knipperlichten van 3 draden naar 1 draad

Hallo,

Ik wil mijn nieuwe knipperlichten aansluiten op mijn motor.
Mijn oude knipperichten van mijn xv 535 hadden 3 draden:
zwart blauw en groen.
Mijn nieuwe knipperlichten hebben maar één zwarte draad.

2 draden snap ik nog een keer voor massa maar van 3 naar 1.

Wie kan me helpen met dit probleem? 8-)

DaDragon

MF veteraan
18 jul 2005
2.033
0
37
Apeldoorn
Hallo,

Ik wil mijn nieuwe knipperlichten aansluiten op mijn motor.
Mijn oude knipperichten van mijn xv 535 hadden 3 draden:
zwart blauw en groen.
Mijn nieuwe knipperlichten hebben maar één zwarte draad.

2 draden snap ik nog een keer voor massa maar van 3 naar 1.

Wie kan me helpen met dit probleem? 8-)
3 draden = 1 constant spanning (voor gedimt aanstaan). 2 spanning middels clingnoteur. 3 massa.

Als je 1 draad hebt, moet je die bevestigen op de draad die geschakeld wordt door de clingnoteur.
De massa gaat via de bevestiging waar die aan het frame komt.

Laatst bewerkt:

DAF400

MF veteraan
14 mrt 2007
7.132
157
34
Neerkant
waarschijnlijk zit er een duplolampje in je knipperlicht die je kunt laten branden tegenlijk met koplamp. (wat dus niet mag in NL)

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Idd alleen een plus, massa via de bevestiging.

Gewoon kijken op welke ie het doet.
Zal wel eigenwijs zijn van mij, maar ik vertrouw nooit "massa" op willekeurig punt van frame of blik; trek bij aantreffen altijd een extra draadje naar absoluut vertrouwd aardpunt.

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
45
Luttenberg
Zal wel eigenwijs zijn van mij, maar ik vertrouw nooit "massa" op willekeurig punt van frame of blik; trek bij aantreffen altijd een extra draadje naar absoluut vertrouwd aardpunt.
Zou ook, omdat je het massadraadje er toch bij hebt zitten, die even met een ringetje onder de bout doen. Maar direct aan een frame ofzo is dat echt onzin, weet je hoeveel massapunten een motor aan het frame heeft? ;)

picaroon

MF veteraan
2 feb 2007
4.440
1
waarschijnlijk zit er een duplolampje in je knipperlicht die je kunt laten branden tegenlijk met koplamp. (wat dus niet mag in NL)
En ik wel lekker doe, omdat ik beter gezien word. Ben er in ieder geval nooit voor aangehouden.

Martell

Moderator
Crew
Donateur
2 jul 2006
82.613
1.675
45
Turnhout
Bezoek site
Ik had ze ook op import uit de us; en daar staat echt geen aanteking van in de papieren hoor. En ik kan me niet voorstellen dat je daarvoor staande gehouden wordt (aanhouden al helemaal niet).
Zeker niet met mijn rijstijl.... O-)

MIOB

MF veteraan
18 sep 2004
12.154
1
Bezoek site
ah, kijk, iemand met een vergelijkbaar probleem :)

Ik moest van 2 dradjes naar 1. INderdaad, die ene draad op je clignoteur natuurlijk en de bout (in mijn geval ook een paar ijzerdaadjes, het zijn stuureindknippers) maakt aarde.

Maar ze doen het niet bij mij (stuur hangt niet in rubbers). Kan dat zijn omdat ik van 4 knippers (2 voor, 2 achter) naar 2 ben gegaan (zo ja, hoe los ik dat op) of moet ik het knipper relais dan ook massa laten maken?

Laatst bewerkt:

GorilaZz

Hoi
15 feb 2003
31.441
64
Zandvoort (Noord Holland)
ah, kijk, iemand met een vergelijkbaar probleem :)

Ik moest van 2 dradjes naar 1. INderdaad, die ene draad op je clignoteur natuurlijk en de bout (in mijn geval ook een paar ijzerdaadjes, het zijn stuureindknippers) maakt aarde.

Maar ze doen het niet bij mij (stuur hangt niet in rubbers). Kan dat zijn omdat ik van 4 knippers (2 voor, 2 achter) naar 2 ben gegaan (zo ja, hoe los ik dat op) of moet ik het knipper relais dan ook massa laten maken?
uiteindelijk moet het stroomkringetje gesloten zijn. begin bij de accu en eindig daar, frames mag je meetellen, maar volgens sommige niet, plastic etc zeker niet.