knipperbollen verplicht?

Lijkt me zware BULLSHIT dat je niet meer verzekerd zou zijn met een andere demper, of dat je ipv de standaard Sportmaxjes BT010\'s eronder zou gooien...

Strikt wettelijk is het echt geen bullshit...
Je motor is goedgekeurd als pakketje bij aflevering...
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me zware BULLSHIT dat je niet meer verzekerd zou zijn met een andere demper, of dat je ipv de standaard Sportmaxjes BT010\'s eronder zou gooien...
Waarom?
Volgens mij moet je motor zo zijn als dat hij gekeurd is. Waarom denk je dat iedereen in Duitsland zijn motor 1 keer per jaar weer helemaal terugbouwd naar originele staat. En waarom staat er dan op alle accesoires/vervangingsonderdelen TUV. Omdat met die onderdelen je motor nog goedgekeurd is.

Laten we het een beetje extreem stellen. Als ik mijn frame in tweeen zaag en er een stuk tussenlas omdat ik dan een mooie lange motor heb. denk je dan dat dat als ik een crash maakt dat de verzekering zegt: geeft niks jongen we betalen wel.

Anderzijds: als ik een paar andere voetsteuntjes monteer zal daar geen haan naar kraaien, en zeker niet bij een paar andere banden. Tenzij je crosbandjes onder een R1 gooit.

Wat ik schrijf over niet verzekerd is puur theoretisch, maar ik zou wel eens de kleine lettertjes van de polis doorlezen.
 
Laatst bewerkt:
Het is NIET verplicht knippelichten op je motor te hebben zitten maar als je ze er op hebt moeten ze werken!

Maar waarom staat onderstaand stukje tekst dan in de wet :?

Artikel 3.4.41

1. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 16 juni 1999, moeten zijn voorzien van grote lichten, dimlichten, stadslichten, richtingaanwijzers, achterlichten, remlichten, een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat en niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.
 
Maar waarom staat onderstaand stukje tekst dan in de wet :?

Artikel 3.4.41

1. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 16 juni 1999, moeten zijn voorzien van grote lichten, dimlichten, stadslichten, richtingaanwijzers, achterlichten, remlichten, een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat en niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.


Als je goed leest staat er:
1. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 16 juni 1999.... en niet:

Motorfietsen van bouwjaar na 16 juni 1999 moeten zijn voorzien van....

Dus dat is op het moment dat er een kentekenregistratie op aangevraagd wordt.
Daarna mag je ze er gewoon afslopen.
Net zoals er geen licht op hoeft te zitten zolang je niet in het donker rijdt.
Of het echt verstandig is....
 
Als je goed leest staat er:
1. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 16 juni 1999.... en niet:

Motorfietsen van bouwjaar na 16 juni 1999 moeten zijn voorzien van....

Dus dat is op het moment dat er een kentekenregistratie op aangevraagd wordt.
Daarna mag je ze er gewoon afslopen.
Net zoals er geen licht op hoeft te zitten zolang je niet in het donker rijdt.
Of het echt verstandig is....

Punt voor Dennis
 
tüv is in duitsland elke 2 jaar, en ja, als je er een setje banden onder zet wat geen typegoedkeuring heeft, of zelfs maar een KN luchtfiler erop zet, in plaats van de standaard, kan de verzekering al gaan klagen. En gezelligerwijze doen ze dat ook nog graag, als je een totaalschade ofzo rijd.

Beide koplampen aangesloten, in plaats van slechts 1? GEEN tuv-goedkeuring, ander filter? GEEN tuv-goedkeuring, knipperlichten met 5W constant branden laten, GEEN tuv-goedkeuring.

Lekker jongens he, die duitsers :)
 
Als je goed leest staat er:
1. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 16 juni 1999.... en niet:

Motorfietsen van bouwjaar na 16 juni 1999 moeten zijn voorzien van....

Dus dat is op het moment dat er een kentekenregistratie op aangevraagd wordt.
Daarna mag je ze er gewoon afslopen.
Net zoals er geen licht op hoeft te zitten zolang je niet in het donker rijdt.
Of het echt verstandig is....

Dat geloof je toch zelf niet Dennis? Waarom kun je dan een bekeuring krijgen voor een kapot geslagen achterlicht? Ook overdag.
 
Laatst bewerkt:
Dat geloof je toch zelf niet Dennis? Waarom kun je dan een bekeuring krijgen voor een kapot geslagen achterlicht? Ook overdag.

Wat erop zit moet het doen, ao simpel is het.

Duitsers zijn heel moeilijk, en er wordt absoluut moeilijk gedaan over andere banden op je motor dan typegoedkeuring aangeeft.

Maar wie maakt zich hier nu druk over het feit of het verboden is om je knipperlichten eraf te slopen???

Bijna iedereen rijdt hier te hard, kost een stuk meer en de kans dat je daar een boete voorkrijgt is ook een stuk groter, en wie heeft er hier nu nog een reflector op de achterzijde zitten, want dan ben je echt zielig.
 
En bedankt... ik heb geloof ik nog een reflector achterop zitten. Dat is geintegreerd in mn spatbord.
 
Artikel 5.4.51 van het Voertuig Reglement zegt: :r
lid 1: Motorfietsen moeten zijn voorzien van:

a. 1 of 2 grote lichten;
b. 1 of 2 dimlichten;
c. 2 richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de
achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na
31 december 1996. :r
d. 1 of 2 stadslichten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 oktober
1997; :r
e. achterlicht blablabla;
f. remlicht blablabla
g. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig
aangebrachte kentekenplaat; :r
h. reflectoren blablabla
 
geen gelul: Is een motor met typegoedkeuring op de markt gekomen, mag deze officieel NIET worden gemodificeerd, tenzij een modificatiekeuring door het plaatselijke RDW station wordt uitgevoerd. heb je een motor met knipperlichten, en dit is op de typegoedkeuring genoteerd, mag dit er NIET af worden gehaald. Maar geen man die er wat van zegt als je wel je motor modificeerd. andere schokdempers, ander stuurtje?? ach wat, maakt de politie en je verzekeringsmatschappij meestal geen probleem van, zolang het maar veilig is. andere uitlaten wil de politie nog wel 's moeilijk over doen.

Of je neemt net als ik een motor zonder typegoedkeuring..........
 
Terug
Bovenaan Onderaan