KNMV wilt extra RDW keuring na montage andere uitlaat

Geluidsnorm a la 1953.....

Na 5+ jaar stilstand...





O-)
 
Ik vind het voorstel van KNMV zo gek nog niet: RDW gaat dat niet kunnen verwerken, en zo’n keuring is eenmalig en om die reden sowieso onzinnig. Wat wel eerlijk is: wie een andere uitlaat wi betaald daar zelf voor. Maar ik zie het nog niet zo snel zo ver komen. Niettemin is de goede wil richting klagers en politiek (CDA…) is getoond. Ze hadden ook een jaarlijkse APK met geluidsmeting kunnen voorstellen - wat logischer zou zijn, en gemakkelijker te realiseren, als de hier toegedichte kwade bedoelingen waar zouden zijn - maar ze deden dat niet. Gelukkig maar, want dan zouden we allemaal opdraaien voor het feit dat er ”enkelingen” zijn die zonodig een andere uitlaat willen…

Die hele discussie rondom overlast- van- motorrijders speelt al sinds 2004 of daaromtrent, en sinds die tijd voert KNMV (en later ook met MAG) rechtszaken om onze vrijheid te bewaren. Maar inmiddels is het geld op, en is het een verloren zaak.

Want zolangzamerhand is wel duidelijk dat de tolerantie vanuit de samenleving jegens de minder sociale motorrijders tot een dieptepunt gedaald is, en alle andere motorrijders daar een prijs voor (gaan) betalen. Dus de constatering van zowel KNMV als MAG (en SWOV; die clubs roepen gewoon hetzelfde, ze overleggen namelijk “weleens” met elkaar) dat we ons gewoon een klein beetje moeten gedragen is helemaal niet raar: overal in Europa zie je wegen en passen afgesloten worden, soms icm boetes ter grootte van een modaal maandsalaris in geval van overtreding van geluidsnormen. Gewoon een beetje normaal doen, zo moeilijk is dat niet, en dan is motorrijden net zo leuk, en mogen we dat t.z.t. tenminste nog ergens.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het voorstel van KNMV zo gek nog niet: RDW gaat dat niet kunnen verwerken, en zo’n keuring is eenmalig en om die reden sowieso onzinnig, dus ik zie het nog niet zo snel zo ver komen. Maar de goede wil richting klagers en politiek (CDA…) is getoond. Ze hadden ook een jaarlijkse APK met geluidsmeting kunnen voorstellen - wat logischer zou zijn, en gemakkelijker te realiseren, als de hier toegedichte kwade bedoelingen waar zouden zijn - maar ze deden dat niet.

Die hele discussie rondom overlast- van- motorrijders speelt al sinds 2004 of daaromtrent, en sinds die tijd voert KNMV (en later ook met MAG) rechtszaken om onze vrijheid te bewaren. Maar inmiddels is het geld op, en is het een verloren zaak.

Want zolangzamerhand is wel duidelijk dat de tolerantie vanuit de samenleving jegens de minder sociale motorrijders tot een dieptepunt gedaald is, dus de constatering van zowel KNMV als MAG (en SWOV; die clubs roepen gewoon hetzelfde, ze overleggen namelijk “weleens” met elkaar) dat we ons gewoon een klein beetje moeten gedragen is helemaal niet raar: overal in Europa zie je wegen en passen afgesloten worden, soms icm boetes ter grootte van een modaal maandsalaris in geval van overtreding van geluidsnormen. Gewoon normaal doen, zo moeilijk is dat niet, en dan is motorrijden net zo leuk, en mogen we dat t.z.t. tenminste nog ergens.

Daar heb je zeker een punt.
Ik rij als ik voor de lol rij dikwijls in de eifel of letzebuerg.
In de BBK ga ik da in 2 of 3 door de dorpen aan de max snelheid,daarbuiten gaat het hok wat verder open.
Praktisch altijd door de week.
Nooit problemen of boze blikken.
Rij dan ook met originele en brave uitlaten,en hou rekening met de lokale bevolking...
De tijd dat het allemaal moest bleren of klappen,ligt ver achter mij
 
Tja, DDT was ook eerst goedgekeurd en mag nu ook niet meer.
Dat is m.i. geen goede vergelijking, want een voertuig is voor veel mensen een hoge investering met het oog op een lange levensduur.
Ik denk niet dat veel bedrijven 20 jaar voorraad DDT aanhielden.

Als je iets koopt dat voldoet aan alle regels bij aanschaf, dan mag je ervan uitgaan dat je dat gedurende de levensduur ongehinderd kunt gebruiken.

Uitsterfbeleid is m.i. vaak een eerlijker alternatief.
 
Uitsterfbeleid is m.i. vaak een eerlijker alternatief.
Helemaal mee eens. Zeker gezien hoe EV's gepromoot en gepusht worden snap ik de drukte niet....

Het uitsterfbeleid is al ingezet. Met een jaar of 5 hebben we een betaalbare 2e hands markt met praktisch bruikbare EV's. Met een jaar of 15 praten we over klassiekers met verbrandingsmotoren, hoe erg ik dit zelf ook vind...
Ik vermoed dat EV's zeker voor de 500 km/jaar, knallende/jankende pijpen, zondagrijdende midlife crisis carrierepappa's de markt gaan overnemen. Die zijn dan niet langer de helft van hun ''quality'' rijtijd kwijt aan naar de dealer en terug voor hun oliebeurtjes, al die tijd met benzine conserveringsmiddeltjes enz zijn ze kwijt en de vrouw vindt het minder een stinkding.
Ongeveer tegelijkertijd zullen de meeste choppers/cruisers met kabaalpijpen ook wel voor wisselgeld te koop zijn gezien de fanbase daarvan dan ook ten prooi is gevallen aan een veel ouder en natuurlijker uitsterfbeleid.

Om nou om die enkele jaren geluidshinder nog wegen te gaan afsluiten en weet ik wat meer voor ellende te verzinnen vind ik wel een beetje kortzichtig eigenlijk.
 
Helemaal mee eens. Zeker gezien hoe EV's gepromoot en gepusht worden snap ik de drukte niet....

Het uitsterfbeleid is al ingezet. Met een jaar of 5 hebben we een betaalbare 2e hands markt met praktisch bruikbare EV's. Met een jaar of 15 praten we over klassiekers met verbrandingsmotoren, hoe erg ik dit zelf ook vind...
Ik vermoed dat EV's zeker voor de 500 km/jaar, knallende/jankende pijpen, zondagrijdende midlife crisis carrierepappa's de markt gaan overnemen. Die zijn dan niet langer de helft van hun ''quality'' rijtijd kwijt aan naar de dealer en terug voor hun oliebeurtjes, al die tijd met benzine conserveringsmiddeltjes enz zijn ze kwijt en de vrouw vindt het minder een stinkding.
Ongeveer tegelijkertijd zullen de meeste choppers/cruisers met kabaalpijpen ook wel voor wisselgeld te koop zijn gezien de fanbase daarvan dan ook ten prooi is gevallen aan een veel ouder en natuurlijker uitsterfbeleid.

Om nou om die enkele jaren geluidshinder nog wegen te gaan afsluiten en weet ik wat meer voor ellende te verzinnen vind ik wel een beetje kortzichtig eigenlijk.

Zou het?
Wie wil er dan dingen die de helft van een aantal kilometers haalt dan een nieuwe,voor dikke prijzen 🤔
Die markt zal zich nog helemaal moeten uit ontwikkelen,voordat er een balans in prijs/kwaliteit/prestaties bereikt is.
Dat zal wel iets langer duren.
En gezien het lage animo voor EV zal er,ik hoop,weer een vertraging plaatsvinden.
Tenzij overheden gaan forceren en mega gaan ontmoedigen.
 
Laatst bewerkt:
Zou het?
Wie wil er dan dingen die de helft van een aantal kilometers haalt dan een nieuwe,voor dikke prijzen 🤔
Die markt zal zich nog helemaal moeten uit ontwikkelen,voordat er een balans in prijs/kwaliteit/prestaties bereikt is.
Ik zit hier geen betoog te houden voor EV's hoor. Spreek alleen mijn verwachtingen uit.
Wat er nu aan topmodellen is begint al best wel acceptabel te worden, nou nog een paar lease aanbieders van die dingen (als die er al niet is), dan is een 2e hands markt in 2 jaar gemaakt.
 
Ik denk niet dat het met de linkse milieu maffia te maken heeft dat de KNMV hier mee komt.

Je hebt te veel mensen die honderden en soms duizenden euro's uitgeven om een herriepijp onder hun brommer te zetten.
Dat mensen dat leuk vinden is ergens nog wel te begrijpen maar met meer motoren dan ooit op de weg begint dat wel een heel hoog Remy gehalte te krijgen en wordt het tijd om weer meer normaal te gaan doen en te bedenken dat we met ruim 17 miljoen in dit land wonen.

Wanneer we als motorrijders niet zelf bedenken dat dit steeds minder getolereerd zal gaan worden als we zo doorgaan dan zal je inderdaad de linkse maffia de middelen in handen geven om het gehele motorrijden te gaan verbieden, want vervuilend, luidruchtig en ook nog eens gevaarlijk dus dan maar helemaal verbieden.

Ik denk dat niemand hier daarop zit te wachten dus dan maar een beetje meebuigen om toch nog te kunnen blijven rijden.
Hakken in het zand maakt dat we steeds meer geweerd en wellicht zelfs verboden gaan worden.
Inderdaad, daar is een spreekwoord voor, iets met vliegen, stroop en azijn. De opmars stoppen is niet mogelijk, vertragen waarschijnlijk wel.🤔🤞
 
Ik zit hier geen betoog te houden voor EV's hoor. Spreek alleen mijn verwachtingen uit.
Wat er nu aan topmodellen is begint al best wel acceptabel te worden, nou nog een paar lease aanbieders van die dingen (als die er al niet is), dan is een 2e hands markt in 2 jaar gemaakt.

Doe ik ook,niet meer of minder.
Alleen die commune van EV's staat nog in de kinderschoenen.
Laatst bij RTL nieuws bleek dat de verwachtingen in verkoop,van en interesse in EV's, ver achter bleven.

Eerlijk gezegd ,ben ik daar geenszins rouwig om.
 
Laatst bewerkt:
Doe ik ook,niet meer of minder.
Alleen die commune van EV's staat nog in de kinderschoenen.
Laatst bij RTL nieuws bleek dat de verwachtingen in verkoop,van en interesse in EV's, ver achter bleven.

Eerlijk gezegd ,ben ik daar geenszins rouwig om.
Op zich ook niet zo vreemd dat de verkoop achterblijft als je de aanschafprijs van een gemiddelde EV ziet; dat is voor iemand met een normaal salaris niet op te brengen, en tweedehands waagt niemand zich er nog aan ivm de levensduur van de accu’s/batterijen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit hier geen betoog te houden voor EV's hoor. Spreek alleen mijn verwachtingen uit.
Wat er nu aan topmodellen is begint al best wel acceptabel te worden, nou nog een paar lease aanbieders van die dingen (als die er al niet is), dan is een 2e hands markt in 2 jaar gemaakt.
Enige probleem is dat die topmodellen EV’s ofwel nu al niet meer gemaakt worden omdat de fabriek ter ziele ging, ofwel weinig meer praktische inzetbaarheid kennen dan een gemiddelde les motor. Ik zie mij er in elk geval nog niet de Alpen mee doorkruisen op een manier die ik leuk vind, in een dag of 5, al was het maar omdat geen van de ons omringende landen erg veel haast maakt met het aanleggen van de daarvoor noodzakelijke laadinfrastructuur (en dan heb ik het nog niet eens over de zeer betrekkelijke haalbaarheid van de gewenste algemene elektrificatie).
 
Ik vind dat er weinig mis is aan EV, maar dat is ook direct het grote nadeel van EV.

Je sleurt die bejaarde bromfiets, waar je dagen aan hebt zitten sleutelen, de schuur uit. Je start het ding op chemische troep wat zelfs in de verte niet meer op benzine lijkt en met een takkeherrie probeer je dat imperfecte stuk ijzer op gang te krijgen. Dat geeft mij voldoening, dat geeft mij het gevoel dat ik motorrijder ben.

Zet dat tegenover stekkertje er uit, opstappen en met het geluid van een enorme stofzuiger de straat uitrijden. Alsof je op een elektrische fiets zonder trappers zit.

Voor woonwerk is de elektrische motor ideaal. Het voordeel van een klein zuinig voertuig gecombineerd met laden via een normaal stopcontact. Geen dikke suf die de helft van een kerncentrale opzuigt met zijn acculader. Geen herrie die de tere oortjes van boomknuffelaars pijnigt. Geen files als iedereen de snelweg wil gebruiken.

Wat dat betreft hebben we, de motorrijders, zelf ook schuld aan het gezever over teveel geluid. Ik heb er zelf ook een hekel aan als ik in Willemstad op een terrasje zit en moet schreeuwen omdat er weer zo'n stuk ratelend, rammelend, ploffend ijzer voorbij schuift. Een beetje geluid is acceptabel maar we leven met erg veel mensen in deze modderpoel.

Al met al is het jammer dat acceptabel gedrag via gezever en wetgeving afgedwongen moet worden. Van wetgeving en handhaving wordt niemand beter, gezever zorgt voor zure, hypergevoelige mensen en "de norm" is al jaren bekend.

Jammer dat het "luid pijpen redt levens" middels wet- en regelgeving de wereld uit geholpen moet worden.
 
Je sleurt die bejaarde bromfiets, waar je dagen aan hebt zitten sleutelen, de schuur uit. Je start het ding op chemische troep wat zelfs in de verte niet meer op benzine lijkt en met een takkeherrie probeer je dat imperfecte stuk ijzer op gang te krijgen. Dat geeft mij voldoening, dat geeft mij het gevoel dat ik motorrijder ben.

Zet dat tegenover stekkertje er uit, opstappen en met het geluid van een enorme stofzuiger de straat uitrijden. Alsof je op een elektrische fiets zonder trappers zit.
Ik begrijp wat je bedoelt.

Maar ook ik met mijn stekkerbak voel mij een motorrijder.
Lekker sturen over de wegen, de wind om mij heen.
Zelfs door die stortbuien wanneer mijn laarzen langzaam vollopen, 's winters wanneer ik van dat ding afvries. Auto's die niet opletten.
Ja dan denk ik, idioot waarom zit je niet in een auto.
Motorrijden is zo veel meer en iedereen haalt zijn voldoening ergens anders vandaan.

Ach de motorrijder is een apart soort mens :)
 
Ik heb nu een 4 in 2, met -ik denk- ali dempers. Half open.

Veel teveel geluid, en niet mijn smaak.

Ik ben al aan t kijken naar de juiste voorbochten, 4 in 1.

En dan dempertje er op met killer, die ik al ken voor dit model. Niet te hard, lichte grom er in.

Maatje gaat plaatje met e keur laseren.

20210711_211453.jpg


Knmv doet gewoon mee in het publieke debat. En ze moeten iets, om te doen alsof.
 
Ik begrijp wat je bedoelt.

Maar ook ik met mijn stekkerbak voel mij een motorrijder.
Lekker sturen over de wegen, de wind om mij heen.
Zelfs door die stortbuien wanneer mijn laarzen langzaam vollopen, 's winters wanneer ik van dat ding afvries. Auto's die niet opletten.
Ja dan denk ik, idioot waarom zit je niet in een auto.
Motorrijden is zo veel meer en iedereen haalt zijn voldoening ergens anders vandaan.

Ach de motorrijder is een apart soort mens :)
Zeg ,als je met dat ding een sloot inrijdt wordt je dan geëlektrocuteerd 🤔
 
Zeg ,als je met dat ding een sloot inrijdt wordt je dan geëlektrocuteerd 🤔
Nee hoor, stroom zoekt altijd de weg van de minste weerstand.
Dat zal het frame en/of de cel ernaast zijn.

Het enige gevaar wat ik zou kunnen bedenken is dat je een rotklap maakt en de accu los uit het frame wordt geslingerd.
Wanneer er dan een kabel scheurt en deze open en bloot ligt is het wel gevaarlijk. (De Energica heeft ongeveer 400V spanning)
Alles wat Oranje is aan kabels bij een EV (auto en motor) niet losdraaien en of aanpakken wanneer het open en bloot ligt.

Maar bij zo'n klap heb je waarschijnlijk meer problemen :X
 
De mening van de MAG inzake dit verhaal:
 
De mening van de MAG inzake dit verhaal:
Conclusie is duidelijk:

Dat de MAG grote vraagtekens bij KNMV-voorstel heeft, heeft niet alleen te maken met de onnodige kosten en de betwiste effectiviteit. We zijn vooral ook bang dat partijen die van motorgeluid niet gediend zijn zulke voorstellen van harte verwelkomen. Het is de perfecte opmaat tot een dure, verplichte periodieke (geluids)keuring voor alle motorfietsen. Iemand voor? Wij niet. Nooit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan