Knipperlichten: links en rechts

ehhh volgens mij moet jij het verhaal nog een keer lezen! :)

ik had inderdaad ergens gelezen dat bij deze situatie uiteindelijk de man/vrouw op de rotonde fout zit. maar dat heb ik ook maar gehoord.

Tegenwoordig doen veel mensen ook zo met de knipperlichten (dus voor het rotonde oprijden)

rechtsaf: knipperlicht naar rechts (logisch..)
linksaf: knipperlicht eerst naar rechts, en na 2de afslag knipperlicht naar rechts (zo heb ik het ook geleerd, mijninsiens ook logisch)
rechtdoor: knipperlicht naar links, na eerste afslag (Wat meestal uitloopt op tegelijk met 2de afslag) knipperlicht naar rechts en 2de afslag nemen

die voor rechtdoor vind ik vooral erggg vervelend, sta je net stil omdat je denk dat ze naar (voor hun) links gaan, gaan ze ineens rechtdoor



alleen heeft dit niks met dit verhaal te maken

:?
Ik wil jou niet tegenkomen op de rotonde :N
 
Waarin staat dat voor 3/4 rond links aangeven en dan rechts fout is. Zo heb ik het met de auto en motor geleert en gedaan. ??????
Dacht dat het zelfs in mijn theorie boek staat

Quote" Als u bij de de derde zijweg de rotonde wiltverlaten of wel de rotonde driekwart rond wilt, dan geeft u op de toeleidende weg richting aan naar links en betreed u de rotonde.

Op de rotonde schakelt u de richting aanwijzeruit uit, zodra u de tweede zijweg ben gepasseerd, gaat u als deweg vri is naar rechts. NA dat u RICHTING voor rechts heeft aangegeven."

En zo werd het een tijdje terug bij blik op de weg oid ook weer eens uitgelegd door de één of andere verkeersveiligheidsdeskundige... Mgoed, velen trekken zich nergens wat van aan en gebruiken NOOIT een knipperlicht op een rotonde... ergernis! :X
 
Laatst bewerkt:
Een rotonde is niets meer of minder als een voorrangsweg met alleen afslaande wegen naar rechts, knip m maar door en trek m recht dan weet je wat ik bedoel. Gezien een richtingaanwijzer geen of weinig rechtszakelijke betekenis heeft ben je altijd het haasje als er wat gebeurd wanneer je als niet voorranghebber deze weg oprijd.

Klopt. De rest is allemaal keloel.....

Omdat je voorrang moet verlenen, moet je altijd letten op het verkeer dat er aan komt. De richtingaanwijzer ontslaat je niet van de verplichting om voorrang te verlenen, zo simpel is het. Rijd je dan toch op, dan heb je niet erg goed opgelet.....
 
Hopelijk is dat sarcastische bedoeld, want gekozen rijrichting is echt wel verplicht!!!!!!

Kan zijn maar verzekeringstechnisch is het toch anders. Heb ooit een fiesta getotalled op die manier. Met getuigen en een knipperlicht bij de tegenpartij die niet uit kon!!!!! Ik had ook haaientanden en dacht dat de auto af zou slaan. Niet dus, gevolg mijn auto kapot en die van de tegenpartij nog kapotter want het knipperlicht (naar rechts) ging door een eerder aanrijding niet meer uit!! Na een hoop gezeik en met getuigen is het uiteindelijk 50/50 gworden. Omdat ik hoe dan ook geen voorrang had en altijd rekening moet houden dat andere weggebruikers toch iets anders doen dan dat je denkt. Voor de duidelijkheid, ik kwam van rechts, had geen voorrang en zijn auto was niet helemaal in orde. Toch het recht niet aan mijn helemaal aan mijn kant kunnen lrijgen.

Voortaan denk ik, zowel in de auto als op de motor wel twee keer na bij rotondes en kruisingen.
 
Het is niet de eerste keer dat het gebruik van knipperlichten fout gaat op een rotonde.. allemachtig. Iedere keer als ik bij een rotonde kom, doet minimaal 9 van de 10 het fout.

Niet te vergeten dat er ook van die aso's zijn die vinden dat 'ze er wel tussen' kunnen en nog gauw de rotonde op schieten. Ja, daar wordt je blij van om in de zeikende regen, in een bocht, hard te moeten gaan remmen... Ik hoop dat meneer in zijn dikke Kia zich schuldig voelde toen ik zwaar pissig begon te claxoneren B|

Dank u.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooi k*t, had je een advocaat/rechtsbijstand erbij?

over richting aangeven op rotonde zegt de wikipedia:
" alleen rechts aangeven is verplicht, in nederland wordt door sommige rijscholen inderdaad aangeleerd om links aan te geven bij 3/4 ronden, echter dit hoeft dus niet. in D en B en FR zelfs verboden.
 
mooi k*t, had je een advocaat/rechtsbijstand erbij?

over richting aangeven op rotonde zegt de wikipedia:
" alleen rechts aangeven is verplicht, in nederland wordt door sommige rijscholen inderdaad aangeleerd om links aan te geven bij 3/4 ronden, echter dit hoeft dus niet. in D en B en FR zelfs verboden.

JIj weet ook dat wikipedia niet de betrouwbaarste bron is. Pak je theory boek er bij. bij mij staat ie erin, bij de auto en de motor.
 
mooi k*t, had je een advocaat/rechtsbijstand erbij?

over richting aangeven op rotonde zegt de wikipedia:
" alleen rechts aangeven is verplicht, in nederland wordt door sommige rijscholen inderdaad aangeleerd om links aan te geven bij 3/4 ronden, echter dit hoeft dus niet. in D en B en FR zelfs verboden.


Dit 'aangeleerde' in combinatie met het rechttrekken van Hans50 O-) _O- _O- _O-

je knipperlicht naar links aanzetten op het moment dat er een zijstraat van rechts komt waar je niet in wil _O- _O- _O- O-) :+
 
Ik ga er nooit vanuit dat iemand die zijn knipperlicht aanzet daadwerkelijk ook die kant op gaat. Hij kan ook z'n knipperlicht vergeten zijn. Ik stuur dan ook pas in zodra de bestuurder daadwerkelijk begint met insturen. Dat doe ik in de auto zelfs.

Assumption is the mother of all fuckups :)
 
Bij driekwart eerst links aangeven wordt vaak wel zo aangeleerd. Het is denk ik verstandiger, vooral met de motor (knippers dicht bij elkaar), om alleen richting aan te geven voor het verlaten van de rotonde. Je zult niet de eerste zijn die moet uitwijken omdat de koekblikker dacht: " Ik zag 'n knipperlicht dus ik dacht hij slaat af " terwijl je naar links hebt aan staan.
 
Klopt. De rest is allemaal keloel.....

Omdat je voorrang moet verlenen, moet je altijd letten op het verkeer dat er aan komt. De richtingaanwijzer ontslaat je niet van de verplichting om voorrang te verlenen, zo simpel is het. Rijd je dan toch op, dan heb je niet erg goed opgelet.....
Tja, dat opletten is tegenwoordig volgens mij toch een van de grootste problemen in het verkeer.
Het valt me steeds vaker op dat sommige weggebruikers eenvoudig helemaal niet meer kijken en gewoon hun eigen weg gaan, de rest past zich maar aan |( |( |(
 
Ik vertrouw helemaal niemand meer als het om rotondes gaat,
dus wat de richtingaanwijzers ook aanwijzen, ik ga er per definitie niet
van uit dat de bestuurder dat ook echt gaat doen.

Heeft al heel wat problemen voorkomen :Y
 
@maarten-dd; en jij weet ook dat alleen hele dome politici gaan knoeien met wikipedia.
een andere bron, de anwb; bij oprijden rotonde vervolgt u uw weg en geeft geen richting aan, bij afslaan als rijstrook wisselen wel.
ook hier geeft men aan dat het wel handig kan zijn om li. aan te geven voor 3/4.
maar gewoon je richting aanwijzer gebruiken om aan te geven dat je van richting verandert is het duidelijkst.
 
Het lijkt me beter dat je in het vervolg niemand meer vertrouwd op de weg. Is voor jezelf veel veiliger, en daardoor creeer je zelf ruimte om te anticiperen.
Is maar een tip.

verder iedereen vrolijke pasen !!!!
:^
Ik beweeg pas als de ander daadwerkelijk afslaat. Volgens mij is me dat ook zo geleerd.. Trust nobody.
 
je knipperlicht naar links aanzetten op het moment dat er een zijstraat van rechts komt waar je niet in wil _O- _O- _O- O-) :+
Tja, zoveel mensen verlaten rotondes zonder richting aan te geven dat het bijna noodzakelijk is om aan te geven dat je dat niet van plan bent! Ik doe het ook als er iemand staat te wachten, zodat ze weten dat ik erop blijf.
Bij driekwart eerst links aangeven wordt vaak wel zo aangeleerd. Het is denk ik verstandiger, vooral met de motor (knippers dicht bij elkaar), om alleen richting aan te geven voor het verlaten van de rotonde. Je zult niet de eerste zijn die moet uitwijken omdat de koekblikker dacht: " Ik zag 'n knipperlicht dus ik dacht hij slaat af " terwijl je naar links hebt aan staan.
Hier heb ik dan weer nooit bij stil gestaan, het lijkt me dan ook een vrij idiote gedachtengang. Dit gebeurt dus echt??
 
Laatst bewerkt:
Klopt. De rest is allemaal keloel.....

Omdat je voorrang moet verlenen, moet je altijd letten op het verkeer dat er aan komt. De richtingaanwijzer ontslaat je niet van de verplichting om voorrang te verlenen, zo simpel is het. Rijd je dan toch op, dan heb je niet erg goed opgelet.....

:^

Dat het niet volgen van je aangegeven rijrichting in feite strafbaar is, doet niets af aan het feit dat je voorrang moet verlenen en dat je aansprakelijk bent indien je dat niet doet en een ongeluk veroorzaakt.
 
Er is maar EEN goeie logische manier om op rotondes knipper te lichten
(los van wat wettelijk mag/moet )
full
 
Vandaag, zo rond rond uurtje of 16:00 midden in zeikende regen reed vrolijk richting huis. Op een gegeven moment kom ik een rotonde tegen. Aan de andere kant van die rotonde rijd een auto de rotonde op en zet na zijn 1e afslag zijn knipperlicht naar rechts aan. Logischerwijs vermoedde ik dat hij dan ook de 2e afslag moet hebben, en rij de rotonde op.

Plots, pieeepende remmen en mijn hartslag tegen het maximum aan. Diezelfde auto wil gewoon zonder pardon de rontonde driekwart nemen. Ik dank mijn geluksvogel dat ik de rotonde aan de rechterkant van de weg opreed, als ik in het midden had gereden had deze auto mij zeker een paar ledematen gekost.

Nu is het gelukkig net goed afgelopen, maar stel dat het niet zo was, wie is dan de schuldige?

Let wel, aan de rotonde staan haaientanden, dus volgens mij betekend dat verzekeringstechnisch dat ik fout ben, want deze dingen mag je natuurlijk alleen over als de weg daarop aangrenzend vrij is.

Maar hoe zwaar weegt het onjuiste gebruik van de knipperlichten van die auto dan?
En juist daarom ga ik niet enkel en alleen op knipperlichtjes af.
 
KIJKEN KIJKEN KIJKEN KIJKEN KIJKEN KIJKEN!

Ook al geeft een koekblikker (of iemand anders) richting aan, toch KIJKEN of deze ook de gekozen rijrichting neemt!

Er is maar EEN goeie logische manier om op rotondes knipper te lichten
(los van wat wettelijk mag/moet )[afbeelding]

Vindt ik netjes in beeld gebracht, jammer dat lang niet iedereen het ook echt doet zoals het heb geleerd wordt!


Happy :] !

Froop
 
Laatst bewerkt:
mijn zus heeft soortgelijke situatie ooit meegemaakt...

mijn zus naderde een voorrangsweg, keek uiteraard naar links, kwam auto aan met pinkert aan naar rechts dus mijn zus dacht: die slaat af... ja... helaas, reed dus gewoon door, mijn zus was de schuldige... gelukkig alleen blikschade....
 
Terug
Bovenaan Onderaan