knipperlicht indicator aansluiten op Honda Supermagna 1987

Finnie1967

Super Magna Fever!
8 jul 2019
54
8
Purmerend
Hallo Forumleden,

Ik hoop dat jullie kunnen helpen: ik heb op mijn Honda Supermagna geen knipperlicht indicator op de dash zitten waardoor ik zo nu en dan vergeet mijn knipperlicht uit te zetten. Nu heeft de vorige eigenaar bijna alle bedrading verpest en zit er geen dus ook geen bedrading meer om een led indicator op aan te sluiten. Aangezien het originele dashboard er ook niet meer in zit, wil ik dat zowel links als rechts op 1 led lampje in het custom aluminium dash word aangesloten i.p.v. 1 lampje voor links en 1 lampje voor rechts zoals origineel geleverd.

Heeft/kan iemand uitleggen (liefst met een schema’tje) hoe ik toch de knipperlichten op de dash indicator kan aansluiten zodat deze naar behoren werkt? Kan het rechtstreeks van de knipperlichten getrokken worden of moet er toch een relais tussen, en zo ja, welke?

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!

Erik
 

Bijlagen

  • E09C6976-FF55-431F-AC3B-0F4DE2F2A9F7.png
    E09C6976-FF55-431F-AC3B-0F4DE2F2A9F7.png
    332,2 KB · Weergaven: 8
Ik heb nu deze piepkleine ondingen op mijn motor zitten (foto 1 boven) voor olie en neutraal. Zoals foto1 (onder) wil ik ze hebben met knipperlicht led erbij. De led lampjes (foto2 en foto3) moeten daarvoor in de plaats komen. Moeten die allemaal zo behandeld worden als de led voor het knipperlicht met diodes? Of zijn die kleine lampjes die er in zitten al led lichtjes?
Ik hoor het graag!
Die diodes zijn alleen maar omdat je 1 verklikkerlampje op beide richtingaanwijzer kanten wilt aansluiten. De diodes blokkeren dat er stroom van de ene knipperkant naar de andere knipperkant gaat waardoor ze alle 4 tegelijk gaan knipperen.
De diodes mag je dus weglaten als je maar 1 bron hebt.

De weerstand zit er tussen om de stroom te beperken. De accuspanning op je motorfiets is tussen de 12 en 14,4 Volt. Het ledje laat geen stroom door onder de 1,4 Volt, daarboven heeft hij bijna geen weerstand. Ik vermoed dat er een ingebouwde weerstand in zit zodat je hem direct kunt aansluiten. Ik vermoed dat die ingebouwde weerstand slim is en onafhankelijk van de spanning dezelfde stroom door het ledje loopt.
 
Ik vermoed dat er een ingebouwde weerstand in zit zodat je hem direct kunt aansluiten. Ik vermoed dat die ingebouwde weerstand slim is en onafhankelijk van de spanning dezelfde stroom door het ledje loopt.
Die kans bestaat. In dat geval is de voorschakelweerstand overkill. Ik zal een draadje op het knooppunt bijsolderen.
 
Weet je zeker dat die led niet een geïntegreerde weerstand heeft waardoor hij bedoeld is voor 12v ? Als je dan ook nog die 1,2K ohm weerstand gebruikt zal hij niet hard branden.
 
Weet je zeker dat die led niet een geïntegreerde weerstand heeft waardoor hij bedoeld is voor 12v ? Als je dan ook nog die 1,2K ohm weerstand gebruikt zal hij niet hard branden.
Lees effe meer voordat ik alles 2 keer in ga typen


Heb je een verfföhn? dan stuur ik het schakelingetje met ongekrompen krimpkous, kan je bekijken wat er in zit en daarna krimpen.

Moet je horen: iedere led heeft zijn eigen soort van lichtopbrengst. Let op, sluit 'm niet aan om te kijken wat-ie doet, daarna istie stuk.
Met een dinges regel je de helderheid en die dinges gok ik op 1000 ohm. ald nou het ledje te flauw is moet er wat zout bij heb ik die dinges verkeerd gegokt. het kan ook zijn dat er al een dinges in de led zelf zit, komt allemaal goed. Je kan m wel tetsen met een cr2032 Knoopcel
 
Terug
Bovenaan Onderaan