knipperlicht verplicht bij invoeren motorfiets?

dennisvaassen

Die hard MF'er
1 jul 2009
259
10
Is het verplicht richtingaanwijzers te hebben op een motorfiets bij de keuring door rdw?
of wordt er alleen een identificatie keuring gedaan?

graag hoor ik de ervaringsdeskundige :)
 
Welke keuring? Ik heb 2x een geschorste motor laten keuren voor heractivering van het kenteken, hierbij moest alles aanwezig zijn maar ze hebben niet gestart om te kijken of het ook werkte. Een motor werd afgekeurd omdat zaken misten, de andere motor werd goedgekeurd omdat alles erop zat. Hierbij heeft men niet gecontroleerd of het ook werkte.
 
Vanaf 1994 oid is het verplicht om knipperlichten op de motor te hebben. Toevallig nog opgezocht een jaar of anderhalf terug, omdat ik zelf met een motor bezig was. Het is vrij makkelijk te vinden door even te Googlen in ieder geval.
 
Geen idee, ik weet wel dat ik in ‘73 tijdens de examen niet de knipperlicht van de Suzuki t350 mocht gebruiken, gewoon de hand uitsteken toen…. _O-

Bouwjaar afhankelijk mbt de toen geldende eisen…..:?
 
Met volgens mij nog een aanvulling: als de motor van voor die verplichting is, maar origineel werd geleverd met knipperlichten, dan moeten ze er ook op zitten.
Nergens staat het geregistreerd. Waarschijnlijk alleen bij de fabrikant in het archief. Bepaalde type motoren werden al met of zonder knipperlichten geleverd. Dan was het waarschijnlijk een optie, maar alsnog geen verplichting indien zo geleverd. Je kunt ze er zo afhalen en niemand die ernaar kraait. Wanneer de verlichting is gemonteerd, moet het wel werken. Dat was de enige vereiste. zoals hierboven ook vermeld.
 
Ik heb mijn VF (`86) laten herkeuren. Wel origineel gemaakt qua uitlaten. Hij keek alleen naar de velgenmaat, motorblokno en framenummer.
Heeft niet gestart of gekeken alles werkte. Maar als er qua typenummer knippers op horen zitten moeten ze er ook op zitten en werken.
Om wat voor motor gaat het eigenlijk?
 
Geen idee, ik weet wel dat ik in ‘73 tijdens de examen niet de knipperlicht van de Suzuki t350 mocht gebruiken, gewoon de hand uitsteken toen…. _O-

Bouwjaar afhankelijk mbt de toen geldende eisen…..:?
Op zo`n motor heb ik ook examen gedaan op 3 dec. `78. Wat was het koud en ook nog gezakt..... Moest wel knippers gebruiken toen.
 
Hey Dennis,

Dat hangt af van de motor en het bouwjaar.

Tot op een moment was het: goedkeuring incl pinkers, dan pinkers.
Daarna verplicht pinkers.

Valt uw moto in categorie ouder en wel of niet pinkers; dan indien eu keuring, of be of nl keuring, zonder pinkers; ok zonder.

Indien ooit eu be, nl gekeurd met pinkers, ook al is het een oudje; dan moet het er op zitten en werken.

En: niet alles wat op een moto zit moet werkend zijn. Zoals bijv sirene, blauwe flitslichten, roze onderverlichting, airco...

Gr L
 
Terug
Bovenaan Onderaan