Knipperlichten doen raar

Roedy87

MF veteraan
8 sep 2009
3.380
0
Berlicum
Ik heb even een vraagje over mijn Yamaha FZR, die heb ik een week of 3 geleden gekocht en ben hem helemaal aan het opknappen.
Het probleem is dat de knipperlichten een beetje appart reageren.

Ze hebben achter andere knipperlichten er op gezet en voor de orginele nog, nou is het probleem dat zodra ik de knop van de gewone lampen (dim/stads-licht) aan zet beginnen de knipperlichten snel te knipperen, zodra ik ze uitzet knipperen ze weer gewoon.

Ik ben net even aan het experimenteren geweest om de pitjes te vervangen door een kleiner wattage daar werd het slechter van.
Toen heb ik de 2 achterste knipperlichtjes met elkaar verbonden en dan knipperen ze niet snel als ik de lampen aan zet.

De pitjes die voorin zitten hebben 12v 21 watt en achter 12v 23 watt.
Kan iemand mij helpen met dit probleem?
 
Heb net het schakelaartje uit elkaar gehad, helemaal schoon gemaakt en weer aangesloten maar nogsteeds hetzelfde..

Ben er wel achter dat als ik de knipperende + om zo maar te zeggen met mijn spanning zoekertje op de minpool van de accu aan sluit, alles normaal werkt.
 
Haal de lampjes er eens een voor een uit om (desnoods met een zaklantaarn) goed diep in de fittingen te kijken; vuiligheid dáár werkt net zo beroerd als in een schakelaar. Sommige fittingen hebben ook ouderwetse, goedkope plaatveer-contactjes die ietsjes moeten worden opgebogen om stevig genoeg tegen het lampje aan te drukken. Weer andere hebben wel een goed veerpootje op de plus maar er kan door ingedrongen vocht corrosie op/achter zijn ontstaan die maakt dat het niet stevig genoeg omhoogkomt. Ook de pluspool van het lampje zelf kan aangetast zijn geraakt.
 
Laatst bewerkt:
hoe zou ik dit kunnen uit proberen?
Prik een meetpen van een multimeter (liefst analoog of met een analoge balk) in de massa-aansluiting van je knipperlicht(connector) en de andere meetpen op een onverdacht massapunt, bijvoorbeeld een blank stuk van het motorblok. Bij het knipperen mag er geen spanning aangewezen worden op het moment dat de lampjes branden.
 
Laatst bewerkt:
met 2 21 watt lampjes werkt alles goed en met 1 of 2 23 watt lampjes is het slecht

ben net even hier naar de lokale motorzaak geweest (mg parts) en die jonge daar zei dat ik eens moest proberen gewoon een weerstandje tussen de achterste knipperlichtjes te zetten en raad eens, dat werkt...

de knipperlichtjes nakijken kan ik proberen maar ben daar gisteren al beetje mee bezig geweest zonder resultaat
 
toch moet er volgens mij iets mis zitten want zoals willem zei kan dat met 2 watt geen verschil geven.

als mij knipperlichten aan en uit gaan, mogen de gewone lampen dat ook lichtjes mee reageren met de knipperlichten?? kan de motor nu niet starten want zit geen tank op...

heb ook even geprobeerd met de multi meter de massa te meten, heb de zwarte draad van het achterste knipperlichtje gepakt en dan verbinden met de minpool van de accu en dan krijg ik een voltage van 0,22 volt te zien...
 
Als grootlicht mee-reageert met pinkers betekent dat meestal te weinig accu-capaciteit en/of te kleine laadstroom, maar zoals al een paar keer opgemerkt kan het ook heel goed door slechte min-verbinding (op het/een gezamenlijk punt) komen.

Al het gespeel zonder dat de motor draait zal wel flink veel uit de accu hebben weggetrokken, dan krijg je geen enkel betrouwbaar meet/test-resultaat meer en loopt wel de kans dat je accu eronder lijdt.

0,22V verlies over de minverbinding bij een lampje van 23W betekent (zowat 2 A) ruim 0,1 Ohm wat ik wel erg veel vind over een stukje van minder dan een meter.

Zijn er plaatsen waar mindraden met boutjes in frame of blok eindigen, of komen alle "minnen" duidelijk op de minpool van de accu uit?

Stekkertjes in leidingen kunnen ook aangetast zijn.

Nog eens: vertel eens hoe jij electrische contacten "schoon" maakt? Met alleen wat wrijven/poetsen lukt dat niet als er al enige inbranding op heeft plaatsgevonden, moet echt met een snuifje contactreiniger.
 
Laatst bewerkt:
waar de minnen bij elkaar komen heb ik nog niet gevonden,
heb de accu pool met thinner vetvrij gemaakt en dan met een schuur papiertje opschuren.

dit heb ik ook met de schakelaar gedaan en met het binnenwerk van de knipperlichtjes

ik heb ook al een keer de minnen van de knipperlichtjes rechtstreeks met de accupool verbonden met een los draadje, zonder resultaat...

heb nu op ieder knipperlichtje een weerstandje zitten en nu blijft het wel goed werken, kan ik dit zo laten zitten of is het slim alles toch nog goed na te lopen?
de weerstandjes gebruiken ze volgens mij bij led knipperlichten...
 
Laatst bewerkt:
de waarde van de weerstandjes weet ik niet maar ze zitten gewoon tussen de + en de - van de knipperlichtjes als een soort verleng stukje van de conectortjes zeg maar...

de 23 watt lampjes zijn gewoon gloeilampjes

ik heb op alle 4 de knipperlichten een weerstandje zitten omdat ik toch een keer een 2 dezelfde nieuwe setjes wil halen, maar als ik de weerstandjes van de voorste (orginele) knipperlichten er tussenuit haal blijft het gewoon goed...
 
Terug
Bovenaan Onderaan