Knipperlicht in koplamp knippert niet/stadslicht knippert.

TomVDijk

Rookie
5 apr 2023
10
3
Hallo!

Ik heb recent een koplamp met knipperlichten aangeschaft voor mijn project motor. Na alles aangesloten te hebben doet de koplamp iets vreemds: zie video.

Als ik de stadsverlichting eruit haal dan knippert alles wel. Maar dan knippert ook de stadsverlichting mee aan de andere kant.

Ik heb ondertussen 10x alles gecheckt, en ook nieuwe relais gehaald, maar ik kom er maar niet uit. Iemand enig idee waar dit probleem vandaan kan komen?

Dit is de koplamp trouwens: Link maar koplamp
 

Bijlagen

  • VID-20230405-WA0010_1.mp4
    6,6 MB
Geen probleem! Bedankt voor je reactie in ieder geval!

Misschien handig voor mensen om te weten, hier is een Diagram hoe ik de lamp aangesloten heb (zie foto).
ZX10_WiringDiagram_Koplamp.png
 
Je bent zo te zien niet de enige als ik naar de reviews kijk voor deze koplamp, minimaal 1 andere persoon met exact jouw probleem.

Review van Teun B. (de onderste/laatste review in de link van het product)

De koplamp ziet er fantastisch uit op mijn Suzuki Caferacer,maar ik ben niet tevreden over de knipperlichten.Ik heb de bedrading volgens het schema aangesloten zoals dat op de site staat,maar als het knipperlicht aan de ene kant werkt,dan knippert het stadslicht van de andere kant en andersom precies zo,de kopllamp is niet te openen om een en ander te controleren,Kan dit opgelost worden?


Eerstvolgende stap : Contact opnemen met de leverancier om te kijken hoe ze dit voor je denken op te lossen. Zou zomaar een probleem in de koplamp zelf kunnen zijn (exemplarisch of misschien wel een serie die niet goed is). Wie weet heb je de koplamp van Teun B wel gekregen. Dat zou wat zijn.
 
Bedankt voor de reacties!

Ik zag inderdaad online dat er andere mensen zijn die dit probleem ook hadden/hebben. Ik heb al contact opgenomen met de leverancier omtrent dit probleem, maar het mail verkeer gaat sloom. Ondertussen probeer ik nog het een en ander zelf om te kijken of ik zelf niet iets over het hoofd zie. Ik zal ook de oplossing van Vol D'or eens proberen!
 
Caferacerwebshop kan je best wel bellen, zijn heel toegankelijke aardige lui

Verder denk ik dat het misschien te maken heeft met dat sommige signalen naar min geschakeld zijn en andere weer vanaf plus
 
Ja, mijn idee zou zijn net zo lang 12V op de stekkertjes zetten (behalve op de massa uiteraard) totdat je de juiste te pakken hebt. En dus niets aantrekken van de kleurtjes of het schema, maar zelf gaan zoeken wat bij wat hoort. Noem het emperisch bepalen.. En een goede massa is altijd onmisbaar. Veel autoachterlichtunits gaan ook rare dingen doen bij massaproblemen.
 
Verder denk ik dat het misschien te maken heeft met dat sommige signalen naar min geschakeld zijn en andere weer vanaf plus
Hoe bedoel je dit precies? Hoe het nu in elkaar steekt is dat de koplamp 1 massa heeft voor alle lampen, dus: Dimlicht, stadslicht en beide knipperlichten. (zie schema in een vorige comment). Maar ik zou alles nog even dubbelchecken of ik niet iets verkeerd aangesloten heb.

Verder heb ik ook alle draden los geprobeerd, en alle lampen doen het wel met de juiste knoppen, alleen dus wanneer ik het knipperlicht inschakel gaat er iets mis.
 
Heb ook eens zo’n koplamp gehad en dit probleem opgelost door diodes te plaatsen. Weet even niet meer welke maar ze worden vaker gebruikt i.c.m knipperlichten. De sperrichting naar de massa toe, niet naar de lamp anders doettie het niet meer. En de diode neem je in je massadraad op.
 
@TomVDijk zoals gewoonlijk zegt @willeM hetzelfde als ik, in een ander jasje.
Bijna, we zeggen bijna hetzelfde. Jij noemt de indicatie lampjes welke een storing kunnen veroorzaken die je kunt oplossen door diodes. Echter, deze lampies pikken iets op via de massa waardoor die drl zo lekker mee gaan knipperen.

Ik heb er wel een verklaring voor maar ik heb werkelijk helemaal geen zin om dat uit te leggen want dan komt er weer zo’n iwab met een bullshit verhaal waar ik me weer tegen moet gaan verdedigen.
Ik zag laatst ook weer eentje tegen jou gaan….vragen? PM!
Geen zin om teveel off-topic te gaan.
 
Ik ben net even bezig geweest met de motor en heb nog wat dingen geprobeerd:

- Ik heb een andere massa geprobeerd.
- Ik heb lampjes bevestigd waar de dashboard lampjes van het knipperlicht horen te zijn

Maar helaas, nog steeds blijft het probleem.

Mijn volgende stap is om het idee van @Willem te proberen. Hoeveel diodes heb ik nodig en waar precies zou ik deze moeten plaatsen? Tussen de negatief van de lamp en de massa van de motor?

Ook heb ik nog even wat extra video's gemaakt om het probleem wat duidelijker te schetsen.

Op een van de video's haal ik de stadsverlichting er uit. Dan kun je zien dat het knipperlicht wel knippert maar dat de stadsverlichting meeknippert.

In de andere video is te zien dat wanneer ik zelf het knipperlicht draad er uit en in doe, dat de lampen zich dan wel correct gedragen.

Ik houd jullie updated
 

Bijlagen

  • 20230406_182140.mp4
    14,1 MB
  • 20230406_182302.mp4
    14,5 MB
Je kan niet naar massa een diode inbouwen, de massa is gezamelijk. Diode zal er voor moeten toch???





Willem???




WILLEM!!!!!
Als hij een gezamenlijke massa heeft dan is dit een andere lamp. Hij lijkt dan veel op wat ik gehad heb en daar loste is het op door een diode zo te plaatsen dat de licht-led niks terug kreeg over de massa terwijl deze brandde. Ik heb toen zo’n diode gebruikt die ook voor de indicatorlampjes gebruikt worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan