Knipperlichten doen raar

Roedy87

MF veteraan
8 sep 2009
3.380
0
Berlicum
Ik heb even een vraagje over mijn Yamaha FZR, die heb ik een week of 3 geleden gekocht en ben hem helemaal aan het opknappen.
Het probleem is dat de knipperlichten een beetje appart reageren.

Ze hebben achter andere knipperlichten er op gezet en voor de orginele nog, nou is het probleem dat zodra ik de knop van de gewone lampen (dim/stads-licht) aan zet beginnen de knipperlichten snel te knipperen, zodra ik ze uitzet knipperen ze weer gewoon.

Ik ben net even aan het experimenteren geweest om de pitjes te vervangen door een kleiner wattage daar werd het slechter van.
Toen heb ik de 2 achterste knipperlichtjes met elkaar verbonden en dan knipperen ze niet snel als ik de lampen aan zet.

De pitjes die voorin zitten hebben 12v 21 watt en achter 12v 23 watt.
Kan iemand mij helpen met dit probleem?
 
Hoe hoger het wattage, hoe langzamer ze gaan knipperen.

Maar er gebeurt dus iets met de knippers, wanneer je het reguliere licht aan zet? Hmmm, hoe is de boordspanning (staat van de accu)?
 
nou het is niet echt dat ze langzamer gaan knipperen, het is of snel knipperen of gewoon knipperen...
zodra ik de gewone lichten aan zet gaat hij dus snel knipperen
de accu is 1 week oud
 
Dit staat op de knipperlicht relais:


066500-2291 12.8v 85 c/m
turn signal 27w x 2+3.4w
21(23)w x 2+3.4w
hazard warning 27w max. 4 bulbs

Dit is dus de wattage en volt van de lampjes,
de orginele (voor) hebben 12 v 21 watt (pit met grote bol die in een auto zitten)
en achter 12 v 23 watt (dit zijn kleine lampjes).
 
ik denk dat de bedrading verkeerd zit aangesloten.
normaal gesproken beinvloed het gewone licht de knippersnelheid niet, of de accuspanning moet te ver inzakken als het licht aangaat.
 
Laatst bewerkt:
ik zou toch maar even beter naar de bedrading kijken.
de RAW stekkers van yamaha zijn meestal eenpolige stekkers.
die worden wel eens verkeerd aangesloten.
waarschijnlijk is er iets verward met de achterlicht bedrading.

als het goed aangesloten zit kan het licht de knippersnelheid niet beinvloeden.
dus het kan niet anders dat het verkeerd aangesloten zit.
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat de bedrading verkeerd zit aangesloten.
normaal gesproken beinvloed het gewone licht de knippersnelheid niet, of de accuspanning moet te ver inzakken als het licht aangaat.

Dat was mij idee ook.

De boel zit al bijna goed, de knippers werken. Maar licht aanzetten en knippers gaan iets doen, dat hoort niet.

Tenzij de accu rot is (of slechte massa, of elders in de bedrading....)
 
Ik heb even een vraagje over mijn Yamaha FZR, die heb ik een week of 3 geleden gekocht en ben hem helemaal aan het opknappen.
Het probleem is dat de knipperlichten een beetje appart reageren.

Ze hebben achter andere knipperlichten er op gezet en voor de orginele nog, nou is het probleem dat zodra ik de knop van de gewone lampen (dim/stads-licht) aan zet beginnen de knipperlichten snel te knipperen, zodra ik ze uitzet knipperen ze weer gewoon.

Ik ben net even aan het experimenteren geweest om de pitjes te vervangen door een kleiner wattage daar werd het slechter van.
Toen heb ik de 2 achterste knipperlichtjes met elkaar verbonden en dan knipperen ze niet snel als ik de lampen aan zet.

De pitjes die voorin zitten hebben 12v 21 watt en achter 12v 23 watt.
Kan iemand mij helpen met dit probleem?

Ik heb hetzelfde probleem met dezelfde motor. Tenminste de mijne is een 600, weet niet wat jij hebt.
 
ik heb inderdaad ook een 600
maar weet al wat het probleem is

de relais werkt alleen maar op lampjes van 21 watt, als je dus andere lampjes gaat gebruiken
krijg je dus dat probleem, om dat op te lossen kun je iets gaan versieren met weerstandjes enzo of wat het makkelijkste is een andere relais monteren, ben ze nog aan het zoeken op internet, geloof dat het iets van "onafhankelijke knipperlicht relais" heet...
las ergens dat je ze bij motoport kon bestellen maar de productpagina werk nu niet.
 
ik heb inderdaad ook een 600
maar weet al wat het probleem is

de relais werkt alleen maar op lampjes van 21 watt, als je dus andere lampjes gaat gebruiken
krijg je dus dat probleem, om dat op te lossen kun je iets gaan versieren met weerstandjes enzo of wat het makkelijkste is een andere relais monteren, ben ze nog aan het zoeken op internet, geloof dat het iets van "onafhankelijke knipperlicht relais" heet...
las ergens dat je ze bij motoport kon bestellen maar de productpagina werk nu niet.

Weerstandonafhankelijk relais
 
Het verschil tussen 21 Watt en 23 Watt (samen 44) is te klein om over te praten, dat merkt zo'n relais niet eens.

Controleer eerst van alles of de klemmen goed vast zitten op brandschone accu-polen want die plek reageert typisch beter koud klemmend dan warm.

Het gaat fout op het moment dat er licht bij aangezet wordt ....
minleiding/aarde zal moeilijk de oorzaak zijn tenzij de pinkers of het knipperrelais, nauwelijks denkbaar, 1 gemeenschappelijk aardpunt benutten met het licht.
Zoeken dus naar een gemeenschappelijk punt in de plus-aanvoer naar zowel de boosdoende lamp als het pinkrelais; als dat een stekker of koppelstuk of schakelaar of relaiscontact is, zit daar hoogstwaarschijnlijk ondeug, overgangsweerstand.
 
Laatst bewerkt:
ik blijf het ook een beetje appart vinden,
even over willem z'n uitleg, het gaat om alle lampjes zowel links als recht hetzelfde probleem.
zal even uitleggen hoe ver ik nu ben:

voor 21 (groot), achter 23 (klein) = slecht met licht aan
voor 21 (groot), achter 21 (groot) = goed
voor 23 (klein, achter 23 (klein) = slecht met en zonder licht aan

heb ook de accupool al schoon gemaakt en opgeschuurd..
 
Laatst bewerkt:
voor 21 (groot), achter 23 (klein) = slecht met licht aan
voor 21 (groot), achter 21 (groot) = goed
voor 23 (klein, achter 23 (klein) = slecht met en zonder licht aan.
Dat relais reageert dus heel erg sterk op het wattage van de lampen. Zal zeer waaschijnlijk een knipperrelais met 2 aansluitingen zijn. Pak een willekeurig knipperrelais van een auto, bijna altijd zijn die met 3 aansluitingen (plus, massa en schakelaar), soms met 4 (extra verklikkerlampje). Deze zijn belastingsonafhankelijk.
 
Ben weer even aan het experimenteren geweest, ik heb een spanning zoekertje, geen schroevendraaiertje maar een soort priem met een draadje er aan.
Als ik de klem op de minpool van de accu zet en het pinnetje op de bruin/witte draad van de relais zet dan blijven de knipperlichten goed, zodra ik hem los haal beginnen ze snel te knipperen.

Voor de duidelijkheid, deze bruin/witte draad gaat vanaf de relais naar het schakelkastje op het stuur waar dus ook de knipperlicht schakelaar op zit.
Ik krijg hem zo snel niet open want de schroef is kapot gedraait, maar weet iemand zo wat er dan mis kan zijn?

Voor Jaap, de relais heeft 5 draden, 1 draad krijgt spanning zodra het contact aan gaat, die bruin met witte knippert met de lampjes mee en de rest staat geen spanning op...
 
Laatst bewerkt:
Dat relais reageert dus heel erg sterk op het wattage van de lampen. Zal zeer waaschijnlijk een knipperrelais met 2 aansluitingen zijn. Pak een willekeurig knipperrelais van een auto, bijna altijd zijn die met 3 aansluitingen (plus, massa en schakelaar), soms met 4 (extra verklikkerlampje). Deze zijn belastingsonafhankelijk.
Ik geloof geen moment dat er een knipperrelais bestaat dat zo wreed reageert op minieme stroomverschilletjes.

Eerder denk ik dat er vuil/corrosie/vocht-aantasting, dus overgangsweerstand, in de links/rechts-schakelaar zit. Snuifje contactreiniger daarin kan soms wonderen doen, alleen oppassen omdat geen enkele contactreiniger 100% vriendelijk is tegen alle kunststoffen, er bestaan er van allebei te veel verschillende en ik heb knoppen/handles/computerslots op eigen veerspanning zien afbreken/barsten kort na zo'n snuif.
 
Ben weer even aan het experimenteren geweest, ik heb een spanning zoekertje, geen schroevendraaiertje maar een soort priem met een draadje er aan.
Als ik de klem op de minpool van de accu zet en het pinnetje op de bruin/witte draad van de relais zet dan blijven de knipperlichten goed, zodra ik hem los haal beginnen ze snel te knipperen.

Voor de duidelijkheid, deze bruin/witte draad gaat vanaf de relais naar het schakelkastje op het stuur waar dus ook de knipperlicht schakelaar op zit.
Ik krijg hem zo snel niet open want de schroef is kapot gedraait, maar weet iemand zo wat er dan mis kan zijn?

Voor Jaap, de relais heeft 5 draden, 1 draad krijgt spanning zodra het contact aan gaat, die bruin met witte knippert met de lampjes mee en de rest staat geen spanning op...
Dat is dan de draad die het knippersignaal naar de links/rechts-schakelaar brengt en die schakelaar blijf ik voorlopig verdenken. Ik denk ook dat je pinkers maar op halve lichtsterkte knipperen en dat het daarom "helpt" als je wat extra verbruik aanbrengt dmv van dat zoekerlampje.
 
Ik heb gisterenavond nog even vlug het knipperlicht schakelaartje opengehaald met behulp van een ijzerboor om de kop van het dolgedraaide boutje er af te boren, hihi, en dat zag er behoorlijk vettig uit.
Ik ga zometeen even dat ding van dichtbij bekijken en schoon maken en dan hoor je het van me.
Kwam er gister wel achter voor dat de schakelaar open was dat de knipperlichten heel echt op het remsignaal reageren...
 
Terug
Bovenaan Onderaan