Knipperlichtjes

vonweeldn19

MF'er
7 mrt 2006
98
0
Dinxperlo
Avond:)

Ik heb een vraag over de knipperlichtjes van mijn GS500E.

Ik heb een setje nieuwe led-lichtjes gekocht (Bij Intermot Keulen, 12-10). Achter heb ik deze lichtjes aangesloten, maar voor heb ik nog de 'normale' lichtjes.

Het probleem is alleen: Als ik de motor op contact zet, en zet mijn knipperlichtjes aan, blijven ze steken. Dit is met de originele lichtjes niet het geval.

Komt dit doordat de led-lichtjes teveel stroom trekken? Of is er een andere verklaring?

Is dit probleem te verhelpen dmv een knipperautomaat?

Ik dank u allen voor jullie reactie!

Alexander
 
Dat komt omdat het relais van je motor geschikt is voor 2x21 watt
Nu heb je nog maar 1x 22watt en daar werkt je knipperautomaat niet op.
Een omlossing is om vermogensweerstanden parallel te plaatsen aan je raw om zo aan het nodige vermogen te komen.
Beter is het om je relais te vervangen voor een exemplaar dat belastingsonafhankelijk werkt.
 
Dat komt omdat het relais van je motor geschikt is voor 2x21 watt
Nu heb je nog maar 1x 22watt en daar werkt je knipperautomaat niet op.
Een omlossing is om vermogensweerstanden parallel te plaatsen aan je raw om zo aan het nodige vermogen te komen.
Beter is het om je relais te vervangen voor een exemplaar dat belastingsonafhankelijk werkt.
Spanningsonafhankelijk relais helpt alleen als een verklikkerlampje NIET, zoals bijna altijd juist wèl, tussen de links- en rechtsplus in "zwevend" hangt en zich "aarde" verschaft door de koude lampen heen want dan moet ook dat nog, tamelijk moeizaam en priegelig, verbouwd worden door een deskundig en ervaren iemand.

Dat met die belastingsweerstanden is een drastische methode, "kacheltjes" om weer op het oude verbruik te komen, maar afdoend.

Misschien zou ook een manier zijn, de voorste lampjes te vervangen door zwaardere, als die in een passend type bestaan (maar ook dat geeft extra hitte).

Het staat mij niet aan dat de boel momenteel helemáál niet knippert; weet je wel zeker dat er niet een draadje verkeerd zit? Of nam je de proef toevallig zonder de voorste lampjes erin?
 
Laatst bewerkt:
En of een carriere als Paint-tekenaar mij op het lijf is geschreven! -O-

Voorste knippers = origineel
Achterste knippers = Led-lichtjes

full
 
Ik heb even een tijdelijke oplossing 'gevonden':

Heb nu áchter LED-lichten aangesloten, voor nog de originele knippers.
Aan de achterkant heb ik de led-lichten, samen met de originele lichten aangesloten.

Knippersnelheid is goed.

Dit moet alleen een tijdelijke oplossing zijn.

Ik moet er weerstanden achter plaatsen. (De motor moet natuurlijk 'denken' dat er nog lampjes gemonteerd zijn van 21 watt).

Mijn originele lichten zijn 12V, 21 watt. Mijn led-lichten zijn 12V, 1.4 watt.

Ik moet weerstanden hebben van (Antwoord A, en uitgaand dat de stroom 1,75 ampere is):

6,9 Ohm.


Klopt dit? of moet ik weerstanden hebben van (Antwoord B) 3,45 Ohm? Lijkt me niet, omdat er maar 2 knippers veranderd zijn. Dus de waarde zal niet gehalveerd worden, toch?

Anders zou het worden:

Omdat de twee weerstanden dus van identieke waarde zijn, moet deze gehalveerd worden, dus 3,45 Ohm.

Dan moeten er dus twee weerstanden ( 1tje voor linksachter en 1tje voor rechtsachter) hebben van 3,45 Ohm per stuk.



HELP ME OUT GUYS! -O-

Alexander
 
Als je nou eens een bundeltje verzamelde weerstandjes koopt, en probeert met welke je de door jou gewenste knippersnelheid krijgt, ben je het makkelijkste af.

Zo doe ik het ook, gewoon efkes proberen. Te snel? Zwaardere weerstand. Te langzaam, lichtere weerstand.

En de weerstandjes die bij het setje zaten (als die er al bij zaten) gaan weer in het verzamelbakje...
 
Als je nou eens een bundeltje verzamelde weerstandjes koopt, en probeert met welke je de door jou gewenste knippersnelheid krijgt, ben je het makkelijkste af.

Zo doe ik het ook, gewoon efkes proberen. Te snel? Zwaardere weerstand. Te langzaam, lichtere weerstand.

En de weerstandjes die bij het setje zaten (als die er al bij zaten) gaan weer in het verzamelbakje...
Waarom zou je dat nou in gogsnaam gaan doen?
Je kan toch rekenen

6.9 ohm bestaat niet 6,8 ohm wel
Koop 2 weerstand van 6.8 ohm van minstens 10 watt en het werkt.
Bespaar je mooi een doos met weerstanden.
 
Waarom zou je dat nou in gogsnaam gaan doen?
Je kan toch rekenen

6.9 ohm bestaat niet 6,8 ohm wel
Koop 2 weerstand van 6.8 ohm van minstens 10 watt en het werkt.
Bespaar je mooi een doos met weerstanden.
Ik zou ze toch maar zwaarder nemen, pakweg 25 Watt, anders riskeer je dat ze toch nog licht gaan geven en dan ook korter meegaan.
 
Waarom zou je dat nou in gogsnaam gaan doen?
Je kan toch rekenen

6.9 ohm bestaat niet 6,8 ohm wel
Koop 2 weerstand van 6.8 ohm van minstens 10 watt en het werkt.
Bespaar je mooi een doos met weerstanden.

Zie een post hierboven..

En dan nog dat andere topic, waarbij bleek dat er stiekem kleine halogeentjes ipv leds in de lampjes zaten, en dan nog die ene keer dat er voor nog gloeiers zaten en achter leds, en die andere keer....

Ik bedoelde niet een hele doos, maar gewoon een aantal van de meest waarschijnlijke maten. Kost niet meer dan een liter benzine.
 
Zie een post hierboven..

En dan nog dat andere topic, waarbij bleek dat er stiekem kleine halogeentjes ipv leds in de lampjes zaten, en dan nog die ene keer dat er voor nog gloeiers zaten en achter leds, en die andere keer....

Ik bedoelde niet een hele doos, maar gewoon een aantal van de meest waarschijnlijke maten. Kost niet meer dan een liter benzine.
Teveel belasten kan bijna niet of je het relais nu belast met 21 of 30 watt maakt niet uit.
Het probleem ontstaat wanneer je minder belast. met 6,8 ohmper raw zit je altijd goed, zelfs al heb je een 10watt lampje.
 
@ vonweeldn19
Bespaar je een hoop ellende en uiteindelijk geld (ik praat hier uit ervaring). Ga naar je Suzuki dealer en vraag naar z'n Plug n Go relais. Die mensen weten wel wat je moet hebben.
Al dat gedoe met weerstanden en zo werkt niet altijd, zo blijkt uit de praktijk, bij elke motor.
Zie link ergens boven naar een andere post. Lees iig de laatste pagina's.

Just my 2cts.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan