Koekblikkers je beste vrienden...

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.497
181
Soest
Toch maar eens een topic tegenhanger van Spiegeltje trappen.

Laatst reed er weer een collega voor me door de file en ik dacht dit werkt toch niet. Ja hij moest even wachten voordat hij er langs kon omdat een koekblikker niet zat op te letten maar om dan gelijk je middelvinger op te steken is niet echt zinvol. Het risico is grooter dat hij, de koeblikker de volgende keer denkt. Barst maar als het zo moet zet ik hem er voortaan express voor.

Ik denk dat we als motorrijders meer bereiken bij de gemiddelde koekblikker door vriendelijkheid en ruimhartigheid dan door agressie en op onze rechten staan.

Laten we reel wezen de meeste koeblikkers willen je best de ruimte geven. Een deel daarvan zit af en toe even te slapen of heeft z'n aandacht ergens anders. Een klein deel weet niet beter en een heel klein deel is met opzet een klootzak omdat ie jaloers is maar niet mag van zijn vrouw.

Van alle koekblikkers die perongeluk of met opzet geen rekening met je houd als motorrijders zal slechts een klein deel zo geintimideerd worden door agressie in welke vorm dan ook dat ze voortaan diep onzag hebben voor alles wat twee wielen en een helm heeft en daarom je alle ruimte zullen bieden in de toekomst.

Hoe dan wel?

Als ik weinig ruimte kreeg maar er wel langs kom doordat de koekblikker op de andere baan me wel ruimte gaf dan maak ik een duwend gebaar met mijn linker of recht hand als ik er voor bij ben. Als ik in mijn spiegel zie dat iemand dan wel opzij gaat steek ik m'n duim omhoog.

Daarbij sein in regelmatig met mijn groot licht als er nog ruim afstand is zodat de koekblikker tijd heeft om wat extra ruimte te maken.
 
Hoe dan wel?

Als ik weinig ruimte kreeg maar er wel langs kom doordat de koekblikker op de andere baan me wel ruimte gaf dan maak ik een duwend gebaar met mijn linker of recht hand als ik er voor bij ben. Als ik in mijn spiegel zie dat iemand dan wel opzij gaat steek ik m'n duim omhoog.Daarbij sein in regelmatig met mijn groot licht als er nog ruim afstand is zodat de koekblikker tijd heeft om wat extra ruimte te maken.

:Y Zo doe ik het ook vaak.

de meeste koekblikkers krijgen ook een bedankje als ze ruimte maken. Soms zijn het er zo veel dat ik wel de paus lijk.
 
Wie aan de kant gaat, krijgt doorgaans een voetje (rechts) of vinger (links) als bedankje. Wie niet aan de kant gaat schrikt zich de pleuris als er zo'n *@# motorrijder op anderhalve millimeter na z'n spiegels mist. Vind ik straf genoeg. :)
 
:Y Zo doe ik het ook vaak.

de meeste koekblikkers krijgen ook een bedankje als ze ruimte maken. Soms zijn het er zo veel dat ik wel de paus lijk.

Bedanken werkt denk ik wel het beste.

Een hond leert ook sneller door em te belonen voor goed gedrag ipv af te straffen voor slecht gedrag..
 
Daarbij sein in regelmatig met mijn groot licht als er nog ruim afstand is zodat de koekblikker tijd heeft om wat extra ruimte te maken.
Ik snap je goede bedoeling, maar ik zou me heel goed voor kunnen stellen dat dit voor mensen intimiderend is en dan juist niet aan de kant gaan.


Zelf bedank ik mensen die aan de kant gaan altijd netjes. Ik merk zeker als ik dagelijks door dezelfde file rijdt dat dat erg wordt gewaardeerd, doordat ik goed de ruimte krijg.
 
Precies, belonen werkt het beste. Soms wordt ik ook wel een beetje moe van het zwaaien hoor, en eigenlijk vind ik het stom dat "we" wel "bedankt" zwaaien naar iemand die aan de kant gaat, en niet naar de mensen die bij voorbaat al ruimte hadden gemaakt.

Onvriendelijk gebaren naar andere weggebruikers doe ik niet vaak, eigenlijk alleen bij acties zoals ik er een tijdje geleden meemaakte: een of andere leasebakpiloot stak in een keer zonder te kijken meerdere banen over, waarbij ik uit alle macht moest sturen om de vluchtstrook op te vliegen en daarmee te voorkomen dat ie de dag erna een andere leasebak nodig zou hebben.
Tja, in zulke gevallen wil dat vingertje nog wel eens een beetje los zitten.
 
Ik steek ook altijd m'n hand op. En er gaan er zoveel opzij dat ik daar ook constant mee bezig ben.

Wat dat spiegeltje trappen betreft, rotte appels heb je overal. Onder motorrijders en onder koekblikkers en dat zal je altijd blijven houden, maar het merendeel is gewoon sociaal.

Als één blikker zijn auto er bewust voorgooit om mij er niet langs te laten ga ik toch ook niet alle blikkers over één kam scheren en het op elke automobilist afreageren. Zo is het voor blikkers ook. Als één blikker z'n spiegel eraf wordt getrapt door een aso tweewieler wil het nog niet zeggen dat hij vanaf dan alle motoren klem gaat rijden.
 
Lijkt het maar zo of gaan auto's tegenwoordig sneller aan de kant dan een aantal jaren geleden?

Lijkt wel asof ze wat meer gewend zijn geraakt aan motoren in de file? Of dat ze zelf wat meer nadenken bij de mogelijkheid om ook op twee wielen verder te gaan als de files erger worden?
Ik heb iig het gevoel dat ik op de motor meer begrip en vriendelijkheid tref dan in het verleden.

(kan natuurlujk ook aan mij liggen :P )
 
Lijkt het maar zo of gaan auto's tegenwoordig sneller aan de kant dan een aantal jaren geleden?

Lijkt wel asof ze wat meer gewend zijn geraakt aan motoren in de file? Of dat ze zelf wat meer nadenken bij de mogelijkheid om ook op twee wielen verder te gaan als de files erger worden?
Ik heb iig het gevoel dat ik op de motor meer begrip en vriendelijkheid tref dan in het verleden.

(kan natuurlujk ook aan mij liggen :P )

Volgens mij gaat het inderdaad steeds beter. Dit komt denk ik ook omdat ze zien dat andere koekblikkers ook ruimte maken. I.p.v. ik schrik me rot komt er weer zo'n aso vlak voor mijn raampje met een noodgang voorbij zien ze dan he m'n voorganger geeft ruimte en dan kan het dus gemakkelijk en de snelheid van dan ook wel mee.

De paar echte anti motorrijders voelen zich daardoor steeds meer alleen staand in hun standpunt
 
Als één blikker zijn auto er bewust voorgooit om mij er niet langs te laten ga ik toch ook niet alle blikkers over één kam scheren en het op elke automobilist afreageren. Zo is het voor blikkers ook. Als één blikker z'n spiegel eraf wordt getrapt door een aso tweewieler wil het nog niet zeggen dat hij vanaf dan alle motoren klem gaat rijden.

Nou, ik hoop het niet maar als je tot een kleine groep hoord waarmee men zich niet kan identificeren of niet wil identificeren omdat het aso's zijn dan moeten er veel vriendelijke motorrijders voorbij komen in zijn leven wil iemand dit niet de hele groep aanrekenen.

Nooit meegemaakt dat voor motorrijders het hotel opeens wel vol is?
 
En de eerste die roept dat filerijden eigenlijk niet mag en slechts gedoogd is, trakteer ik op een permanente ban B|
 
Ik snap je goede bedoeling, maar ik zou me heel goed voor kunnen stellen dat dit voor mensen intimiderend is en dan juist niet aan de kant gaan.

.
Ja, dat is het probleem met elke communicatie op de motor omdat het zo beperkt is. Ik Sein daarom altijd kort op grote afstand zo van let op hier rij ik.

niet er vlak achter met heel lang groot licht zo van ga eens even opzij lullo.
 
Wat ik ook opmerk zelf als ik is een keer in de auto zit en in de file sta dat de meeste motorrijders je idd sneller en vaker bedanken op het moment dat je opzij gaat. Daarnaast valt het me ook op dat de meeste idd niet meer met een noodgang voorbij komen. Bovendien zie ik de meeste (en dat doe ik zelf ook) de noodknipperlichten aanzetten om meer op te vallen!...

Dit zal toch voor de meeste koekblikrijders een extra'tje zijn om dan toch op een goede manier opzij te gaan. En wat ik net al ergens las is dat ik het idee heb dat de meeste inzien dat het idd wel makkelijk is om de files te ontwijken op het moment dat je motor rijdt en er dus meer rijders bij komen! :+...

En wat uiteraard bovenaan staat is altijd zo vriendelijk mogelijk proberen te blijven! :)...
Al is dat uiteraard idd niet altijd even makkelijk :N :P ...
 
Als het even kan steek ik altijd me duim op als mensen me duidelijk de ruimte geven. En als ze me geen ruimte geven wacht ik gewoon rustig af tot ik er wel door kan, of ik geef even een dot gas met me koppeling in zodat ze me wel horen/zien. Als ze dan opzij gaan dan bedank ik ze alsnog.
 
Nou, ik hoop het niet maar als je tot een kleine groep hoord waarmee men zich niet kan identificeren of niet wil identificeren omdat het aso's zijn dan moeten er veel vriendelijke motorrijders voorbij komen in zijn leven wil iemand dit niet de hele groep aanrekenen.

Nooit meegemaakt dat voor motorrijders het hotel opeens wel vol is?

:Y dat wel inderdaad.

Campings in Italie waren allemaal vol toen wij aankwamen met onze brulpijpen :)
 
als koekblikkers opzij gaan steek ik 2 vingers of een duimpje op, alsk merk dat ze me daadwerkelijk zitten te fucken of gewoon zo blind zijn dan steek ik een middelvinger op :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan