Okey ik heb al met verschillende mensen een discussie gehad over het volgende 'probleem':
Het gaat om een rotonde met in totaal 4 afslagen (zoals de gemiddelde rotonde zeg maar). Ik ben van mening dat je je knipperlicht op de volgende manieren gebruikt:
1) Wil je de eerste afslag hebben dan zet je voordat je de rotonde opgaat je knipperlicht naar rechts aan.
2) Wil je de tweede afslag hebben dan zet je pas je knipperlicht (naar rechts) aan als je de eerste afslag voorbij bent.
3) Wil je de derde afslag hebben dan zet je voordat je de rotonde opgaat je knipperlicht naar links aan en na de tweede afslag je knipperlicht naar rechts aan.
4) Wil je de vierde afslag hebben dan zet je voordat je de rotonde opgaat je knipperlicht naar links aan en na de derde afslag je knipperlicht naar rechts aan.
Nu heb ik al een aantal keer de discussie gehad over punt 2 (dus de tweede afslag). Een aantal mensen is er van overtuigd dat je in dat geval voordat je de rotonde opgaat je knipperlicht naar links aan moet doen en na de eerste afslag je knipperlicht naar rechts. (dus zeg maar extra naar links aangeven)
Mij lijkt dit juist verwarrend omdat je op de manier zoals ik geschets heb volgens mij de meeste duidelijkheid geeft aan medeweggebruikers (en daar gaat het uiteindelijk om). Voordat je de rotonde opgaat kan iemand al zien welke afslag je neemt (okey behalve het verschil tussen de 3de en 4de afslag, maar ik ga even uit van de situatie dat niemand niet hoeft te keren).
Ik heb het altijd op deze manier geleerd (tijdens autoles en motorles) en als ik er over nadenk lijkt het mij ook de meest logische manier.
Mensen die hier anders over denken zijn vaak minimaal een jaar of 20 ouders dan ik en volgens mij waren er in die tijd nog niet eens rotondes. Toch krijg ik ze niet overtuigd.
Hoe hoort het nu te zijn en staat dit ook daadwerkelijk ergens vastgelegd in de wet? Okey je zal er geen boete voor krijgen, maar ik ben gewoon benieuwd.
Het gaat om een rotonde met in totaal 4 afslagen (zoals de gemiddelde rotonde zeg maar). Ik ben van mening dat je je knipperlicht op de volgende manieren gebruikt:
1) Wil je de eerste afslag hebben dan zet je voordat je de rotonde opgaat je knipperlicht naar rechts aan.
2) Wil je de tweede afslag hebben dan zet je pas je knipperlicht (naar rechts) aan als je de eerste afslag voorbij bent.
3) Wil je de derde afslag hebben dan zet je voordat je de rotonde opgaat je knipperlicht naar links aan en na de tweede afslag je knipperlicht naar rechts aan.
4) Wil je de vierde afslag hebben dan zet je voordat je de rotonde opgaat je knipperlicht naar links aan en na de derde afslag je knipperlicht naar rechts aan.
Nu heb ik al een aantal keer de discussie gehad over punt 2 (dus de tweede afslag). Een aantal mensen is er van overtuigd dat je in dat geval voordat je de rotonde opgaat je knipperlicht naar links aan moet doen en na de eerste afslag je knipperlicht naar rechts. (dus zeg maar extra naar links aangeven)
Mij lijkt dit juist verwarrend omdat je op de manier zoals ik geschets heb volgens mij de meeste duidelijkheid geeft aan medeweggebruikers (en daar gaat het uiteindelijk om). Voordat je de rotonde opgaat kan iemand al zien welke afslag je neemt (okey behalve het verschil tussen de 3de en 4de afslag, maar ik ga even uit van de situatie dat niemand niet hoeft te keren).
Ik heb het altijd op deze manier geleerd (tijdens autoles en motorles) en als ik er over nadenk lijkt het mij ook de meest logische manier.
Mensen die hier anders over denken zijn vaak minimaal een jaar of 20 ouders dan ik en volgens mij waren er in die tijd nog niet eens rotondes. Toch krijg ik ze niet overtuigd.
Hoe hoort het nu te zijn en staat dit ook daadwerkelijk ergens vastgelegd in de wet? Okey je zal er geen boete voor krijgen, maar ik ben gewoon benieuwd.
Laatst bewerkt: