Knipperlichten (wat mag wel, wat mag niet?)

28 sep 2012
55
0
Den Haag
Beste MF'ers,

Gister heb ik mijn nieuwe motor opgehaald.
Deze kocht ik bij Motorcenter Venlo.
Een top zaak met goede service en redelijke prijzen.

Ik kocht hier mijn Suzuki GSXR600 k5 en kreeg hier veel extra's bij.
(nieuwe banden, demper, vermogen unit e.d.)

De motor heeft echter wel het volgende;

*De knipperlichten voorop zijn min of meer geïntegreerd in de kappen.
Vanaf de zijkant zijn zij goed te zien maar vanaf voren niet echt duidelijk waar te nemen.

*De knipperlichten achter zijn geïntegreerd in het achterlicht.
Zo kleurt bij het richting aangeven één van de kanten oranje.


Nu heb ik al eens gehoord dat er achter minimaal 12cm tussen de knipperlichten in moet zitten.

Wie kan mij dit bevestigen en/of de daadwerkelijk regels toelichten.
Is dit legaal? Wat is de hoogte van de eventuele boete hiervoor?

Alvast bedankt!
full
 
Artikel 5.4.54
Eisen
1. De afstand tussen de lichtdoorlatende gedeelten van de richtingaanwijzers aan de voorzijde bedraagt tenminste 240 mm.
2. De afstand tussen de lichtdoorlatende gedeelten van de richtingaanwijzers aan de achterzijde bedraagt tenminste 180 mm.
 
Artikel 5.4.51

Motorfietsen moeten zijn voorzien van:

a. een of twee grote lichten;

b. een of twee dimlichten;

c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;

d. een of twee stadslichten indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;

e. een of twee achterlichten;

f. een of twee remlichten indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;

g. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat;

h. een of twee niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.

2. Onverminderd het eerste lid, onderdeel c, mag, indien de motorfiets is voorzien van een zijspanwagen en in gebruik is genomen na 31 oktober 1997, de aan de motorfiets aangebrachte richtingaanwijzer aan de zijde van de zijspanwagen niet functioneren.
 
Wat vind je belangrijker, de wet of je lichaam?

Het gaat er niet om wat wel of niet mag, maar of je gezien word '(
 
Wat vind je belangrijker, de wet of je lichaam?

Het gaat er niet om wat wel of niet mag, maar of je gezien word '(
Dan zou ik als de sodemieter dat achterlicht in de kliko pleuren!
De knipperlichten daarvan zijn echt suïcidaal!
Een gemiddelde weggebruiker moet eerst opvallen dat er wat gebeurd in dat minuscule vlakje, dan moet ie uitvogelen wat er nou precies gebeurd ( een rood licht wat omklikt naar oranje is niet het meest opvallende....)
En dan er op reageren.....
 
Een vriend van me heeft ook zon geintegreerd knipperlicht. Dat zie je dus echt voor geen meter! Totaal niet veilig. (Ook niet legaal..)
 
Ik vraag me trouwens af in hoeverre een motorzaak je hierover moet informeren. Lijkt me lullig als je met je nieuwe motor een ritje gaat maken en je wordt aangehouden en hebt voor een paar 100 euro aan boetes op zak. Kan me voorstellen dat je aardig pissig wordt op de motorzaak. Van uit gaande dat de koper een beetje een noob is op motorgebied. Zou wel netjes zijn om de koper te informeren over niet wettelijke knippers, lampen of bijvoorbeeld een uitlaat.

En hoe zit het verzekeringtechnisch, stel je krijgt een ongeluk, kan de verzekering uitkering weigeren omdat je op een niet aan de wettelijke regeling voldoende motor reed?
 
Wat vind je belangrijker, de wet of je lichaam?

Het gaat er niet om wat wel of niet mag, maar of je gezien word '(
In dit geval als ik spreek voor mijzelf, en de meeste met mij, schijnbaar de wet.

Anders reden wij allemaal wel rond met gele namaak motoragent jas en gele namaak motoragent helm etc etc.

En de meeste, onder andere ikzelf, doen dat niet.

:W

Maar los daarvan zijn beide niet toegestaan meen ik.
 
Laatst bewerkt:
Vraag een origineel achterlicht van die dealer en dan geef je die ander terug. Ik wil mijn knippers altijd wel zo duidelijk zichtbaar maken, kleintjes zet ik er dan ook niet op.
 
Laatst bewerkt:
Vraag een origineel achterlicht van die dealer en dan geef je die ander terug. Ik wil mijn knippers altijd wel zo duidelijk zichtbaar maken, kleintjes zet ik er dan ook niet op.

:Y Ik snap echt niet waarom slechte zichtbaarheid en looks voorgaan op het nadeel dat mensen die he allemaal niet meer zo goed zien, je een keer platrijden.
 
@Monomuis: Toch reed ik op de meeting achter iemand met knipperlichtjes die volgens mij uit 3 ledjes bestonden maar die veeel beter te zien waren dan mijn knipperlichten (hoewel ook aftermarket) omdat ze veel feller waren en snel knipperde. Zit er over te denken om mijn knipperlichten nu ook misschien te vervangen omdat ze wel klein zijn en niet enorm duidelijk naar mijn idee

Om dit topic een klein beetje te hijacken, weet iemand hoe snel je knipperlichten mogen knipperen? Ik kan over auto's vinden dat de apk stelt tussen de 60-120 keer per minuut maar gezien er geen apk voor motoren is... Er is wel een topic op het forum hierover uit 2004 maar daar komt geen echt antwoord uit..
 
Die knipperlichten op jou motor, zowel voor als achterkant, zijn:
A. Niet toegestaan.
B. Totaal niet zichtbaar.

B. is het gene waar ik mij het meeste zorgen over zou maken.
Je wordt vroeg of laat gewoon van je fiets gereden als het overige verkeer niet ziet wat jij gaat doen.
Gewoon zorgen dat je fatsoenlijk (en zichtbaar) spul op je motor krijgt als je leven je lief is :Y
 
@Monomuis: Toch reed ik op de meeting achter iemand met knipperlichtjes die volgens mij uit 3 ledjes bestonden maar die veeel beter te zien waren dan mijn knipperlichten (hoewel ook aftermarket) omdat ze veel feller waren en snel knipperde. Zit er over te denken om mijn knipperlichten nu ook misschien te vervangen omdat ze wel klein zijn en niet enorm duidelijk naar mijn idee

Om dit topic een klein beetje te hijacken, weet iemand hoe snel je knipperlichten mogen knipperen? Ik kan over auto's vinden dat de apk stelt tussen de 60-120 keer per minuut maar gezien er geen apk voor motoren is... Er is wel een topic op het forum hierover uit 2004 maar daar komt geen echt antwoord uit..
Led knipperlichten die heel snel knipperen zijn gewoon verkeerd gemonteerde knipperlichten.
Als je er de juiste weerstand tussen zet knipperen ze gewoon normaal en zijn ze beter zichtbaar dan zo'n el'cheapo stroboscoop / half bakke knutselwerk :+
 
Laatst bewerkt:
LED valt idd wel op, maar dan nog, liever dan met 5 leds ipv 3 bijvoorbeeld. Ik heb bij mijn vorige motor het achterlicht vervangen voor een LED-exemplaar en die was wel veel duidelijker zichtbaar. Dit was zonder geintegreerde knippers.

Kende ooit eens iemand (volgens mij zat ie ook wel op M-F, ben 'm alleen uit het oog verloren) die haalde knippers en spiegels van de motor af, scheelde luchtweerstand. :)
 
LED valt idd wel op, maar dan nog, liever dan met 5 leds ipv 3 bijvoorbeeld. Ik heb bij mijn vorige motor het achterlicht vervangen voor een LED-exemplaar en die was wel veel duidelijker zichtbaar. Dit was zonder geintegreerde knippers.

Kende ooit eens iemand (volgens mij zat ie ook wel op M-F, ben 'm alleen uit het oog verloren) die haalde knippers en spiegels van de motor af, scheelde luchtweerstand. :)
Juist ja :')
Scheelde het veel of heeft die persoon je dat nooit verteld ?:P
 
Heeft ie nooit verteld, we zijn het contact een beetje verloren. Zie wel dat ie nog steeds leeft, dus ook zonder knippers kan je veilig motorrijden. :)
 
Bedankt voor alle nuttige informatie!

Bij mij gaat veiligheid boven de looks!!!

Ik ga dan ook direct de dealer bellen en hem duidelijk maken dat dit veranderd moet worden.
Zoals jullie al aangeven het is totaal niet duidelijk en ik ben niet van plan een ongeluk te maken of een boete te krijgen.

Ik had al een klein vermoeden bij de dealer maar die vertelde mij dat het legaal was.
Om dat moment had ik mijn enthousiasme over de motor even aan de kant moeten zetten en helder moeten nadenken.

Gelukkig ben ik er nu nog op tijd bij en ik laat zeker even weten hoe dit afloopt.
 
Naja,
als die kerel zegt dat het legaal is dan heb je weinig reden om daar dan niet van uit te gaan.

Het is echter niet waar dus lijkt mij dat hij jou nu een motor heeft aangesmeerd door niet helemaal eerlijk te zijn (onwetend lijkt mij sterk maar het kan ook!). Lijkt mij dan ook dat hij dit recht zet.

Succes er mee.
 
Laatst bewerkt:
Ja, zeker.

Het rare aan het verhaal is dat deze man mij keurige service heeft verleend.
Zo kreeg ik er een gratis demper bij, nieuwe achterband (omdat hij deze te kaal vond voor verkoop), nieuwe CDI en dergelijke.

Hij vertelde mij wel dat als er iets is ik hem gewoon kan bellen en hij dit zal regelen.

Dit gaan we dan ook doen!
 
Toch ff inhaken, want er zit nogal een verschil tussen de diverse soorten,modellen,formaten en merken.
Het aantal LEDjes zegt ook niets. Je kunt een hele reeks minilampjes hebben die amper licht geven of 3 super heldere krachtige LEDs.
En ja, ik ben het er mee eens dat goed zichtbare en duidelijk uit elkaar staande knipperlichten het beste zijn ivm met het opvallen en dus ook veiligheid.

Maar ik ken genoeg gecombineerde lampen die een stuk duidelijker zijn dan menig 'vrijstaand knipperlicht'.
M'n vrouw heeft bijvoorbeeld een Fazer 600, waarop ook al een gecombineerd achterlicht zat toen ze deze kocht (ook niets van gezegd bij Motoport) en ik moet zeggen dat het toch echt goed opvalt zodra ze haar richtingaanwijzer aanzet.
Wat overigens vaak misleidend is dat het achterlampgedeelte wordt verkocht als zijnde 'EU goedgekeurd'.

Op mijn motor zaten juist vrijstaande kleine knipperlichtjes met een of ander parelmoer kapje (zaten wel gewoon ouderwetse peertjes in).
Ze zaten er meer voor de sier (ofja.. ik vond voor de 'lelijk') op dan wat anders, want je zag amper of ze aan waren.
Inmiddels vervangen door LED exemplaren die een stuk beter zichtbaar zijn. Al blijven de wat meer ouderwetse gekleurde lampenkapjes voor mijn gevoel beter zichtbaar; zeker bij direct zonlicht.

p.s. Het lijkt me voor je veiligheid sowieso niet zo handig om er maar op te vertrouwen dat iemand je knipperlichten ziet ;)

Als je overigens de overstap naar LED wilt maken, raad ik iedereen echt aan om voor een vermogensonafhankelijk relais te gaan i.p.v. het gebruik van extra weerstanden.
Niet voor alle motoren even simpel, maar voor mij was het letterlijk plug-en-play.
 
De veiligheid gaat voorop maar daarbij is het ook niet toegestaan.

Ik ga nu dus voor veilige, uit elkaar staande knipperlichten die duidelijk te zien zijn.
 
De veiligheid gaat voorop maar daarbij is het ook niet toegestaan.

Ik ga nu dus voor veilige, uit elkaar staande knipperlichten die duidelijk te zien zijn.

Ik vind het ook asociaal tegenover je motormaatjes.

Der zit er 1 bij die had van die kleine knipperlichtjes gemonteerd met van die blauwachtige, grijsachtige glazen. Als ik erachter reed moest ik al geregeld in de ankers omdat het totaal niet opviel.
Toen ik er netjes wat van zei heeft ie het wel gelijk veranderd.
Maar het zijn nog steeds van die smalle streepjes wat nu een stuk feller is. Als ik nu achter hem rij en achter mij rijd een auto met niet al te goeie ogen erin, dan kan het nog steeds gebeuren dat ik iemand in mijn kont heb zitten, die te dicht achter mij rijd.
 
Ik ben veel onderweg en kijk dan graag naar motoren die ik onderweg tegenkom.
Die achterlichten met geïntegreerde knipperlichten zijn wel mooi, maar er zit een hoop verschil in zichtbaarheid.
Sommigen knipperen heel duidelijk en dan is er goed te zien dat er richting aan wordt gegeven.
Sommigen knipperen te snel, branden zwak en dan is het niet erg duidelijk waarom het achterlicht knippert.
Zeker voor de medeweggebruiker die een hekel heeft aan motoren en hun berijders.

Zelf kies ik dan toch voor duidelijke zichtbaarheid, zeker om goed te laten zien aan medeweggebruikers wat ik wil gaan doen.
De reflector aan de achterzijde heb ik vervangen door een extra achterlicht, (Louis.de) de achterlichtfunctie is niet aangesloten, alleen de remlichtfunctie.
Dan kan je nog discussiëren of je wel of niet een reflector moet hebben.



full

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan