Knipperlichtjes aansluiten??

KTM-Jorn

Die hard MF'er
13 jun 2007
463
0
brabant
Hoi,

Omdat mijn ktm 525 exc binnenkort gekeurd moet worden voor NL kenteken, moeten er een aantal verplichtte dingen opzitten. 1 van die dingen zijn knipperlichten, en laat mijn motor deze nu net niet hebben.

Weet iemand hoe ik er knipperlichten op aansluit? De motor heeft wel zo'n groen knipperlicht lampje op het dashbord, maar de schakelaar ontbreekt.

Weet iemand waar ik zo'n setje kan kopen? hoe deze moeten worden aangesloten? Wat de prijzen hiervan zijn?

Het is alleen eenmalig nodig voor de keuring, daarna gaat alle zooi (spiegels/knipperlichten/reflectoren) er toch weer vanaf.

Alvast bedankt!!
 
Als ik me niet vergis zijn knippers pas vanaf een bepaald jaar verplicht. Misschien weet iemand anders dat precies? Dan zou je, afhankelijk van het bouwjaar ze niet nodig hebben misschien.
Het aansluiten zelf is niet moeilijk als er tenminste al een RAW schakelaar op je motor zit:
Draad van het contactslot ( van de uitgaande kant, waar dus alleen spanning opstaat als het contact aanstaat, via een knipperrelais ( bij de sloop halen?) naar de schakelaar.Liefst een zekering ertussen zetten. Dan van de schakelaar twee draden, een naar de beide linker knippers, een naar de beide rechterknippers. Afhankelijk van de montage de knippers ook nog een massadraad geven naar het frame.
Met een ohm meter kun je uitzoeken welke aansluiting van de schakelaar de ingaande moet zijn, en welke l of r. Als de schakelaar al op de motor zit staat dit ook wel in het electrische schema.
Het knipper controlelampje kun je gewoon tussen de draad naar links en de draad naar rechts monteren, of je neemt er 1 voor elke kant, parallel aan de knippers.
Als er nog geen schakelaar is, moet je ergens een schakelaar zien te vinden, en een plek om die te monteren, verder gaat het net zo.
Groeten en succes ermee!,
Eduard.
 
Laatst bewerkt:
Oh ja, die zekering kun je 8 amp voor nemen, die reageert dan bij kortsluiting maar niet bij kortstondige overbelasting.
RAW's zijn meestal 21 Watt, als je gewone gloeilampen gebruikt tenminste, dan heb je dus 2 x 21 =42 Watt, is (gedeeld door 12) 3,5 A, maar die zekeringen vind je niet in steekmodel. Omdat de stroom bij het aanzetten meestal wat hoger is dan de nominale stroom, zit je met 8 A wel goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan