koel probleem kawasaki gpz 900r

HCnijmegen89

MF'er
24 aug 2010
39
0
Hoensbroek
ik heb een kawasaki gpz 900 r die problemen heeft met koelen. de motor word vrij snel heel warm. als ik in een stad rij of bijna stil sta na een stuk rijden komt mijn temperateur meter net niet tegen het rode aan. als ik later weer op een 80km weg rijd zakt hij weer

de ventilator slaat wel aan. zou dit aan mijn waterpomp liggen? laats toen ik na 100km rijden de motor wegzetten hoorde ik het ineens koelvloeistik bobbelen en vloeide er vloeistof uit de overloop. na de kap eraf gehaalt te hebben zag ik de koelvloeistof tot het dopje staan. maar hij is toch tusse de strepe afgevluld.

waar kan dit aan liggen?
 
eerste gedachte; thermostaat

thermostaat staat dicht waardoor koelvloeistof niet meer door de radiator stroomt en sneller heet word en niet afkoelt.

ik weet niet hoe je duits is:

www.900r.de

of engels:
www.gpzzone.co.uk

misschien staat hier een vergelijkend probleem.

maar ik gok nog steeds op de thermostaat
succes
 
als je het koelwater hoort borrelen betekend dat het kookt . de waarschijnlijke reden hiervan is dat er geen druk opgebouwd kan worden . normaal komt je koelsysteem onder druk te staan en is het kookpunt van je koelwater 125 graden maar nu er geen druk opgebouwd word is dit kookpunt teruggebracht naar 100 graden .
het meest voorkomende probleem hiervan is dat de stop van je thermostaathuis niet meer goed afsluit . hierin zitten normaal twee rubbers . deze stop is nog gewoon te bestellen en kost ergens rond de dertig euro . je kan gaan klooien om zelf deze rubbers te gaan vervangen maar komt meestal niet goed .
 
ok dat is misschien wel makelijk.... ik ben zelf al bezig geweest en heb de termostaat eruit gehaald. en dicht gemaakt zonder..... nu koelt die beter maar duurd wel lang voordat hij warm is... maar liever dat dan een vastloper....

bedankt jongens
 
he ik zit aan mijn 3de GPZ 900, en bij 2 ervan dit probleem gehad.

er zitten 2 ontluchtingsnippels op het koelsysteem. 1 bij de waterpomp, links aan het blok en 1 bij de thermostaat, onder de tank. die kan je een x open draaien tot er geen lucht meer uit komt.

verder zit er een heel raar systeem op dat de ventilator aanstuurd.

er zit een sensor in die AAN gaat bij 97 graden (aan massa schakeld) op de radiateur links.
een sensor bij de thermostaat die AAN gaat bij 110 graden, rechts onder de thermostaat, er zit er hier nog 1 sensor vlakbij, die is voor het metertje.
dan zit er nog een sensor rechts onder in de oliepan, die UITschakeld bij 120 graden.

het nut snap ik er niet van, want als het contact uit staat loopt het systeem alleen over de 97 graden schakelaar en komt de rest er niet aan te pas.
staat het contact aan, dan word het systeem zo geschakeld dat de fan aan gaat bij 110 graden, word de olie warmer dan 120 graden dan verandert de schakeling zodat niet meer naar de 110 graden sensor gekeken word maar naar de 97 graden schakelaar.

ik zie het nut er niet van, misschien kan iemand dit uitleggen. maar als je de olietempsensor los koppelt dan kijkt het systeem alleen nog maar naar de 97 graden schakelaar, of contact nou aan of uit is.
in mijn ogen zou de fan dan al eerder moeten aanslaan, bij 97 graden dus.

bij mijn motor gaf dit wel een verbetering maar nogsteeds vind ik hem voor het stoplicht aan de warme kant worden.
het probleem lijkt mij dan te zitten in de koeling van de radiateur, nood oplossing die ik deze week ga maken is een schakelaar om de fan direct aan te sturen.

en anders moet het toch zitten in de thermostaat, waterpomp, radiatordop, of verstopping in de radiateur.
mocht je nog een oplossing vinden, ik ben erg benieuwd
 
nadat ik de termostaat eruit had gehaald koelde hij wel beter.... het duurde veel langer voordat hij echt warm word. maar toch word die nog wel erg warm maar wel al wat minder.....


van de week waterpomp nakijken en voor de zekerheid een nieuwe radiatordop halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan