Knipperlicht met extra remlicht

cumali

Rookie
8 jan 2021
18
3
Hoi allemaal,
Heb laatst een led knipperlamp gekocht met remverlichtin erin begrepen alleen mijn motor heeft ook led lamp en remlicht 2 draads dus normaal verlichting werkt op 5 volt en als je remt wordt het 12 volt.
En knipperlicht heeft een kabel die je aan moet sluiten maar ik moet geen 5 volt hebben dan werken ze contand maar dat van rem 12 volt. Is er een diode ofzo die boven 5 volt het stroom doorlaat naar de knipperlichten met remverlichting.....
 
Niet echt duidelijk.

Je motor heeft een 12v boordsysteem.
Wat een achterlicht er intern van maakt, is niet van belang voor andere lampjes.

En er zal wss wel iets van electronica in het ledachterlicht zitten. Om van de 12 v signaal spanning wellicht 5 te maken. Gewoon achterlicht 5v en remlicht 12v. Daar kan ik me iets bij voorstellen.

Ik denk wel dat beide op 12v aangestuurd worden.
 
Bij een normaal analoog (dus niet LED) systeem zijn zowel achterlicht als remlicht 12 Volt. Het remlicht trekt alleen meer vermogen (meer Watt) waardoor het feller brandt.

Bij een gecombineerd LED systeem wordt het verschil ook niet gemaakt door een ander voltage (waar haal je 5 Volt vandaan, de motor levert uitsluitend 12 Volt) en ook niet door een ander vermogen. Maar het LED achterlicht knippert en zodra er geremd wordt, gaat het sneller knipperen, waardoor het feller lijkt te branden. Op hele goedkope systemen kan het verschil ook nog zijn dat er zonder remmen minder LEDs branden.

Maar meestal is het gebaseerd op het verschil tussen sneller en langzamer knipperen. In beide gevallen sneller dan je met het blote oog kunt waarnemen, maar maak maar eens een filmpje van een motor met gecombineerd rem/achterlicht op basis van LED. Je zult op het filmpje zien dat het achterlicht knippert.
 
Bij een normaal analoog (dus niet LED) systeem zijn zowel achterlicht als remlicht 12 Volt. Het remlicht trekt alleen meer vermogen (meer Watt) waardoor het feller brandt.
Is niet altijd zo. Als ik in mijn schema kijk, wordt volgens mij bij mijn motor door 2 relais het normale achterlicht (gloeidraad) uitgeschakeld op het moment dat het remlicht gaat branden. (Bij bedienen van de rem hoor ik ook relais schakelen).
 
Is niet altijd zo. Als ik in mijn schema kijk, wordt volgens mij bij mijn motor door 2 relais het normale achterlicht (gloeidraad) uitgeschakeld op het moment dat het remlicht gaat branden. (Bij bedienen van de rem hoor ik ook relais schakelen).

Dat kan, maar evengoed is het beiden 12V met 10W voor het achterlicht en 21W voor het remlicht. Vaak gecombineerd in één lampje maar kan ook in twee aparte lampjes zitten.
 
Yep. ik bedoel ook het gecombineerde lampje met 10 en 21 watt gloeidraadje. Bij mij wordt het 10 watt gloeidraadje uitgeschakeld als het 21 watt gloeidraadje moet gaan branden.
 
Yep. ik bedoel ook het gecombineerde lampje met 10 en 21 watt gloeidraadje. Bij mij wordt het 10 watt gloeidraadje uitgeschakeld als het 21 watt gloeidraadje moet gaan branden.
Dat was bij mijn laatste auto volgens mij ook zo. Motor heb ik er eigenlijk nooit zo op gelet. Wel dat mijn vorige GS twee aparte lampjes bleek te hebben. Kreeg ik een storing in het dashboard dat het achterlicht stuk was maar dat brandde gewoon. Bleek uiteindelijk dat bij defect achterlicht het remlicht op half vermogen ging branden. En uiteraard op vol vermogen bij remmen.
 
Ja mannen jullie hebben gelijk het is allemaal 12v aansturing dus achterlicht wat minder watts en remlicht meer watts..is daar een schema ofzo dat ikdat kan van mekaar afkan schijden .. ik heb de hogere watts van remlicht nodig namelijk
 
Ja mannen jullie hebben gelijk het is allemaal 12v aansturing dus achterlicht wat minder watts en remlicht meer watts..is daar een schema ofzo dat ikdat kan van mekaar afkan schijden .. ik heb de hogere watts van remlicht nodig namelijk
Je kunt gewoon de 12v draden voor achterlicht, remlicht en knippers van de motor aansluiten op je nieuwe lampjes.

De lampjes zelf zorgen er voor dat ze juiste wattage gebruiken.
 
Dat was bij mijn laatste auto volgens mij ook zo. Motor heb ik er eigenlijk nooit zo op gelet. Wel dat mijn vorige GS twee aparte lampjes bleek te hebben. Kreeg ik een storing in het dashboard dat het achterlicht stuk was maar dat brandde gewoon. Bleek uiteindelijk dat bij defect achterlicht het remlicht op half vermogen ging branden. En uiteraard op vol vermogen bij remmen.
Die BMW's met Canbus zijn een ramp om extra verlichting aan te hangen / dingen te veranderen.

Heb het ook eens geprobeerd; en opgegeven. Want bij te veel extra wattage van de lampjes gaat hij in de error.. en met een apart relais kan ook niet; want dan begint het relais te zoemen etc..

Om het goed te laten werken moet je een hex ezcan / dergelijke oplossing van kellerman hebben.. maar dat loopt wel op qua kosten. En is niet verkrijgbaar voor elk type motor..
 
Die BMW's met Canbus zijn een ramp om extra verlichting aan te hangen / dingen te veranderen.

Heb het ook eens geprobeerd; en opgegeven. Want bij te veel extra wattage van de lampjes gaat hij in de error.. en met een apart relais kan ook niet; want dan begint het relais te zoemen etc..

Om het goed te laten werken moet je een hex ezcan / dergelijke oplossing van kellerman hebben.. maar dat loopt wel op qua kosten. En is niet verkrijgbaar voor elk type motor..
Lastig lastig man...ik geloof dat ik dat even aan een Electronica reparateur vraag..en aan een Nederlanse leraar🤣🤣
 
Aangeven welk merk, type en bouwjaar motor zou toch zeker helpen.
En bij een Nederlanse leraar kun je maar beter geen Nederlandse les volgen.
Hahaha...het is eem bmw s1000rr van bj.2010...ik doe test lampje erop dan brand hij wat zwak zegmaar en als ik rem in knijp dan brand hij veel feller..hij wordt door plus en min( 2) kabel aangestuurd..en ik.moet dat felle gedeelte hebben om een extra rem verlichting op te doen dat in een kniperlicht is verwerkt .zal een foto delen...
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230903_180721_AliExpress.jpg
    Screenshot_20230903_180721_AliExpress.jpg
    71,7 KB · Weergaven: 3
Ik denk dat die motor een PWM signaal gebruikt voor de lichtsterkte. Ik weet niet of je daar makkelijk omheen kan werken om gewoon 12v aan het draadje te krijgen.
 
Heb zelf 2 extra lampjes links/rechts van de kentekenplaat welke ook een knipperlicht/extra remlicht functie hebben. Maar nu branden ze gewoon bij contact aan en remmen verder niet mee..

Heb al zitten spelen met het idee om een "brake unit' te kopen; of hoe die dingen ook heten. Die meet dan wanneer de motor afremt en laat de lampjes branden. Dan zou ik dus e.e.a kunnen aansluiten en het systeem van de motor kunnen omzeilen. Voordeel is dat ze dan ook aangaan wanneer je afremt op bijv. de motor en niet een schakelaar (remhendel/voetrem) gebruikt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan