KNMV wilt extra RDW keuring na montage andere uitlaat

Pteradon

Die hard MF'er
13 aug 2009
460
1.314
Het gaat lekker.🤨
KNMV wilt extra RDW-keuring na montage andere uitlaat.

Ik ben blij dat ik niks bij hun heb lopen.
Wat een zielige club is dat.

 
Daar is (weer) niet goed over nagedacht. Missen elke verbinding met hun achterban.
 
Het gaat lekker.🤨
KNMV wilt extra RDW-keuring na montage andere uitlaat.

Ik ben blij dat ik niks bij hun heb lopen.
Wat een zielige club is dat.

Ik wil ook wel eens wat. Zou me er niet te druk om maken. En al zou het in een wel heel gek geval doorgaan, denk je nou echt dat de onderbetaalde en onderbemande Hermandad elke motor met een niet-standaard uitlaat staande gaan houden om dat te controleren? Wordt een leuke dagtaak dan.

tenor (2).gif
 
Is het niet zo dat elke uitlaat die in Nederland verkocht (origineel en after-market) EU goedgekeurd is? Vandaag de dag mag er niks verkocht worden in alle EU landen zonder een EU goedkeuring. Dat betekend dan dat, als mijn gedachte klopt, dat een extra keuring gewoon totaal overbodig en tegen de EU regelgeving/wetgeving ingaat?

En zo te lezen klopt mijn gedachte dus wel:
Dit omdat de fabrikanten van de aftermarket-uitlaten (bijna) altijd aan alle wettelijke Europese voorschriften voldoen, zoals die ook gesteld worden in de meest recente, zeer strenge Euro5-homologatie-eisen. In principe moet dit betekenen dat de aftermarket-uitlaat gecertificeerd is en dus ook bij een extra keuring niet te luid bevonden kan worden. De extra inspanningen en kosten voor een RDW-keuring lijken dan ook overbodig, de uitlaat is dan immers al uitgebreid beoordeeld en volledig goedgekeurd.
 
De mensen die stiekem een dikke pijp monteren gaan echt geen afspraak maken bij de rdw met het risico dat hun kenteken ingenomen wordt of een WOK verklaring.

Misschien helpt het as de KNMV aan t begin van het motor seizoen een gratis nationale "decibel meet dag" te doen voor de twijfelaars. Mensen die een tweedehands motor gekocht hebben, of achteraf een beetje geschrokken zijn van hun nieuwe uitlaat kunnen hier wel iets mee. Bijvoorbeeld bij de motorbeurs?

We kunnen nog wel 1000 dingen verzinnen, als er geen handhaving plaatsvindt op de extreemste gevallen dan blijft het allemaal onzin.
Bij voetbalwedstrijden staat ook een heel peloton ME klaar. We gaan toch niet alle stadions afsluiten omdat er te vaak rellen zijn?
 
Is het niet zo dat elke uitlaat die in Nederland verkocht (origineel en after-market) EU goedgekeurd is? Vandaag de dag mag er niks verkocht worden in alle EU landen zonder een EU goedkeuring. Dat betekend dan dat, als mijn gedachte klopt, dat een extra keuring gewoon totaal overbodig en tegen de EU regelgeving/wetgeving ingaat?

En zo te lezen klopt mijn gedachte dus wel:
Nee hoor. Ik heb 2 weken terug een Spark.it systeem gemonteerd waar geen E keur op zit. Bij een Nederlandse leverancier aangeschaft.

Tuurlijk mag je gewoon systemen zonder E keur kopen. Er bestaat namelijk ook zoiets als een circuitmotor, die hebben niks te maken met E keurmerken, enkel geluidseisen (en ook niet op alle circuits).

Dat je niet op de OPENBARE WEG mag rijden zonder E keur is een ander verhaal.
 
Is het niet zo dat elke uitlaat die in Nederland verkocht (origineel en after-market) EU goedgekeurd is? Vandaag de dag mag er niks verkocht worden in alle EU landen zonder een EU goedkeuring. Dat betekend dan dat, als mijn gedachte klopt, dat een extra keuring gewoon totaal overbodig en tegen de EU regelgeving/wetgeving ingaat?
8<
Nee dat is niet zo.
Tuurlijk mag je gewoon systemen zonder E keur kopen. Er bestaat namelijk ook zoiets als een circuitmotor, die hebben niks te maken met E keurmerken, enkel geluidseisen (en ook niet op alle circuits).

Dat je niet op de OPENBARE WEG mag rijden zonder E keur is een ander verhaal.
Op circuits zijn de geluidseisen tegenwoordig juist strenger dan op de openbare weg. Zeker in NL. België ook.
 
Komt toch APK op motoren? Komt waarschijnlijk dan loodje op net als je gasmeter? ( Is nu plastic ding geloof) heb trouwens jaaaaaren lang zo.n tang gehad! Vandaar de grond in Groningen zo is gezakt 😁
 
Nee dat is niet zo.

Op circuits zijn de geluidseisen tegenwoordig juist strenger dan op de openbare weg. Zeker in NL. België ook.
Joh..echt..?! Nooit geweten..

Zolder heeft open uitlaat dagen. Spa ook. Spaanse en Portugese circuits doen helemaal niet aan geluidseisen. Allemaal binnen de EU.

Maakt ook niet uit, mijn punt was dat er prima uitlaatsystemen zonder E keur verkocht mogen worden, ikzelf ben daar het sprekende voorbeeld van.
 
Joh..echt..?! Nooit geweten..

Zolder heeft open uitlaat dagen. Spa ook. Spaanse en Portugese circuits doen helemaal niet aan geluidseisen. Allemaal binnen de EU.

Maakt ook niet uit, mijn punt was dat er prima uitlaatsystemen zonder E keur verkocht mogen worden, ikzelf ben daar het sprekende voorbeeld van.
1626167913258.png
 
Joh..echt..?! Nooit geweten..

Zolder heeft open uitlaat dagen. Spa ook. Spaanse en Portugese circuits doen helemaal niet aan geluidseisen. Allemaal binnen de EU.

Maakt ook niet uit, mijn punt was dat er prima uitlaatsystemen zonder E keur verkocht mogen worden, ikzelf ben daar het sprekende voorbeeld van.

Croix Frankrijk ook niet
 
Hoe zou het dan bij mij zitten 🤔
De Moto Morini 1200 corsaro komt met 2 verschillende dempers.
Standaard en termignoni voor de veloce uitvoeringen.
Beide zelfde blok en vermogen.
Mijn versie had standaard de standaard dempers maar zijn vervangen door die van de veloce.
Met dB killers en normaal rijdend heel goed te pruimen voor een ieder.
Zonder dB killers wordt je gestoord van de enorme brul die eruit komt.(ook ik als dove kwartel)

Verder,is mijn ervaring dat het inlaat geluid van menige brommer hoger ligt dan die van de uitlaat.
Op het reeds benoemde circuit,is dat dikwijls de reden dat je het geluid overschrijd.
En dan, ,airbox dichtplakken??
 
Is het niet zo dat elke uitlaat die in Nederland verkocht (origineel en after-market) EU goedgekeurd is? Vandaag de dag mag er niks verkocht worden in alle EU landen zonder een EU goedkeuring. Dat betekend dan dat, als mijn gedachte klopt, dat een extra keuring gewoon totaal overbodig en tegen de EU regelgeving/wetgeving ingaat?

En zo te lezen klopt mijn gedachte dus wel:
Volgens mij is het helemaal niet verplicht om een E-keur op je uitlaat te hebben. De enige eis die er wordt gesteld is dat je niet boven het aantal dB bij een bepaalde toerental komt, dat op het typeplaatje van je motor staat. Een E-keur op de uitlaat geeft alleen de zekerheid dat dat type pijp daadwerkelijk eens getest is op die eis en daaraan voldoet. Als jij een zelfbouw pijp onder je motor monteert, die ook aan die eis voldoet, is die gewoon legaal. In Duitsland zijn de regels wat anders, want daar worden wel vaak TüV/E-keuren vereist op de verschillende onderdelen...
 
Hoe zou het dan bij mij zitten 🤔
De Moto Morini 1200 corsaro komt met 2 verschillende dempers.
Standaard en termignoni voor de veloce uitvoeringen.
Beide zelfde blok en vermogen.
Mijn versie had standaard de standaard dempers maar zijn vervangen door die van de veloce.
Met dB killers en normaal rijdend heel goed te pruimen voor een ieder.
Zonder dB killers wordt je gestoord van de enorme brul die eruit komt.(ook ik als dove kwartel)

Verder,is mijn ervaring dat het inlaat geluid van menige brommer hoger ligt dan die van de uitlaat.
Op het reeds benoemde circuit,is dat dikwijls de reden dat je het geluid overschrijd.
En dan, ,airbox dichtplakken??
Niks mooier dan het geluid van dubbele Webers 45DCOE....:o
 
Hoe doen ze dat bij oude motoren dan? Toen was er nog geen E keur. En de originele uitlaten zijn ook vaak niet meer verkrijgbaar.
 
Niks mooier dan het geluid van dubbele Webers 45DCOE....:o

Dat zijn carburateurs,daar wordt geen geluid door gecreerd 🤔 🤗
Een groter luchtdoorlatend filter of de vorm /grote van een airbox genereerd het geluid.
 
Als je alles weg dempt is een ICE uit. 😉
Wanneer je echter merkt dat de inlaat van bijv. een R6 meer herrie maakt dan de uitlaat dan snap je ook wel dat daar best nog wat aan te verbeteren is.

Het inlaat traject van een R6 is geoptimaliseerd voor prestaties,daar valt weinig aan te verbeteren.
Is ook inherent aan waar het ding voor ontworpen is.
Jou "verbeteren" betekent voor zo'n motor achteruit boeren,en ondemijnt daarmee het bestaansrecht voor zo'n motor.
Maar wees gerust ze worden al niet meer voor de openbare weg gemaakt.

Jou insteek is natuurlijk weer om je sneaky EV vingertjes ,hier,tussen de deur te krijgen.
En die hokken weer te promoten.
Stop daar eens mee🧐,anders gaat het hier ook weer offtopic 🥺
 
Terug
Bovenaan Onderaan