KNN filter onderhoud

Voor het schoonmaken van K&N filters is er een onderhoudssetje.
spuitbus met cleaner die je op de filter moet spuiten, even in laten trekken
daarna spoelen met (ik dacht) water. Daarna filter laten drogen en met nieuwe
olie inspuiten (spuitbusje 2)
Ik heb zo'n setje voor mijn Engels koekblikje, en nog nooit gebruikt omdat het
filter niet vuil wordt...

Foto's enz:
http://www.motornet.be/accessoires/andere/040827_KNLuchtfilters.html

K&N luchtfilterreiniger en ontvetter
Deze reiniger is de enige reiniger waarmee u het K&N luchtfilter kunt reinigen.
Het gebruik van ieder ander middel resulteert in het verlies van de K&N garantie
en zal hoogstwaarschijnlijk ook het filtermedium beschadigen. De K&N reiniger lost
het opgehoopte vuil op en kan door middel van water worden schoongespoeld.
Een volledige Nederlandstalige gebruikshandleiding is toegevoegd.
K&N Reinigingsset
De reinigingskit van K&N biedt u de mogelijkheid om in 6 stappen uw K&N filter weer als nieuw te laten presteren. De Kit bestaat uit: 185ml K&N olie spray, 350ml K&N reiniger en service interval sticker.

--> Tis trouwens K&N geen KNN <--
 
een ton is soms een beetje overdreven hoor. Soms doe ik het al na een paar dagen stof slikken.

& voor de winter moet je het zaakje nog ff extra invetten, om hem nog water afstotend te houden. Je wilt immers zeker geen pekel water in je filter hebben.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt twee soorten luchtfilters: droge en natte.
Bij de off-roads / allroads worden meestal natte gebruikt en anders droge.
Je moet het gewoon zo zien: de luchtfilters moeten het stof en viezigheid uit je motor houden, er wordt noggal wat lucht naar binnen gezogen, dat moet wel schoon zijn.
Als je door de stof gaat rijden is een olie-filter beter, deze filtert het stof beter maar zit ook sneller "dicht". Een droog filter moet gewoon schoon zijn. Anders kan je 'm beter vervangen dat zijn de kosten ook niet. Bij de geoliede filters is het anders, deze kan je gemakkelijk schoonmaken en opnieuw olieen. De 1 heeft na 5000 km een "vol" filter de ander pas na 100.000 km. Gewoon regelmatig controleren....
 
nou ik rijd amper met die fiets maar vond de filters er wat vettig uitzien daarom vroeg ik me het af. zijn zeker niet super smerig maar aangezien de rest allemaal enorm blinkt en glimt dacht ik er aan.

mischien een tandenborstel met wd40 eens proberen of is dat het domste wat ik kan doen?
Doe maar niet, WD40 is enorm goed spul maar niet om de K&N filter mee te reinigen
en in te vetten. Een onderhoudssetje van K&N is al veel goedkoper als een nieuwe
standaard luchtfilter dus als het nodig is zou ik die gewoon bestellen.

Als je bedoelt dat je je tanden er mee wilt poetsen dan is dat geen enkel probleem.
 
Laatst bewerkt:
heeft niemand een andere suggestie dan het standaard schoonmaaksetje van k&n??

denk zelf in de richting van diesel/petroleum waarvan ik twijfel of dit het materiaal tussen het gaas niet aantast.

In principe moet zo een filter likt mij toch ook wel benzinebestendig zijn (beetje terugslag vanuit de carb(s) met wat benzinenevel en spetters moeten ze ook kunnen hebben) Het originele filter van mijn DR mag ik gewoon in benzine reinigen...
 
getest.. schuim is benzine bestendig..
nogal logisch omdat idd ook terugslag uit de carbs komt.
maar k heb een stuk filterschuim in n bakje benzine gegooid en die ziet er nog steeds piekfijn uit..( word er zelfs schoner op)

( dit testje deed ik om een andere reden : er is een stuk schuim van ong. 5x3cm x1,5 cm dik losgescheurd en vermoedelijk mn carb/membraam/cilinder ingezogen.. ik heb al een tijdje niet gereden maar misschien hangt het stuk schuim dus nog bij mn membraam... daarom moest ik testen of het zou oplossen als het in een benzine badje zou liggen)

geen zin om de boel los te halen, ik denk dat ie wel verbrand is })
 
euhm, ik hoor weleens verhalen om ze te wassen in een sopje lauw water met afwasmiddel, goed uitspoelen, laten drogen, en invetten met beetje olie.

ik heb hem ook gewoon in de wasmachine gedaan. (tip van kerel van autotuningsbedrijf). Kwam er gewoon onbeschadigd en lekker schoon weer uit. Bij diezeflde kerel een busje geleend met vuilafstotend spul dat beter werkt dan echt K&N spul(dust retention coating). lichtjes inspuiten en de doorstroming is veel beter dan eerst. K&N olied :? die filters vrij dik in schijnt. dikker dan nodig is. maar na het wassen moet je het filter dus wel weeer inspuiten met iets van olie of vuilafstotend spul.
 
Lijkt allemaal leuk maar je hebt waarschijnlijk niet " wetenschappelijk"
getest of het spul wat je er op doet ook echt zand en stof tegenhoudt.
Er wordt zoveel uitgegeven aan de motor, een liter motorolie kost al bijna
even veel als een K&N onderhoudssetje. Ik koop liever echte K&N olie dan het
risico dat het minder goed werkt als al het andere spul.
 
Een goede koud ontvetter werkt goed.
Insmeren met een kwastje of opspuiten met een pompspray. Dan even laten inwerken.
Spoelen in een emmer water en goed laten drogen. Niet op de kachel want dan krimpt het katoen en word de structuur ook niet beter van.

De filterolie moet je wel echte filterolie voor kopen.
Elk merk voldoet, maar door de rode vloeistof kan je zien of je het goed doet en alles gehad hebt.

Ik zou zelf toch nog voor de K&N olie kiezen boven anderen.
Zelfs de complete set als het even kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan