he ik zit aan mijn 3de GPZ 900, en bij 2 ervan dit probleem gehad.
er zitten 2 ontluchtingsnippels op het koelsysteem. 1 bij de waterpomp, links aan het blok en 1 bij de thermostaat, onder de tank. die kan je een x open draaien tot er geen lucht meer uit komt.
verder zit er een heel raar systeem op dat de ventilator aanstuurd.
er zit een sensor in die AAN gaat bij 97 graden (aan massa schakeld) op de radiateur links.
een sensor bij de thermostaat die AAN gaat bij 110 graden, rechts onder de thermostaat, er zit er hier nog 1 sensor vlakbij, die is voor het metertje.
dan zit er nog een sensor rechts onder in de oliepan, die UITschakeld bij 120 graden.
het nut snap ik er niet van, want als het contact uit staat loopt het systeem alleen over de 97 graden schakelaar en komt de rest er niet aan te pas.
staat het contact aan, dan word het systeem zo geschakeld dat de fan aan gaat bij 110 graden, word de olie warmer dan 120 graden dan verandert de schakeling zodat niet meer naar de 110 graden sensor gekeken word maar naar de 97 graden schakelaar.
ik zie het nut er niet van, misschien kan iemand dit uitleggen. maar als je de olietempsensor los koppelt dan kijkt het systeem alleen nog maar naar de 97 graden schakelaar, of contact nou aan of uit is.
in mijn ogen zou de fan dan al eerder moeten aanslaan, bij 97 graden dus.
bij mijn motor gaf dit wel een verbetering maar nogsteeds vind ik hem voor het stoplicht aan de warme kant worden.
het probleem lijkt mij dan te zitten in de koeling van de radiateur, nood oplossing die ik deze week ga maken is een schakelaar om de fan direct aan te sturen.
en anders moet het toch zitten in de thermostaat, waterpomp, radiatordop, of verstopping in de radiateur.
mocht je nog een oplossing vinden, ik ben erg benieuwd