Knipperlicht werkt niet correct

Tourash

MF'er
1 jul 2012
47
1
Utrecht
Hoi allemaal,

(De belangrijke informatie dikgedrukt)

Ik ben bezig met een project waarbij een Suzuki Katana 550 EM uit '81 opnieuw opbouw. Nu heb ik nieuwe knipperlichten aangeschaft en de hele kabelboom gefatsoeneerd via een kabeldiagram en alles aangesloten. Geen problemen verder, wat kapotte lampjes en zekeringen, verkeerd aangesloten draadjes (door vorige eigenaar) enz. Alleen de knipperlichten zijn een raadsel...

Vanaf de achterkant gezien doen de linker knipperlichten (voor en achter) het prima, het relais doet z'n werk en het licht is helder. De rechter knipperlichten (ook voor en achter) daarentegen knipperen überhaupt niet, het relais reageert niet en is het licht heel zacht.
Verkeerd aangesloten zou je zeggen, maar dat is niet het geval! Ik heb een kleine spanningsmeter thuis liggen (zo'n ding met een klemmetje en een pen lijkende meter die licht geeft zodra er spanning op komt). Zodra ik de spanning meet aan de voor of achter kant van de rechter knipperlichten, dan werken ze plotseling wel, links én rechts - het probleem verhuisd zich niet naar de linkerkant. Zit het probleem bij het aarden van de kabels? Nee, alle knipperlichten zijn via dezelfde kabel geaard en omdraaien of aan andere aardekabel koppelen maakt niks uit.
Detail: Het dashboard lampje van het rechter knipperlicht doet in beide gevallen het niet.

Kan iemand mij misschien helpen dit op te lossen?

PS: Ik ben een amateur die lekker aan het aanklooien is :P
 
Het zijn ledlampen en ik heb het op alle plekken gemeten, kabelshoenen, splitsingen e.d. Er is nergens een breuk te vinden. Ik zal eens proberen om alle massa opnieuw te plaatsen op andere plekken :) Dankje
 
Gebruik je nog het originele knipperrelais?
Dan is je belasting te laag.

Ik gebruik inderdaad het origineel nog. Waarop moet ik letten als ik een nieuw relais wil?

Maar dan vraag ik me toch nog af waarom het dan wel werkt wanneer ik de spanningsmeter er op plaats? Het is niet een extra stroomvoorziening of iets dergelijks, alleen een externe massa.
 
Mogelijk dat de rechter RAW massa maakt via een rem of achter licht. Of net omgekeerd, linker RAW maakt massa via een lamp. Omdat de linkerzijde wel juiste tempo knippert ondanks de OEM knipper automaat icm LED kknipper bollen.
 
Mogelijk dat de rechter RAW massa maakt via een rem of achter licht. Of net omgekeerd, linker RAW maakt massa via een lamp. Omdat de linkerzijde wel juiste tempo knippert ondanks de OEM knipper automaat icm LED kknipper bollen.

Houd dit in dat dus mijn massa plaatsing verkeerd is? Kan ik dan controleren door de massa niet door een lamp te laten lopen? Ik begrijp het niet helemaal.

Extraatje, terwijl ik aan het kijken was of ik kon herleiden waar het probleem zat is mijn relais gaan zoemen en doet de linkerkant het niet meer, evenals het remlicht....
 
Ik gebruik inderdaad het origineel nog. Waarop moet ik letten als ik een nieuw relais wil?

Maar dan vraag ik me toch nog af waarom het dan wel werkt wanneer ik de spanningsmeter er op plaats? Het is niet een extra stroomvoorziening of iets dergelijks, alleen een externe massa.

Belastingsonafhankelijk.
Voor het gemak van aansluiten, hetzelfde aantal polen als de originele.

db
 
Ik gebruik inderdaad het origineel nog. Waarop moet ik letten als ik een nieuw relais wil?

Maar dan vraag ik me toch nog af waarom het dan wel werkt wanneer ik de spanningsmeter er op plaats? Het is niet een extra stroomvoorziening of iets dergelijks, alleen een externe massa.
Je meter gebruikt ook een beetje stroom en zorgt er voor dat je net boven de grens komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan