Koel probleem

Crawl

MF veteraan
13 jan 2002
9.542
27
Haarlemmermeer
Help
Een goede vriend van mij heeft een ZX9R uit dacht \'95 en die heeft problemen met zijn kloeling.
Altands na een paar KM rijden gooit hij het uit de overloop. ;(
Nu heeft hij al de termostaat vervangen en dat was het dus niet, ook de ven. slaat gewoon aan.
Nu kreeg hij laatst te horen dat het wel eens de kop of voetpakking zou kunnen zijn maar als die lek is moet hij toch meteen beginnen met borrelen en niet pas na een paar KM als hij warm is.
We hebben ook aan de retour slang van de pomp gevoelt en die word gewoon warm.
Wij weten het in elk geval niet meer :?
Crawl
 
Komt me redelijk bekend voor. Had mijn ZX-6R (1996) in het begin ook last van. Tenminste ongeveer hetzelfde. Als de motor warmer werd (naald temperatuurmeter halverwege) dan gooide hij koelvloeistof uit de overloop. Deze temperatuur werd meestal bereikt zodra ik stil stond (bij verkeerslicht of gewoon bij motor uitzetten). Vanalles geprobeerd, o.a. een andere radiateurdop, reservoir minimaal vullen maar niets hielp. Toen heeft m\'n monteur nogmaals goed rondgevraagd wat het kon zijn. Bleek dat het iets was met de aansluiting en de loop van de slangen. Heeft daar iets aan veranderd en het probleem was meteen de wereld uit. Zelfs bij 37° buitentemperatuur in stadsverkeer (doe je ook niet voor je lol) kwam er geen koelvloeistof meer uit de overloop.

Zou wel even na moeten vragen wat hij exakt eraan gedaan heeft. Je hoort nog van me.
 
hen ooit nog eens een zxr750 gehad. Die had ook hetzelfde probleem. Als ik ff stilstond bij warm weer/ file rijden dan gooide hij het er ook uit dat het een lieve lust was. Temp. eens nagekeken maar die was goed. Gewoon negeren was mijn devies. Je niveau in de gaten houden en het voor lief nemen? Ouwe kawa\'s hebben wel vaker problemen geloof ik. Mijn broer heeft een \'99 zx-9r en dat lijkt eindelijk op een echte motor. Sorry kawa rijders! Iemand nog verhaaltjes over rauw lopende nokkenassen van oudere kawa\'s?

Ik ga hier geen vienden mee maken \ '(
 
Met minimaal vullen bedoel ik niet tot op het minimum niveau. Maar dat er nog net wat in het expansievat zit.

Dit is geen probleem waar je mee moet leren leven. Echt vrolijk wordt je er niet van dat iedereen naar je fiets staat te wijzen dat er koelvloeistof onder ligt. Waar je nog minder vrolijk van wordt is dat ie de koelvloeistof over de achterbrug, achterwiel en achterband heen gooit.

Kortom dit probleem kan opgelost worden, misschien dat ik morgen weer weet.
 
Ik heb het nagevraagd. Bij de mijne werden de problemen veroorzaakt door een verkeerde aansluiting van de slangen van de carburateurverwarming.

Hij zei er wel bij dat hij bij een ZX-9R ook zoiets meegemaakt had. Daar had het probleem een andere oorzaak. Bij de radiateurdop zitten boven elkaar twee slangen aangesloten. De bovenste slang hoort naar het expansievat te gaan. Het zou kunnen zijn dat de slangen verwisseld zijn.

Succes!
 
Hmmm, kan ook je dop zijn op je radiateur,.. bij een magna tenminste...
Op de dop zitten 2 rubbers.. een (met een veer ertussen) is de afsluiting voor de overloop, de ander voor de afsluiting van de dop....

kan zijn dat ie kapot is, en bij hogen druk het niet meer goed tegen huodt...

Als je toch met de dop bezig bent,.. laat hem warmlopen en kijk dan of je bubbels hebt... best kans (in theorie) dat je koppakking niet goed afsluit op het moment dat ie warm is terwijl hij wel goed afsluit als ie koud is...
 
Terug
Bovenaan Onderaan