Koel probleem Honda PCX scooter

Ronnie_Doorzon

Die hard MF'er
12 nov 2002
434
15
Groningen
Nadat mijn scooter uitviel op de snelweg doordat er een klep geleider kapot is gegaan, besloten om dan maar meteen voor een upgrade van het toch wat aan de kleine kant (125cc) blokje te gaan. 100km per uur op de snelweg is net wat te weinig.

Online een 164cc upgrade setje gevonden en een tweedehands kop gekocht.
Alles zit weer in elkaar en de motor draait. Alleen heb ik het gevoel dat hij wat power mist en ook gaat het temperatuur lampje van de koelvloeistof branden (bij koude motor na +/- 3km).
Als ik de dop van de radiator er af haal dan spuit het er uit.... |(

Dacht eerst dat ik hem niet goed ontlucht had. Heb met de radiator dop eraf de motor een paar min laten draaien, waarbij ik een keer of 4 even snel aan het gas draai. Dan motor uit bijvullen en dop erop. Probleem van oververhitten blijft bestaan. Ook lijkt het alsof er lucht bubbels blijven komen uit de radiator, maar ik zie nergens een lek.

Wie heeft een idee wat ik bij het terug opbouwen verkeerd heb gedaan?
 
Laatst bewerkt:
Tnx voor de reacties :)

Kop had nog maar 59 miles erop staan, ging er vanuit dat die nog zo goed als nieuw was.
Heb idd nieuwe pakking gemonteerd die met de nieuwe cylinder mee kwam. Kan je deze fout monteren? (op de kop?). 1 kant heeft een beetje een bolling die heb ik richting cylinder gelegd.

Kop is volgens werkplaatshandboek op moment gezet.

Hmmm, misschien toch maar weer de boel eraf halen en dubbel checken of kop goed vlak is, alles op moment staat en de pakking niet stuk is.
 
Tnx voor de reacties :)

Kop had nog maar 59 miles erop staan, ging er vanuit dat die nog zo goed als nieuw was.
Heb idd nieuwe pakking gemonteerd die met de nieuwe cylinder mee kwam. Kan je deze fout monteren? (op de kop?). 1 kant heeft een beetje een bolling die heb ik richting cylinder gelegd.

Kop is volgens werkplaatshandboek op moment gezet.

Hmmm, misschien toch maar weer de boel eraf halen en dubbel checken of kop goed vlak is, alles op moment staat en de pakking niet stuk is.

Kruislings aangedraaid?
 
Je had beter een lektester voor het koelsysteem gekocht

Je bedoelt zo'n apparaat dat het koelvloeistofsysteem op druk zet?
Had ik ook naar gekeken, deze zijn in verhouding een stuk duurder (vanaf +100 euro) terwijl een compressiemeter al voor een paar tientjes te koop is. Compressiemeter was misschien niet het meest logisch om te kopen, maar leek me ook een leuke toevoeging op mijn gereedschap set.

Jij verwacht dat ik het probleem dus niet in de kop moet zoeken?
 
Ik denk het wel, de manier zoals genoemd in het werkplaatshandboek (zie eerste post). Dit heb ik een aantal keer herhaald.

Heb een compressiemeter aangeschaft, eens zien of de kop zijn druk kan vasthouden.

Druk vasthouden doet het sowieso niet. compressiemeter meet alleen de max. compressie.

Zit er nergens een ontluchtingsnippel?
 
Laatst bewerkt:
Om te zien of er uitlaatgas in het koelsysteem lekt hebben ze een soort plastic potje met daarin een soort van kunststof korrels. Dat potje heeft aan elke kant een gaasje zodat de korrels er niet uit kunnen. Bij draaiende motor zetten ze dat potje dus met een opening op de opening van het expansievat zodanig dat de gassen/dampen van het expansievat door dat potje gaan, Bij verkleuring van de korrels weet je dat er uitlaatgassen aanwezig zijn.
 
Net contact gehad met de fabrikant.

De set die ik gebruikt heb wordt verkocht als zo te gebruiken met de standaard PCX.
Er staat op de website wel als extra aanbeveling voor nog meer power dat je meer onderdelen kunt bestellen (injector, throttle body, etc..).

Nu vertelde de contactpersoon mij: "Nee logisch dat je blok te warm wordt, hij loopt te arm en daardoor je blok te warm met lekkende pakking tot gevolg, je moet de rest ook bestellen en installeren" :')

Grrrr, zet dan niet op de website dat het met de stock PCX kan....
Dubio wat te doen nu. Terug naar origineel en mijn verlies nemen. Toch die andere onderdelen bestellen en hopen dat het dan wel goed is.

Sowieso maar eerst uit elkaar halen, de kop en rest checken of het niet te warm is geworden en alles nog recht is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan