Knipperlicht op rotonde.. Hoe?

Hoe doe jij het?

  • Zoals Tynos, jongere generatie ;-p

    Stemmen: 200 92,6%
  • Zoals zij, oudere generatie ;-p

    Stemmen: 8 3,7%
  • Ik gebruik nooit een knipperlicht

    Stemmen: 8 3,7%

  • Totaal aantal stemmers
    216
Dat naar links knipperen vind ik onzin, als je de rotonde oprijd mag je maar 1 kant op. In mijn ogen knipper je om te laten weten dat je van richting veranderd, dus als je de rotonde afgaat. Ik knipper toch ook niet als ik op een weg rechtdoor ga?
 
Ik vond het ook vaag hoe dat zat en heb destijds het een en ander nagevraagd.

Knipperlicht naar links mag maar is niet verplicht / strafbaar
Knipperlicht naar rechts (er van af) moet en is strafbaar.

Ik rij alleen met knipper naar rechts als ik eraf wil. (of als ik van baan wissel op grote rotonde)
 
Wat het naar links knipperen betreft bij 3/4-rondje-rijden:

Is het een rotonde met heel grote diameter waarbij je nauwelijks de vorige oprit/afrit kan zien, een rotonde die zodanig groot is dat ie bijna als een op zich staande bochtige weg met meerdere kruispunten kan beschouwd worden, dan heeft links knipperen geen enkele zin en is zelfs verwarrend.

Is het een heel klein rondpunt van het stadstype waarbij je alle 'armen' kunt overzien,
dus eerder een normaal oud kruispunt omgevormd tot rotonde,
dan is het nog zo handig dat jij die de rotonde wil oprijden kan zien dat diegene die op de voorgaande oprit de rotonde reeds oprijdt mbv zijn linkse knipper verder door wil draaien.

Is dat links knipperen nodig?
Nee! Is het handig? Ja!
Waarom? omdat de andere verkeesrdeelnemers dan weten wat je van plan bent. En dat kan conflictsituaties vermijden. Hoe meer je weet in het verkeer hoe beter je kan anticiperen.

Links knipperen (of rechts in linksrijdende landen) wordt in quasi alle landen met een min of meer gevorderde verkeersinfrastructuur extreem gedisciplineerd toegepast: USA, Canada, Scandinavie, UK, Australie, Nieuwzeeland, Japan ... Enkel in de apelanden doen ze het niet (tjah waarom zou dat nu zijn) en Holland & Belgie omdat sommigen zoooo egocentrisch zijn dat het hun aan hun reet roest of de anderen kunnen inschatten wat ZIJ gaan doen op HUN weg.

Een aantal pipo's hier schijnt maar niet te willen aanvaarden dat "het verkeer" een teamspel is, dat de meesten liefst veilig & vlot willen spelen. Dat daarbij je individuele vrijheid wordt ingeperkt ten voordele van het collectieve mbv verkeersregels, hoort nu eenmaal erbij.
Enerzijds heb je de strakke verkeersregels die slechts met sprongetjes (om de zoveel jaar) een wijziging ondergaan, anderzijds heb je ook regels in de vorm van verkeersethiek.
Een dynamische set ongeschreven regels die evolueren naarmate de verkeersdichtheid weginfrastructuur weggebruik evolueren. 20 jaar geleden reed niemand (van de koekblikken) met lichten aan als het regende, nu bijna iedereen. Fluo hesjes op de motor bestonden 10 jaar geleden niet. Nu ben je een oen als je er geen draagt as je in het winterdonker rijdt. Links knipperen voor een 3/4 rotonde is er ook zo een. Nu nog een unicum, binnen 3 jaar gemeengoed, binnen 5 jaar meschien verplicht. Want het draagt bij tot het beter snappen van de verkeersstroom en dus de veiligheid en vlotheid van het verkeer.

I'll rest my kees ... ;)
 
dan is het nog zo handig dat jij die de rotonde wil oprijden kan zien dat diegene die op de voorgaande oprit de rotonde reeds oprijdt mbv zijn linkse knipper verder door wil draaien.
Dat kan je toch ook zien aan de rechtse knipper?
Rechtse knipper niet aan -> wil hij verder door draaien
Rechtse knipper wel aan -> dan wil hij de afslag nemen
Of mis ik nu iets?
Is dat links knipperen nodig?
Nee! Is het handig?
Nee! Niet iedereen past het toe of past het juist toe, en dan werkt het alleen maar extra verwarrend omdat er dan in plaats van geen signaal dat wordt gegeven nu net een signaal wordt gegeven dat mogelijk het tegenovergestelde is van wat de intentie is.
Waarom? omdat de andere verkeesrdeelnemers dan weten wat je van plan bent. En dat kan conflictsituaties vermijden. Hoe meer je weet in het verkeer hoe beter je kan anticiperen.
Hoe meer er gesignaleerd wordt, hoe meer er ook fout gesignaleerd wordt. Ik zit liever in een situatie waarin iemand niet knippert (dan weet ik dat ik moet opletten) dan dat die wel knippert, vervolgens ik mijn reactie daarop instel, om dan tot de conclusie te komen dat hij toch iets anders bedoelde (maar dan is het misschien al te laat).
Een aantal pipo's hier schijnt maar niet te willen aanvaarden dat "het verkeer" een teamspel is, dat de meesten liefst veilig & vlot willen spelen.
denk dat de meeste dat wel willen aanvaarden, echter is de discussiekwestie: hoe bekomt men net dat veilige en vlotte. En dan niet alleen wanneer er alleen maar perfecte chauffeurs op de weg rijden die dat ten allen tijde toepassen, maar ook ander volk dat zijn laars eraan lapt, of het door onkunde verkeerd toepast.
 
~Hoe meer er gesignaleerd wordt, hoe meer er ook fout gesignaleerd wordt. Ik zit liever in een situatie waarin iemand niet knippert (dan weet ik dat ik moet opletten) dan dat die wel knippert, vervolgens ik mijn reactie daarop instel, om dan tot de conclusie te komen dat hij toch iets anders bedoelde (maar dan is het misschien al te laat).
jouw mening....
Als er niks meer zou worden aangegeven weet je helemaal niet meer waar iemand naar toe gaat.

hoe meer het wordt aangegeven, hoe beter.

maar dat linkerknipperlichtje op de rotonde is dus blijkbaar te lastig ;)
bij de meeste die ik het zie doen, gaat het trouwens prima en gaan ze precies de kant op die ik verwacht had.

maar zelden dat ik zie dat iemand zijn linkerknipperlicht aan doet en vervolgens rechtdoor of naar rechts gaat.

En tuurlijk is dat knipperlichtje geen garantie dat diegene ook echt die kant op gaat, daar moet je ten alle tijden rekening mee houden.

ik kan me helemaal vinden in het verhaal van Wullebolle.
Netter en duidelijker had ik het niet kunnen aangeven :} :}
 
Is dat links knipperen nodig?
Nee! Is het handig? Ja!
Waarom? omdat de andere verkeesrdeelnemers dan weten wat je van plan bent. En dat kan conflictsituaties vermijden. Hoe meer je weet in het verkeer hoe beter je kan anticiperen.

Op de motor is het dus echt niet handig omdat een deel van de automobilisten het verschil tussen de dicht bij elkaar zittende richtingaanwijzers niet ziet. En je linksknipper dus interpreteren als "die gaat de rotonde af dus ik kan doorrijden". Sinds ik het mezelf heb afgeleerd gebeurt het me nog maar zelden dat een auto voor me de rotonde oprijdt. Toen ik het nog wel deed, gebeurde het regelmatig.
 
jouw mening....
Als er niks meer zou worden aangegeven weet je helemaal niet meer waar iemand naar toe gaat.
Ja kijk, dat is uiteraard ook niet hetgeen ik zeg. Pinken bij afrijden rotonde lijkt me de ideale hoeveelheid signalisatie.
bij de meeste die ik het zie doen, gaat het trouwens prima en gaan ze precies de kant op die ik verwacht had.
Mijn ervaring is net het tegenovergestelde maar dat zal misschien aan dit belgenlandje of de streek liggen. Als ik een schatting moet doen wat de weggebruikers doen in volgorde van meest naar minst voorkomend:
1) 50% weggebruikers: helemaal geen pinker: niet bij oprijden, niet bij afrijden
2) 45% weggebruikers: geen linkse pinker, pinker naar echts bij afrijden rotonde
3) 5% gebruikers: linkse pinker is er wel mee gemoeid maar een systeem is er niet in terug te vinden (aldus de situatie onkundige weggebruiker waarbij je geen conclusie kan trekken uit zijn signalisatie)
 
Terug
Bovenaan Onderaan