Koele helm redt levens

Sergio

MF veteraan
11 jul 2008
2.267
449
Alkmaar
Ha MFérs,

Koele helm redt levens!

Dit vermeldt een kort stukje in de Moto73 die op de deurmat viel.

Wat pretendeert deze fabrikant van Thermahelm?

Dat door een koelsysteem in de helm welke door een crash wordt geactiveert hersenoedeem word voorkomen en dat dit de grootste doodsoorzaak bij motorslachtoffers wegneemt.

Werkend op een spoedeisende hulp en 10 jaar ervaring op een ambulance nuanceer ik graag deze belofte. Vooral omdat het stukje vermeldt dat er vanwege de grote vraag een tijd duurt eer je de helm in bezit hebt. :')

De grootste oorzaak van letsel ( invalide of dood ) is nekletsel, of verbloeding door bijvoorbeeld een bloeding in de buik of bekken. Hersenletsel komt zeker ook voor maar een koelsysteem tegen zwelling van de hersenen helpt niet. Zwelling treedt op door bloeding en indirecte koeling via een helm zal daar niet voldoende tegen helpen.
Daarbij komt dat bij aankomst van een ambulance de helm direct wordt verwijderd voor controle van bewustzijn en eventueel vrijmaken van de luchtweg en zuurstof toediening volgens protocol.

Mijn advies: Houd lekker je centen in je zak en trap niet in een half verhaal van een fabrikant zonder kennis van zaken. :)

Fijne dagen allemaal, kerstmaaltje al in oven. :9~
 
ik kan me hier volledig bij aansluiten :)

en dan nog. het volume bloed dat per seconde door de hersenen stroomt kan door een dergelijke helm nooit voldoende gekoeld worden.
 
Top dat je even de moeite neemt om dit uit te leggen en tegen te gaan. Toch jammer dat dit binnen de EU gewoon kan, zulke kletskoek verkopen. Terwijl ze dingen als ABS en max vermogen wel verplicht willen stellen.... Zorg dan dat motorrijders een betrouwbare informatie database hebben....
 
ABS voor of tegen... Ben in 2011 op een VFR ABS. En als er dan ineens plots hard geremd moet worden oid en er ligt een onzichtbare plas olie bv. ben ik toch blij dat het erop zit op zo'n moment! Voor ik over zal gaan naar zo'n koelhelm wacht ik gewoon een aantal jaar de praktijk af of het echt helpt.


Grtz.

Nee daar heb je helemaal gelijk mee, ik persoonlijk ben ook dan zeker niet tegen verplichte ABS (aangezien het daardoor goedkoper zou moeten worden). Het zit me alleen dwars dat ze letterlijk niet verder kunnen kijken dan hun neus lang is. Je mag kleding importeren uit China, gemaakt door 2 kindjes met 1 naadje per meter en vervolgens wat papier in het ruggedeelte knallen en je mag het verkopen als 'beschermende motorkleding met rugprotectie'..... Deze helm is daar dan ook zo'n voorbeeld van. Kan de EU dat niet beter eerst aanpakken voor al het andere... Ik bedoel met ABS kan je nog steeds een schuifer maken en dan heb ik liever dat het verplicht is dat motorkleding gekeurd moet zijn of iets dergelijks (niet dat motorkleding een draagplicht krijgt, dat moet ieder zelf weten).
 
http://www.reclamecode.nl/

Dat is alleen toepasbaar op bedrijven die adverteren. Een product een bepaalde naam geven of eigenschappen toewijzen is geen reclame. Eerder misleiding, maarja wat is dan vervolgens de definitie van een rugproctector he?
 
Mooie uitleg van de TS :} Al dat gezwets om maar een helm verkocht te krijgen :r

Geef mij dan maar gewoon een coole helm :P
 
Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen dat het allemaal geloofwaardig klinkt.
Wat mij verbaasd is dat de motorbladen dergelijke verkapte reclames info ongecontroleerd publiceren.

Je zegt het zelf, het komt geloofwaardig over.
Moet nu elk zichzelf respecterend motorblad en heel bataljon deskundigen inhuren om al hun advertenties te controleren?
Dus als een willekeurige motorfietsfabrikant een advertentie plaatst dat ze dat bijv. eerst een fiets op de testbank zetten om te controleren of hij wel zijn PK's haalt?
Electronica-nerds of andere lui om bijv. een reclame van TomTom te controleren?

Beter dan, zoals ze doen, een disclaimer te plaatsen waarin zij geen verantwoordelijkheid nemen aangaande de inhoud van advertenties.
 
Dat soort onzin wordt in alle vakgebieden en productgroepen verkondigd. Een jaar gelden werden er bijvoorbeeld imitatie remleiding fels sets verkocht, leek allemaal te werken tot de automobilist eens goed in de remmen moest en.... dwars door de remmen heen trapte. Heeft niemand iets aan gedaan, ondanks de klachten van bedrijven die dit al maanden in de gaten hadden.

Uiteindelijk komt het erop neer dat je alles kritisch moet bekijken, want zelfs de overheid en vakbladen vallen zich met regelmaat een buil als het om nieuwe regelgeving of product-innovatie gaat.

Het ABS verhaal is daar een goed voorbeeld van, "veilige"motorkleding is er ook zo een, en wat dacht je van het verbod op "echte" pilotenhelmen terwijl een beroerde Chinese imitatie wèl een E-keur krijgt. Wat heb ik nog meer... O ja, een TüV keurmerk op levensgevaarlijke oprijplaten, ANSSI keurmerken op hydraulische cilinders die lek gaan bij 50% van de toegestane max. belasting, het RDW goedkeuren van Taiwanese brommertjes met fietsremmen terwijl de originele Honda Dax nog steeds illegaal is als brommer.. En zo nog veeeeel meer :+
 
Absoluut vals gevoel van extra veiligheid.

Er is hier best wat over bekend. Gecontroleerd koelen wordt op intensive cares toegepast na reanimaties en heeft dan mogelijk een toegevoegde waarde. Bij traumapatienten kan je hersenoedeem wel iets uitstellen maar bij opwarmen zag je juist sneller en meer oedeem.

Disclaimer zou idd op zijn plek zijn dus
 
Je zegt het zelf, het komt geloofwaardig over.
Moet nu elk zichzelf respecterend motorblad en heel bataljon deskundigen inhuren om al hun advertenties te controleren?
Dus als een willekeurige motorfietsfabrikant een advertentie plaatst dat ze dat bijv. eerst een fiets op de testbank zetten om te controleren of hij wel zijn PK's haalt?
Electronica-nerds of andere lui om bijv. een reclame van TomTom te controleren?

Beter dan, zoals ze doen, een disclaimer te plaatsen waarin zij geen verantwoordelijkheid nemen aangaande de inhoud van advertenties.
Helaas betreft het hier geen advertentie. :?

Maar even een navraag bij een medische instantie (b.v. Sergio) had al duidelijkheid gegeven.
Nu ga ik deregelijke bladen met de fabeltjeskrant vergelijken.
 
Misschien handig voor je bier onderweg?






:+


Edit:


_O- _O- Whahahahaaa.......................dus als je je helm eens laat vallen moet je snel je blikjes bier er in leggen _O-
Dan heb je er nog een beetje lol van. *:)


Kut deze post zag ik te laat :')
 
Laatst bewerkt:
...Electronica-nerds of andere lui om bijv. een reclame van TomTom te controleren?...


Nou, enige contole kan geen kwaad en is over het algemeen vrij makkelijk uit te voeren.

Als je het toch over TomTom hebt...

Ik was recentelijk op zoek naar navigatie voor op de motor.
TomTom claimde 98% dekking te bieden voor het Griekse wegennet, Garmin beweerde volledige dekking te bieden...

Toen ik TomTom controleerde zag ik inderdaad dat er her en der wat weggetjes ontbraken waarvan ik weet dat ze er zijn. Dat zou dus die 2% kunnen zijn. :/

Toen ik Garmin controleerde kwam ik er vrij snel achter dat in hun 'volledige dekking' complete dorpjes ontbraken (dus laat staan de wegen in die dorpjes) die bij TomTom wel bekend waren. :(

Het hele 'onderzoek' heeft een half uurtje geduurd en de claim van Garmin is onderuit gehaald. :Z :Z

In het geval van de onderhavige 'koele helm' zou een telefoontje met een arts (5 minuten) al uitsluitsel hebben kunnen geven over de waarde van de claim van de fabrikant.

Je hoopt toch dat de informatie die je in motorbladen vindt accuraat is? B| B|
 
Volgende zomer zo'n helm kopen en voor je gaat rijden met je hoofd tegen de muur rammen, lekker verkoelend :)

Hier was vorig jaar ook al iets over gepost op motormeuk, zag er leuk en geloofwaardig uit, aangezien je als je je poot omzwikt koelen ook helpt tegen zwelling. Of je er minder snel dood door gaat betwijfel ik ook.
 
Als je er nou gewoon een accu aan vast kunt koppelen gebruik ik m tijdens de warme zomer dagen. *O*

Ik wil gewoon een helm die stil is en mn hoofd gewoon goed beschermd zoals ik verwacht.
Al dat extra gedoe eraan waar je uiteindelijk niets aan hebt en zo proberen te promoten door te zeggen dat het levens kan redden. :r
 
Nou, koeling genoeg deze dagen, met mn cheapass botsmuts van HJC op mn knijter.

Volgens deze beredenering is rijden in de sneeuw juist extra veilig.
 
Laatst bewerkt:
Die Thermahelm kost maar 1000 pond. Ik heb er gelijk twee besteld. Dubbel gekoeld is dubbel zo veilig.......

Hm....... ik zou ook een zak ijsblokjes mee kunnen nemen...... :+
 
...Hersenletsel komt zeker ook voor maar een koelsysteem tegen zwelling van de hersenen helpt niet. Zwelling treedt op door bloeding en indirecte koeling via een helm zal daar niet voldoende tegen helpen....
Maar helpt het dan wel een beetje en hoe betrouwbaar ben jij dan? Niet dat ik je niet geloof, maar waarom zou jou verhaal betrouwbaarder zijn dan het verhaal van de helmenfabrikant?

Het is wel zo dat bij zware operaties er wel eens voor wordt gekozen om bijv het hart stil te leggen en de patient te onderkoelen om hersenschade te voorkomen.

Ik ben geen specialist op dit gebied en ik weet ook niet wie het goed of fout heeft, maar ik weet wel zeker dat ik geen van beide beweringen zomaar zou geloven.
 
Maar helpt het dan wel een beetje en hoe betrouwbaar ben jij dan? Niet dat ik je niet geloof, maar waarom zou jou verhaal betrouwbaarder zijn dan het verhaal van de helmenfabrikant?

Het is wel zo dat bij zware operaties er wel eens voor wordt gekozen om bijv het hart stil te leggen en de patient te onderkoelen om hersenschade te voorkomen.

Ik ben geen specialist op dit gebied en ik weet ook niet wie het goed of fout heeft, maar ik weet wel zeker dat ik geen van beide beweringen zomaar zou geloven.

Het helpt eigenlijk niet.

Het wordt voornamelijk toegepast bij zuurstoftekort( ischemie) in geval van bijvoorbeeld een hartinfarct. In geval van een neurotrauma zijn de effecten zelf in optimale omstandigheden omstreden.

In dit geval gaat het hier om koude infusietherapie, koude rubberen dekens van 4 graden celsius om uren/ dagen het lichaam op 32 graden te houden. Dit gebeurt op een intensive care. Deze setting is niet te vergelijken met een plaats ongeval.

Je zult ook zonder medische achtergrond snappen dat 8 minuten een koude helm op je hoofd nooit de hersenen bereikt en al helemaal geen lichaamstemperatuur van 32 graden.

Nogmaals: Het ambulancepersoneel haalt direct de helm van een slachtoffer om je nek te stabiliseren, bewustzijn te controleren en de ademweg vrij te maken en zuurstof toe te dienen.

Dit is volgens protocol en uitgewerkt door traumatologen.
Als kortstondig koelen op de ongevalsplaats zou helpen had men dit echt wel toegepast.

Of mijn mening betrouwbaar is weet ik niet, wel dat ik werk volgens de meest recente voorschriften.

Verder hoef ik niet te discusseren hoor, heb ook geen zin in lange verhalen vol vakjargon. :)

Het was een waarschuwing voor lezers omdat ik mij irriteer aan een fabrikant die met een omstreden therapie en een halve waarheid de verkoop van zijn onzinproduct wil stimuleren. En die halve waarheid ook nog eens niet toepasbaar is op een zojuist verongelukte motorrijder.
 
Laatst bewerkt:
Sergio,

bedankt! Nuttige informatie van iemand die geen persoonlijk belang heeft bij een dergelijk product, maar het gewoon op basis van kennis en ervaring beoordeelt. ik denk dat de beslissing maar genomen moet worden diegenen die zo'n ding willen kopen, met dit in het achterhoofd. Afzuigpraktijken van de commerce...
 
Terug
Bovenaan Onderaan