knippers automatisch uit

svs

MF'er
10 jul 2005
209
0
Kapelle
Hoi,
heeft iemand een idee om je knippers automatisch uit te laten gaan,
om dat in te bouwen bij een sv.

kheb dat ooit gehad bij een andere motor, en ik mis het nog steeds '(

en andere mensen ook, als ik eens rondkijk bij een toerrit })
 
BMW heeft het op zijn huidige fietsen ...

Volgens mij gaat het niet zo 123 op de andere motoren.
Als ik bij mijn yamaha kijk, dan schakelt het schakelaartje en die moet ik uit drukken. Met andere woorden, als jij dat automatisch wilt maken dan moet je die schakelaar vervangen voor een tiptoets oid die niet echt schakeld.
Daarnaast zul je electronica moeten maken die je knipperlicht x aantal seconden aan laat staan na aanzetten en dan weer uit gaat.
Daarnaast heeft bmw het ook aan de snelheids meter gekoppeld, als je stil staat blijft hij aan staan en pas als je gaat rijden dan schakelt hij na x aantal keer knipperen uit.

Is opzich een leuk project, alleen denk ik dat het redelijk veel inventief werk zal vergen om iets werkbaars te maken wat niet hapert.
 
Om zo'n functie te hebben moet de motor aan minstens 2 voorwaarden voldoen:

- het RAW relais moet electrisch/electronisch uitgezet kunnen worden
- er moet een afstandsopnemer aanwezig te zijn.

Je zal voor jezelf na moeten gaan hoe dat bij je SV zit. De eerste functie kan knap lastig te realiseren zijn. De tweede is wel te maken met een magneet en reed relais, zoals dat wel bij die kleine fiets tellertjes wordt toegepast.
 
Hoi,
heeft iemand een idee om je knippers automatisch uit te laten gaan,
om dat in te bouwen bij een sv.

kheb dat ooit gehad bij een andere motor, en ik mis het nog steeds '(

en andere mensen ook, als ik eens rondkijk bij een toerrit })
Is wel aan te leren. Bij een toerrit iemand er constant op wijzen.

Maar op www.conrad.nl hebben ze zelfbouw tijdmodules. Daar moet mee te regelen zijn dat ze vanzelf na een aantal seconden uitschakelen. Schakelen d.m.v. stuuruitslag is m.i. geen optie. Wat mischien wel kan is uitschakelen door middel van hellingshoek meting m.b.v. kwikschakelaar.

Hans
 
FZ,FZX,FZR en vele andere Yamaha's hebben dat al 20 jaar.
Soms handig ,soms onhandig(lange afritten)

Frans

Klopt en zo doen ze dat:

full
 
Is wel aan te leren. Bij een toerrit iemand er constant op wijzen.

Maar op www.conrad.nl hebben ze zelfbouw tijdmodules. Daar moet mee te regelen zijn dat ze vanzelf na een aantal seconden uitschakelen. Schakelen d.m.v. stuuruitslag is m.i. geen optie. Wat mischien wel kan is uitschakelen door middel van hellingshoek meting m.b.v. kwikschakelaar.

Hans
Lijkt me niet handig. De hellingshoek verschilt nogal per keer dat je de bocht omgaat. Zoiezo zul je nog steeds de schakelaar moeten vervangen als het er één is die niet uit zichzelf terugspringt.
De enige enigszins werkbare oplossing is denk ik op basis van verstreken tijd of afgelegde afstand eventueel met de BMW oplossing (dus niet tellen als je stilstaat. Niet nodig wanneer je afstand meet). Maar het blijft toch altijd een compromis voor de 'gemiddelde' bocht. Bij lange of juist korte bochten ga je toch de mist in.
 
Jezelf aanleren om consequent na iedere afslag/stoplicht te controleren of ie uitstaat is teveel moeite ?

Zal wel aan mij liggen, maar ik vind het iets voor oude lullen, geld overigens net zo hard voor die terugklikdingen in een auto....
 
Mijn BMW K100RS/16 uit 1990 had dit en was tamelijk irritant. Het systeem schakelde na een x aantal secondes uit OF wanneer een zekere afstand was afgelegd (wat het eerste gebeurde). In de praktijk betekende dit meestal dat-ie op de snelweg bij afritten te snel- en in de stad met veel zijstraten te langzaam uitschakelde. Een extra parameter, nl snelheid zou misschien een oplossing zijn (tijd / afstand impliceert dit al indirect, maar het ik bedoel het vergroten van de minimaal af te leggen afstand bij hogere snelheid).
Vreemd (maar gelukkig) hadden mijn latere BMW R1100 modellen ('94 en 96 modellen) dit systeem niet meer.
Het is een aardig idee maar kennelijk lastig om precies goed te implementeren op een motor. En als het niet exact goed werkt ben je net zo goed (of zelfs slechter) af dan zonder automatiek.

Misschien moeten we weer terug naar het uitsteken van de hand ipv knippers, minder waarschijnlijk immers om te vergeten je arm weer binnenboord te trekken :+
 
Ik denk dat als je je hele RAW aansturing vervangt door een microcontroller (ik weet het, zwaar geschut voor een knipperlichtje, maar daardoor wel naar wens te programmeren en bij te regelen) en deze verder inderdaad nog voorziet van een reedrelais wat wielomwentelingen van je voorwiel bijhoudt dat je een heel eind komt. Schakelaar blijft lastig, je moet dus een puls hebben en geen continu schakeling.
 
Ik heb nog niet 1 terugklik-ding meegemaakt dat 100% betrouwbaar functioneerde; mijn oplossing is steeds: voor pakweg 2 euri per stuk, computer-piepertje(s) monteren.

Iedere keer weer zie ik allerlei vervoermiddelen langdurig foutpinkend rechtdoorrijden.

Doodzijn kun je nog eeuwen.
 
Ik heb nog niet 1 terugklik-ding meegemaakt dat 100% betrouwbaar functioneerde; mijn oplossing is steeds: voor pakweg 2 euri per stuk, computer-piepertje(s) monteren.

Iedere keer weer zie ik allerlei vervoermiddelen langdurig foutpinkend rechtdoorrijden.

Doodzijn kun je nog eeuwen.
Dat vind ik helmaal niets, geen pasn en geen gezicht :r :r


Gewoon aanleren om steeds op dat knopje te drukken, ik druk vast te vaak op dat ding maar mijn knippers gaan wel gewoon netjes uit.
 
Lijkt me niet handig. De hellingshoek verschilt nogal per keer dat je de bocht omgaat. Zoiezo zul je nog steeds de schakelaar moeten vervangen als het er één is die niet uit zichzelf terugspringt.
De enige enigszins werkbare oplossing is denk ik op basis van verstreken tijd of afgelegde afstand eventueel met de BMW oplossing (dus niet tellen als je stilstaat. Niet nodig wanneer je afstand meet). Maar het blijft toch altijd een compromis voor de 'gemiddelde' bocht. Bij lange of juist korte bochten ga je toch de mist in.
Hellingshoek is niet belangrijk je meet alleen of de motor redelijk overheld om als bocht gezien te worden. Dus de bocht waarbij afgeslagen wordt en de motor het minst schuin gaat moet nog net de kwikschakelaar activeren.

Wel een punt is dat de tijd lastig wordt inschatten m.b.t stoplichten.
 
Dat vind ik helmaal niets, geen pasn en geen gezicht :r :r


Gewoon aanleren om steeds op dat knopje te drukken, ik druk vast te vaak op dat ding maar mijn knippers gaan wel gewoon netjes uit.

Je ziet er niets van; piepertje uit de electronica-winkel formaat dik autodropje met 2 draadjes eraan, over verklikkerlampje schakelen (denk om plus- en minkleuren). Ook wel gedaan, ligt er maar aan waar ruimte is: in de voorste pinker-armatuurtjes elk 1 bijfrommelen, over de lamp-aansluitingen. Meestal 1 hard zat, maar 2 parallel is harder.

Ik heb er ook 1 achter het dashboard gefrommeld van mijn 538cc twindiesel brommobiel omdat die zoveel geluid maakt dat je de clignoteur niet hoort. Er zit een automatische-terugval-schakelaar in maar die pakt niet op alle bochten/bochtjes die je met dat voertuigje kunt draaien en van 2 op 3 rotondes uitkomend moet ik de pinker mooi toch zelf uitschakelen.

O.k, het is jouw leven en jouw veiligheid en ik ben vast veel minder dapper dus ik ben er nog; "in schoonheid sterven" was nooit mijn ambitie.
 
Laatste modellen GS850 en GSX-en uit midden '80 hadden (hebben) zo'n voorziening. Knipper schakelt na x-keer uit, zolang snelheid boven 15 km ligt. Sta je voor stoplicht stil, blijft ie dus knipperen. De periode is net lang genoeg voor een normale afrit, maar veel te lang voor een inhaalactie. Het systeem vraagt niet alleen een automatische uitschakelfunctie, maar meet ook de snelheid in het km-tellerhuis. Redelijk ingewikkeld dus. Zit er bij mij nog op, maar volgens mijn motorbaas hebben de meeste rijders de draadjes voor deze functie doorgeknipt, omdat het dus meestal net niet passend werkt (2x richting aangeven op lange afrit, aan/uitschakelen bij inhalen, blijft knipperen bij stapvoets door stadsverkeer etc etc).
 
Terug
Bovenaan Onderaan