Knipperlichten verplicht?

Hayawim

MF'er
8 aug 2009
213
2
Wie kan mij vertellen vanaf wanneer knipperlichten verplicht zijn om een motorfiets?

Ik dacht zelf dat dat pas vanaf een bepaald jaartal was, maar weet niet welk jaartal.

Gr. Wim
 
LMGTFY

Motoren die in gebruik zijn genomen ná 31 december 1996 moeten knipperlichten hebben. Die daarvoor dus niet.
 
Laatst bewerkt:
Wie kan mij vertellen vanaf wanneer knipperlichten verplicht zijn om een motorfiets?

Ik dacht zelf dat dat pas vanaf een bepaald jaartal was, maar weet niet welk jaartal.

Gr. Wim

1. als de motor oorspronkelijk type goedkeuring heeft met knippers, dan blijft dat verplicht. Ongeacht bouwjaar.

2. als type goedkeuring plaatsvond zonder knippers, dan niet verplicht, tot aan een bepaald bouwjaar.

3. in navolging van 2.; vanaf een bepaald jaar is het sowieso verplicht (zit ook besloten in de goedkeruing van rdw).
 
LMGTFY

Motoren die in gebruik zijn genomen ná 31 december 1996 moeten knipperlichten hebben. Die daarvoor dus niet.

Ja dus.

Met de kanttekening: als je fiets van voor 1997 is, en al knippers had tijdens de type keuring, dan ben je nog steeds verplicht deze knippers te hebben.

Anders voldoet je motor niet meer aan de type goedkeuering, moet ie -formeel gezien- opnieuw gekeurd worden, en wordt ie afgekeurd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
en hoe zit het met de led achterlichten waar ook een knipperfunctie in zit voor links en rechts? mag je dan je knipperlichten van je motor afhalen?
 
klopt, maar dat is ook zo met andere knippers, andere demper, ander kuipruitje, ander enz enz enz.

Geen knippers op een fiets van voor 31 december 1996 is op de weg geen probleem.
Gaat je geen bekeuring opleveren zolang je maar op een andere manier richting aan geeft.

Ik heb zelf zo enkele jaren rond gereden en nooit een bekeuring voor gehad.
Wel tijdens controle's op aan gesproken dat het slimmer is om MET knippers te rijden.
 
en hoe zit het met de led achterlichten waar ook een knipperfunctie in zit voor links en rechts? mag je dan je knipperlichten van je motor afhalen?
Nee, je knippers moeten zoveel centimeter uit elkaar zitten (achter 18cm volgens mij :? )
 
en hoe zit het met de led achterlichten waar ook een knipperfunctie in zit voor links en rechts? mag je dan je knipperlichten van je motor afhalen?
deze zijn sowieso niet toegestaan, weetelijke afstand tussen beide knipperlichten is (uit m'n blote hoofd) 30 centimeter 18 cm dus. Dat ga je met die ingebouwde dingen dus niet halen.
Ik vind ze persoonlijk ook verdomd slecht zichtbaar, maar dat terzijde.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Led achterlicht met knipperfunctie is niet toegestaan meestal, omdat de lichten achter 18 cm uit elkaar moeten zitten en dat is meestal bij achterlichten met deze dubbele functie niet het geval.

Voor moeten de knippers overigens 24 cm uit elkaar zitten. Toevallig las ik dit in de laatste Moto73.

Ik moet dus eigenlijk aan het klussen aan de voorkant, want daar zitten de knippers in mn koplamp gewerkt.

Pete
 
Terug
Bovenaan Onderaan