Knipperlicht op rotonde.. Hoe?

Hoe doe jij het?

  • Zoals Tynos, jongere generatie ;-p

    Stemmen: 200 92,6%
  • Zoals zij, oudere generatie ;-p

    Stemmen: 8 3,7%
  • Ik gebruik nooit een knipperlicht

    Stemmen: 8 3,7%

  • Totaal aantal stemmers
    216

Tynos

Die hard MF'er
10 nov 2002
628
0
Oudewater
Okey ik heb al met verschillende mensen een discussie gehad over het volgende 'probleem':
Het gaat om een rotonde met in totaal 4 afslagen (zoals de gemiddelde rotonde zeg maar). Ik ben van mening dat je je knipperlicht op de volgende manieren gebruikt:
1) Wil je de eerste afslag hebben dan zet je voordat je de rotonde opgaat je knipperlicht naar rechts aan.
2) Wil je de tweede afslag hebben dan zet je pas je knipperlicht (naar rechts) aan als je de eerste afslag voorbij bent.
3) Wil je de derde afslag hebben dan zet je voordat je de rotonde opgaat je knipperlicht naar links aan en na de tweede afslag je knipperlicht naar rechts aan.
4) Wil je de vierde afslag hebben dan zet je voordat je de rotonde opgaat je knipperlicht naar links aan en na de derde afslag je knipperlicht naar rechts aan.

Nu heb ik al een aantal keer de discussie gehad over punt 2 (dus de tweede afslag). Een aantal mensen is er van overtuigd dat je in dat geval voordat je de rotonde opgaat je knipperlicht naar links aan moet doen en na de eerste afslag je knipperlicht naar rechts. (dus zeg maar extra naar links aangeven)
Mij lijkt dit juist verwarrend omdat je op de manier zoals ik geschets heb volgens mij de meeste duidelijkheid geeft aan medeweggebruikers (en daar gaat het uiteindelijk om). Voordat je de rotonde opgaat kan iemand al zien welke afslag je neemt (okey behalve het verschil tussen de 3de en 4de afslag, maar ik ga even uit van de situatie dat niemand niet hoeft te keren).
Ik heb het altijd op deze manier geleerd (tijdens autoles en motorles) en als ik er over nadenk lijkt het mij ook de meest logische manier.

Mensen die hier anders over denken zijn vaak minimaal een jaar of 20 ouders dan ik en volgens mij waren er in die tijd nog niet eens rotondes. Toch krijg ik ze niet overtuigd.
Hoe hoort het nu te zijn en staat dit ook daadwerkelijk ergens vastgelegd in de wet? Okey je zal er geen boete voor krijgen, maar ik ben gewoon benieuwd.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe het op jouw manier omdat dat voor de overige weggebruikers het duidelijkste is. Wettelijk gezien hoef je voordat de rotonde oprijdt je knipperlicht niet te gebruiken (er is immers een verplichte rij-richting) en is een knipperlicht naar links zelfs onzinnig (Je mag niet naar links als je de rotonde oprijdt).
 
Jij hebt gelijk. Punt uit. Altijd knipperen bij verlaten rotonde.

Okey ik heb de tekst iets uitgebreidt. Zij knipperen wel bij het verlaten van de rotonde maar geven ook bij rechtdoorgaan eerst richting aan naar links.
 
Ik heb het destijds aan mijn instructeur gevraagd. Die zei dat het opzich niet hoefd om je richting aan te geven voordat je een rotonde opgaat. Maar hij zei ook dat het het veiligste is om als je naar rechts gaat voor de rotonde je knippers naar rechts uit te doen.
Ga je rechtdoor, dan geen pinkers voor de rotonde en ga je naar links dan je pinker naar links voor de rotonde en vlak voor de derde afslag naar rechts zetten.
 
zoals hierboven is het mij ook geleerd en dit vind ik eigenlijk ook wel logisch. maar er is geloof ik niet echt een regel voor, alleen dat je richting aan moet geven als je de rotonde verlaat. er zijn ook een aantal mensen die ik ken, die hebben geleerd dat je geen richting aan moet geven bij het oprijden van een rotonde en dus alleen bij het verlaten.
 
Jullie hebben dus nog nooit een rotonde tegengekomen waar 5 straten op uitkomen???

Bij het oprijden van een rotonde geef je geen richting aan (ook niet naar links!!!) wel bij het afgaan van de rotonde.
 
wat ze mij op de rijschool altijd geleerd hebben is dit:
- neem je de eerste afslag, dan mag je je je knipperlicht naar rechts opzetten voor je het ronde punt opgaat
- zet verder pas je knipperlicht naar rechts op als je de laatste afslag voorbij bent voor diegene die je wil nemen
- knipperlicht naar links gebruik je niet

dat is wat de rijinstructeur vertelde en zo heb ik het ook op het examen gedaan...
 
Okey dus het wordt over het algemeen op deze manier aangeleerd maar er zijn niet echt duidelijke voorschriften omdat het eigenlijk een doorgaande weg met afslagen is. Wel jammer dat ik nu niet met harde bewijzen kan komen ;(

[EDIT] En de belgen kijken er inderdaad anders tegenaan. Bij een rotonde met meerdere afslagen is het natuurlijk anders maar daarom gaf ik ook aan dat het om een rotonde met 4 afslagen ging. En ik doe bij een rotonde met bijvoorbeeld 5 afslagen eigenlijk voor de 5de afslag hetzelfde als dat ik voor de 4de afslag zou doen. Dus eerst de hele tijd naar links aangeven, en dan na de voorlaatste afslag naar rechts. Maar dit komt in mijn geval niet zoveel voor.
 
Lijkt me dat je alleen je knipperlicht uitdoet wanneer je de rotonde verlaat.
Maar omdat er genoeg dombo's rondrijden die het allemaal niet snappen, gebruik ik bijvoorbeeld in deze situatie ook mijn knipperlicht:

Ik wil de derde afslag (linksaf), vanaf de 2e afslag komt een auto, dan doe ik meestal mijn knipperlicht uit naar links en wanneer ik de auto voorbij ben (2e afslag) doe ik het knipperlicht uit naar rechts. Maar zo hoort het dacht ik niet. Maar is wel veiliger.
 
Overigens is het in Duitsland nadrukkelijk verboden om bij het oprijden van een rotonde je richtingaanwijzer te gebruiken. (StVO §9a)
 
TheMagicRoundabout.htm


hmmmm, doet ut niet ff anders proberen
 
Overigens is het in Duitsland nadrukkelijk verboden om bij het oprijden van een rotonde je richtingaanwijzer te gebruiken. (StVO §9a)

Mmm dat verklaart misschien ook het verschil met de gedachtes van de Belgen op dit punt. Misschien dat het nogal varieert in de verschillende landen.
Altijd handig om te weten, alhoewel het natuurlijk details blijven.
 
ben nu bezig met mn motor lessen en zoals de topic starter beschrijft wordt het mij ook aangeleerd.
Ben het volkomen met hem eens ;)
 
Mijn wederhelft heeft net vorige week z'n theorie gehaald en de boekjes liggen hier nog:

- kwart rond (rechtsaf dus): Op de rotonde richting aan naar rechts (dus niet daarvóór, maar dat doe ik altijd wel).
- half rond (rechtdoor dus): Richting aan naar rechts als je de afslag die je niet neemt gepasseerd bent.
- driekwart rond: Vóór de rotonde richting naar links, op de rotonde richtingaanwijzer uit, richting aan naar rechts als je de afslagen die je niet neemt gepasseerd bent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan