Koel probleem Triumph T509

80 ci

MF'er
5 jun 2007
66
9
Leerdam
Hoi, sinds kort ben ik in het bezit van een Triumph T509, deze had ik overgenomen van een kennis.
Hij was er mee omgevallen en had wat val schade, waaronder ook een lekke deksel.
Alles gerepareerd en mee gereden, nu blijft de temp. meter op het eerste streepje hangen tijdens het rijden.
Dus vanmorgen de thermosstaat er uit geschroefd en getest, en deze gaat open.
Maar.....als ik hem neerzet met draaiende motor, dan loopt de temp. op tot aan het midden en begint de Fan te draaien, en die stopt met draaien bij het streepje!
Als je rijdt dan wordt de radiator handwarm en als de temp opgelopen is dan is ie heter.
Of de thermosstaat blijft toch iets open staan of lekt, of de temp zender is defect.
Als het nu een gewone thermosstaat was van 15 euro had ik de gok wel durven nemen, maar een nieuwe voor de Triumph kist over de 50 euro, vindt ik net te veel om te proberen.
Wie kent dit probleem?
 
Ik heb je openingspost nogmaals gelezen, en moet erbij vertellen dat ik geen ervaring heb met deze motor.
Mij is het nu eigenlijk niet duidelijk wat het probleem / stoingsbeeld is.
Wellicht kunnen andere eigenaren van dit type Tiumph hier meer over zeggen.
 
Bij welke temperatuur gaat de thermostaat open?
Als ik je verhaal goed begrijp komt de motor dus niet op temperatuur?
Bij de Triumph's van mijn zwager(street triple 955 en daytona 955) slaat de fan pas aan net boven de 100gr.
Om de thermostaat en de thermoswitch te testen zul je ze samen met een thermometer in een pannetje water moeten leggen.
 
Volgens het wphb gaat de thermosstaat open op 85 graden en de fan slaat aan op 95 graden.
Tijdens het testen heb ik een thermometer in het water gehouden en hij begint te openen bij zo rond de 80 graden.
De vraag is of de stand van de temp. meter normaal is, want normaal gesproken moet die ongeveer in het midden staan (andere motoren).
Als je de thermosstaat er uit haalt, staat deze door veer spanning onder druk, zo gaa ik er vanuit dat hij afsluit.
Het is geen gewone thermosstaat, die kosten zo rond de 15 euro, maar deze rond de 55 euro, als hij zeker stuk is, vervang ik hem, maar zo niet is het toch een loze investering.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20190716-065527_Google.jpg
    Screenshot_20190716-065527_Google.jpg
    37,2 KB · Weergaven: 2
Volgens het wphb gaat de thermosstaat open op 85 graden en de fan slaat aan op 95 graden.
Tijdens het testen heb ik een thermometer in het water gehouden en hij begint te openen bij zo rond de 80 graden.
De vraag is of de stand van de temp. meter normaal is, want normaal gesproken moet die ongeveer in het midden staan (andere motoren).
Als je de thermosstaat er uit haalt, staat deze door veer spanning onder druk, zo gaa ik er vanuit dat hij afsluit.
Het is geen gewone thermosstaat, die kosten zo rond de 15 euro, maar deze rond de 55 euro, als hij zeker stuk is, vervang ik hem, maar zo niet is het toch een loze investering.

Dan kun je de thermoswitch toch ook testen, in een pan water, met een multimeter op de Ohm stand, bij verhitting zal de weerstand veranderen.
In het wphb staan waarschijnlijk de juiste waardes.
 
Ik zal morgen eens een rondje rijden met de TuneEcu app om te kijken hoe warm mijn Speed Triple 955i wordt, en wat de stand van de naald is op het tellertje. Ik laat het weten.
 
Ik denk dat het metertje ontregeld is, zoals metertjes dat wel eens doen nadat ze een opdonder hebben gehad. Je hoeft alleen maar te meten bij welke temp. de koelfan aan slaat, en dat te vertalen naar de stand van het metertje.
 
Ik denk dat het metertje ontregeld is, zoals metertjes dat wel eens doen nadat ze een opdonder hebben gehad. Je hoeft alleen maar te meten bij welke temp. de koelfan aan slaat, en dat te vertalen naar de stand van het metertje.
Dat kan......de motor is van achter aan gereden, tijdens stilstand, en omgevallen, tellersteun was verbogen, dus dat zou best kunnen.
Moet even kijken hoe ik dat ga meten.......
Kan m starten en op temp laten komen, vuldop er af en meten.....
 
Dat kan......de motor is van achter aan gereden, tijdens stilstand, en omgevallen, tellersteun was verbogen, dus dat zou best kunnen.
Moet even kijken hoe ik dat ga meten.......
Kan m starten en op temp laten komen, vuldop er af en meten.....
Doe dat nou maar niet , de stoom vliegt je om de oren.
 
Ha ha ha.....valt mee.
Net getest.
Koude motor, vuldop er af, van mijn vrouw de thermometer gestolen die in het vlees gaat, er in gezet (achter de thermosstaat)
Gestart, 30 graden, tot de thermostaat open gaat, gelijk 85 graden, even gewacht en bij 94 graden gaat de fan draaien.
Dus dat werkt, of de zender of de meter werkt niet goed.😞
 
Gelukkig is dat niet goed. Ik heb nog niet gereden, excuus daarvoor. Ik heb wel gereden, alleen vergeten de adapter aan te sluiten. Hopelijk kan ik morgen even een stukje rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan