPG
 
Ooze Hier mijn berekening

lampje = 21W
spanning = 12V

I=P÷U
I= 1,75 Ampère verbruikt het lampje

Dus nu bereken ik hoeveel Ohm weerstand ik nodig heb om 1,75 Ampère te vervangen.

R=U÷I
R= 6,857 Ohm

Maar je moet nu wel eerst berekenen hoeveel Ohm je LED gebruikt. Want met deze weerstand vervalt het gehele knipper lampje. En dan zul je het weetstandje lager moeten nemen.
het vermogen dat een led raw. gebruikt is bijna te verwaarlozen (iets van een watt?)
 
Zo nauw komt 't allemaal ook niet: je led's branden gewoon op 12V. Klaar. Nix drempelspanning. Die parallelwerstand dient er alleen maar voor om de belasting op te voeren, zodat je cligodinges denkt dat alles in orde is en in het normale tempo gaat knipperen. Of die weerstand nu 21W, 24W of 16W compenseert, maakt daarbij nix uit. Ja, 5W is misschien weer wat weinig...
 
Zo nauw komt 't allemaal ook niet: je led's branden gewoon op 12V. Klaar. Nix drempelspanning. Die parallelwerstand dient er alleen maar voor om de belasting op te voeren, zodat je cligodinges denkt dat alles in orde is en in het normale tempo gaat knipperen. Of die weerstand nu 21W, 24W of 16W compenseert, maakt daarbij nix uit. Ja, 5W is misschien weer wat weinig...
Led's branden niet op 12volt. De raw branden op 12volt maar deze hebben al weerstanden ingebouwd. Een led heeft een drempelspanning van ongeveer 1,75 volt. Als je hier 12volt op zou zetten dan zijn ze meteen kapot. daarom worden ze begrenst met een serieweerstand. Over deze weerstand valt de rest van de spanning(12volt-1,75 volt=10,25 volt) Met deze serieweerstand kan men de stroom door de led (en daardoor de lichtopbrengst)bepalen. Deze weerstand heeft niks met de vermogensweerstand te maken die wordt gebruikt om het lagere vermogen van de raw. op te heffen.
 
Led's branden niet op 12volt. De raw branden op 12volt maar deze hebben al weerstanden ingebouwd. Een led heeft een drempelspanning van ongeveer 1,75 volt. Als je hier 12volt op zou zetten dan zijn ze meteen kapot. daarom worden ze begrenst met een serieweerstand. Over deze weerstand valt de rest van de spanning(12volt-1,75 volt=10,25 volt) Met deze serieweerstand kan men de stroom door de led (en daardoor de lichtopbrengst)bepalen. Deze weerstand heeft niks met de vermogensweerstand te maken die wordt gebruikt om het lagere vermogen van de raw. op te heffen.

Heppie helemaal gelijk in. Maar laat ik 't dan anders formuleren:

Je kant-en-klare-12V-led-knipper-incl-serieweerstand neemt iets van 100mA (0.1A) op. Check?
Een 21W lamp neemt ca 1.8A op.

Zo gauw je de parallelweerstand (met vaak een tolerantie van 10%) voor die (ca) 1.8A laat zorgen, vindt je die zielige 0.1A extra van de led's niet meer terug en zal daarom geen enkele invloed uitoefenen op de knipperfrequentie. Daarom komt de parallelweerstand niet zo nauw.

Overigens hou ik niet van serieweerstanden icm LED's. Al eens nagedacht wat van je LED's overblijft als de laadspanning (=boordspanning) eens de 15V bereikt ;) ? Ik geef met led's de voorkeur aan spanningsregelaars!
 
Volgens mij is een led niet veel meer dan een diode.
Deze laat pas een stroom door vanaf een bepaalde waarde. Als hij doorlaat, dan licht deze op. Door een led mag, over het algemeen, maximaal 0,02 Ampere lopen.
De spanning die erover staat maakt weinig uit, aangezien de led bijna geen weerstand heeft en er dus ook bijna geen spanning over staat.
Belangrijk is dat de stroom een goede waarde aanneemt.
 
Heppie helemaal gelijk in. Maar laat ik 't dan anders formuleren:

Je kant-en-klare-12V-led-knipper-incl-serieweerstand neemt iets van 100mA (0.1A) op. Check?
Een 21W lamp neemt ca 1.8A op.

Zo gauw je de parallelweerstand (met vaak een tolerantie van 10%) voor die (ca) 1.8A laat zorgen, vindt je die zielige 0.1A extra van de led's niet meer terug en zal daarom geen enkele invloed uitoefenen op de knipperfrequentie. Daarom komt de parallelweerstand niet zo nauw.

Overigens hou ik niet van serieweerstanden icm LED's. Al eens nagedacht wat van je LED's overblijft als de laadspanning (=boordspanning) eens de 15V bereikt ;) ? Ik geef met led's de voorkeur aan spanningsregelaars!
Je hebt gelijkt dat het vermogen door de led raw er weinig tot niets toe doet.
Maar nou vraag ik me toch echt af hoe jij een led een constante stroom van zo'n 20mA gaat geven d.m.v. een spanningsregelaar :?
Dan heb je toch altijd nog die serie weerstand nodig die de stroom begrenst
En wat geeft die led erom dat de spanning met 2 volt toeneemt. Hij krijgt dan alleen maar even 22mA i.p.v. 20mA
 
Volgens mij is een led niet veel meer dan een diode.
Deze laat pas een stroom door vanaf een bepaalde waarde. Als hij doorlaat, dan licht deze op. Door een led mag, over het algemeen, maximaal 0,02 Ampere lopen.
De spanning die erover staat maakt weinig uit, aangezien de led bijna geen weerstand heeft en er dus ook bijna geen spanning over staat.
Belangrijk is dat de stroom een goede waarde aanneemt.
En waar denk je dat ze die stroom mee bepalen?
Met een serieweerstand.
Hoeveel stroom denk je dat er gaat lopen door de led als je hem gaat kortsluiten totdat je nog maar 1,75volt overhoud?
 
Je hebt gelijkt dat het vermogen door de led raw er weinig tot niets toe doet.
Maar nou vraag ik me toch echt af hoe jij een led een constante stroom van zo'n 20mA gaat geven d.m.v. een spanningsregelaar :?
Dan heb je toch altijd nog die serie weerstand nodig die de stroom begrenst
En wat geeft die led erom dat de spanning met 2 volt toeneemt. Hij krijgt dan alleen maar even 22mA i.p.v. 20mA

Natuurlijk blijf je een serieweerstend houden als een spanningsregelaar wordt gebruikt. Maar dan ben je m.b.t. de berekening van de weerstandswaarde wel verlost van de (laad/boord)spanningsverschillen en ga je uit van een constante voedingsspanning van bijv. 5, 6, 8 of 9V uit, egaal wat je laadspanning doet.

En wat die led erom geeft?
Nou, puur theoretisch gezien:
LED: Uf=2.2V If=20mA -> serieweerstand = 490 Ohm voor 12V

Bij 15V icm diezelfde 490 Ohm kom je op If=26mA (+25%). Dat verschil is echt zichtbaar! Laat staan de gevolgen voor de levensduur van de led.
Bij een lagere Uf wordt het effect alleen nog maar groter.
 
Natuurlijk blijf je een serieweerstend houden als een spanningsregelaar wordt gebruikt. Maar dan ben je m.b.t. de berekening van de weerstandswaarde wel verlost van de (laad/boord)spanningsverschillen en ga je uit van een constante voedingsspanning van bijv. 5, 6, 8 of 9V uit, egaal wat je laadspanning doet.

En wat die led erom geeft?
Nou, puur theoretisch gezien:
LED: Uf=2.2V If=20mA -> serieweerstand = 490 Ohm voor 12V

Bij 15V icm diezelfde 490 Ohm kom je op If=26mA (+25%). Dat verschil is echt zichtbaar! Laat staan de gevolgen voor de levensduur van de led.
Bij een lagere Uf wordt het effect alleen nog maar groter.
Dat probleem heb je met een gloeilampje toch ook.
En wat je natuurlijk ook kunt doen is je led maar 16ma geven bij 12 volt, dan heeft hij bij 14,5 volt mooi 20mA.
Maar je hebt wel gelijk met die spanningsregelaar, zeker wanneer je meerder led's in serie gaat zetten.
 
En die leds knipperen ook oranje neem ik aan...???

Ik krijg toevallig morgen ook de oranje leds voor mijn led-projectje, die te vinden is in mijn ondertitel, TL1000rijders2.
De leds komen uit een stoplicht, dus echt superfel! Kan je niet recht in kijken of je wordt flink verblind. Goed spulletje dus...
 
Zie hier mijn leds in het achterlicht in de proefopstelling.
Deze is nu werkend met normaal licht én remlicht.
Hiernaast zet ik dan nog de oranje leds...

full
 
Ehhh...... je topic is nogal lang..... Wat ga je doen? Alleen achter of ook voor? Ik zoek zelf nog een oplossing voor voor, maar er zijn eigenlijk geen mooie (LED)knippers te vinden die in de gaten van de kuip vallen. Wordt denk ik zelf iets knutselen.
Mijn knippers achter zijn ook behoorlijk fel, stukken beter dan de gloeilampen die erop zaten.

/EDIT whaha! Jij beantwoordt mijn vragen voordat ik ze gesteld heb! :}
 
Tis gewoon een gave O-)
Maar wil je meer lezen, dan moet je even op pagina 96 lezen, daar staan de piccies.

Maar vooraan moet ik nog even kijken, misschien dat ik daar ook nog een strookje leds in zet ipv die gloeilampies. Deze zijn veel beter zichtbaar. Zeker omdat mijn knippers vóór heel klein zijn.
De vraag is of ik nog genoeg van die oranje leds kan krijgen. Kopen doe ik ze niet, deze kosten namelijk ruim 4 euro p/s!!! Als ik er dan 10 nodig heb... Auw!
En zo belangrijk vind ik de voorste knippers niet.
 
Xenon, is wel mooi gedaan hoor!
Zelf gedaan of zo'n bouwkitje?

[moraalriddermodus]
Ik vind het alleen wel onrustig en je knippers zijn niet oranje, wat officieel niet mag.
[/moraalriddermodus]

:9
 
Xenon, is wel mooi gedaan hoor!
Zelf gedaan of zo'n bouwkitje?

[moraalriddermodus]
Ik vind het alleen wel onrustig en je knippers zijn niet oranje, wat officieel niet mag.
[/moraalriddermodus]

:9

Bedankt :}

Het is een beetje van MaggiConrad en een beetje van mezelf.
De twee LED-lampen (met 50 led's elk :P ) komen kant en klaar bij Conrad vandaan.

Idd: het knippert rood. Ik heb echter op internet (Google :} ) het voertuigreglement erop nageslagen en kan slechts vinden dat mijn '95 motorfiets zowel aan vóór- als achterzijde moet zijn voorzien van knipperende richtingaanwijzers. Over de kleur ervan wordt niet gesproken. Pas vanaf bj '96 staat er expliciet bij vermeld dat deze oranje van kleur moeten zijn.

Dusseuhh, ik weet niet beter dan dat ik aan het reglement voldoe.

Ik heb ook wel eens achter me rijdende motorrijders gevraagd naar hun mening m.b.t. duidelijkheid en zichtbaarheid. En idd: het rode knipperlicht was even wennen, maar niemand twijfelde aan m'n bedoelingen (bijv rem icm raw). En de zichtbaarheid (zelfs in zonlicht) vond men top.

Ik blij *D .

...en (de collega's van) Baksteen ook, hoop ik...

[edit]
Ik moet wel nog met de kentekenplaatverlichting aan de slag, want die heb ik met het originele achterlicht vanzelf mee uitgebouwd.
Maar ik ben 99.5% daglichtrijder, dus... kan wachten tot na de vakantie...
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Zeker mooi! Doet bijna pijn aan mijn ogen zo fel!
Wat betreft kleur: Je ziet toch vaak genoeg amerikaanse wagens rijden waarvan de knippers rood zijn of waarvan het rem/achterlicht knippert?

/EDIT
Mocht iemand een mooie oplossing voor de knippers op de kuip hebben hoor ik het graag.
 
knippers moeten wit of ambergeel zijn. Ik heb net het documentje van de RDW gekregen.

En voor iedereen die gaat liggen kloten met parallel weerstanden aan hun LED knippers: een standaard clignoteur (ongevoelig voor de belasting) kost iets van 12 euro bij Motozoom.nl of Hein-Gericke. Voordelen: het is goedkoper dan vier aparte weerstanden kopen, scheelt ruimte, wordt niet warm, je verbruikt bijna geen energie (paar milliwatt per knipper), en het is veel makkelijker aan te sluiten. Het is een onnodig paardenmiddel IMHO, zo'n dikke parallelweerstand.
 
lees ;

mijn '95 motorfiets zowel aan vóór- als achterzijde moet zijn voorzien van knipperende richtingaanwijzers. Over de kleur ervan wordt niet gesproken. Pas vanaf bj '96 staat er expliciet bij vermeld dat deze oranje van kleur moeten zijn.

En 4 weerstanden kosten bij elkaar 0,40 cent, dus is niet goedkoper. Ik ben wel met je eens dat het een degelijkere oplossing is.
 
Zo'n standaard clignoteur, is die eenvoudig in te bouwen ipv de originele? Moet voor ook nog aan de slag, dus dan is dat op zich een betere oplossing.
Kunnen alle extra snoeren die ik erin gepropt heb eruit.

Heb gister mooie knippers gezien voor op de kuip, bij Brezan. Eigenlijk voor de auto, maar komt aardig overeen met het gat in de kuip.

/EDIT
Zie in andere topic dat je de clignoteur waarschijnlijk kan horen knipperen, da's mooi want ik heb geen idee waar dat ding zit(uiteraard wel onder de zitting).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 't ook gedaan en 't stelt echt niet zoveel voor ;) .
Electronische cligno's hebben wel vaak een aparte massa-aansluiting nodig, waar je dus even voor moet zorgen als je die nog niet mocht hebben. De originele connector zal vrijwel nooit op de universele cligno passen. Als je die twee zaken kunt overwinnen ben je gauw klaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan