Koeling fan slaat niet aan bij sc28

nukem

Die hard MF'er
2 jan 2009
714
0
Brummen
Hij slaat niet aan dus. Volgens mij is de motor van de fan wel goed. Deze heb ik getest door massa te maken en toen sloeg ie netjes aan. Hij slaat alleen niet aan als de motor heet word. Ik heb de fan schakelaar vervangen, geen nieuwe weliswaar, maar volgens mij is ie goed. Deze kan natuurlijk ook stuk zijn, maar voordat ik een nieuwe ga halen, sla ik iets over wat toch relevant is?
Btw, de zekering is goed en het betreft een blade uit 95.
 
Zie dencoupe.
Misschien wordt de motor niet zo warm dat de fan nodig is.
Ik had op de Honda CX500 een fan direct op de nokkenas, en wegens lawaai heb ik die er eens afgehaald, en nooit warmteproblemen gehad.
Misschien als je de motor lang laat draaien bij stilstand, en nog eens wat gas geeft enzo, dat hij aanslaat.
Maar de motor lang laten draaien bij stilstand is verder wel zinloos.
Ik denk dat die fan het wel zal doen als het echt nodig is
geen zorgen maken dus.
Groeten,
Eduard.
 
Zou zeggen stook die ff warm dan zou de fan aan moeten slaan.
Bedrading kan het ook nog wezen.

De schakeling is simpel , via het contactslot + 12 volt op de fan aan de ene kant via een zekering, aan de andere kant een draad naar de switch en van de switch naar aarde. Meer is het niet dus makkelijk door te meten met een multimeter op stand ohm voor de bedradingmeting en massa meting en stand DC voor de +12 volt meting.
 
Laatst bewerkt:
nukem is niet cool:
Hij slaat niet aan dus. Volgens mij is de motor van de fan wel goed. Deze heb ik getest door massa te maken en toen sloeg ie netjes aan. Hij slaat alleen niet aan als de motor heet word. Ik heb de fan schakelaar vervangen, geen nieuwe weliswaar, maar volgens mij is ie goed. Deze kan natuurlijk ook stuk zijn, maar voordat ik een nieuwe ga halen, sla ik iets over wat toch relevant is?
Btw, de zekering is goed en het betreft een blade uit 95.

Als je met fan-schakelaar de thermoschakelaar bedoeld, kun je die ook testen in een pannetje heet water op het gas.
Op een bepaald ogenblik moet ie verbinding maken.

Ennuh: koeling is toch belangrijk, bijvoorbeeld als je op een warme dag in de file terechtkomt.
 
Laatst bewerkt:
Als je de stekker van de thermoschakelaar los trekt en doorverbind met een paperclip moet de fan gaan draaien. Als dit gebeurt ligt het dus waarschijnlijk aan de schakelaar. De schakelaar kun je zoals eerder gezegd testen in een pan met water. Bekijk met een thermometer of het water de inschakel temperatuur heeft en op dat moment moet de weerstand over de schakelaar 0 zijn.
 
Als je de stekker van de thermoschakelaar los trekt en doorverbind met een paperclip moet de fan gaan draaien. Als dit gebeurt ligt het dus waarschijnlijk aan de schakelaar. De schakelaar kun je zoals eerder gezegd testen in een pan met water. Bekijk met een thermometer of het water de inschakel temperatuur heeft en op dat moment moet de weerstand over de schakelaar 0 zijn.
Ik denk dat ik zo maar eens ga testen, met het pannetje water bedoel ik.
Even voor de duidelijkheid, hij word echt warm (bij stilstand, stoplicht, file of i.d.). Er zit wel een temp. meter op maar die geeft bij deze uitvoering geen graden aan.
Bedankt voor de reakties!!
 
Nee, je kunt het niet testen in een pannetje water. De schakelaar schakelt ergens tussen de 98 en 102 graden. Je pannetje water wordt max 100 graden. Misschien schakelt jouw schakelaar pas bij 102. Dan meet je dus niks met het pannetje water.

Ja, de Blade moet eerst erg warm worden voor de fan aan gaat. Dat haal je eigenlijk alleen als je hem stationair lang laat draaien.

Het koelsysteem staat onder druk, de koelvloeistof kan daardoor meer dan 100 graden worden voor het gaat koken.
 
Nee, je kunt het niet testen in een pannetje water. De schakelaar schakelt ergens tussen de 98 en 102 graden. Je pannetje water wordt max 100 graden. Misschien schakelt jouw schakelaar pas bij 102. Dan meet je dus niks met het pannetje water.
In plaats van een pannetje met water een pannetje met koelvloeistof gebruiken en je hebt dat probleem niet. ;)
 
das niet waar , aangezien in het systeem de boel onder druk staat en daar is de temperatuur hoger . Gewoon de boel stationair opwarmen en wachten tot de fan aanslaat. Je weet wanneer deze aan moet slaan bij hoeveel blokjes (digitaal)? (heb zelf een analoog metertej)
 
Laatst bewerkt:
das niet waar , aangezien in het systeem de boel onder druk staat en daar is de temperatuur hoger . Gewoon de boel stationair opwarmen en wachten tot de fan aanslaat. Je weet wanneer deze aan moet slaan bij hoeveel blokjes (digitaal)? (heb zelf een analoog metertej)
Dat is wel waar, want het kookpunt van koelvloeistof ligt hoger dan dat van water... :z
 
Laatst bewerkt:
Hoe dan ook, hij doet het weer. Ik heb de brommer laten lopen totdat deze heet was. Ondertussen wat met de bedrading lopen rommelen en ineens sloeg ie aan *O* . Stekkertje van de bedradding op de fanschakelaar is denk ik het probleem geweest. Toch slaat ie, vind ik, pas laat aan. De temp. meter staat al tegen het rode aan voordat ie het doet.
 
Hoe dan ook, hij doet het weer. Ik heb de brommer laten lopen totdat deze heet was. Ondertussen wat met de bedrading lopen rommelen en ineens sloeg ie aan *O* . Stekkertje van de bedradding op de fanschakelaar is denk ik het probleem geweest. Toch slaat ie, vind ik, pas laat aan. De temp. meter staat al tegen het rode aan voordat ie het doet.
Dat is toch ook precies het moment dat hij aan moet slaan? Voordat hij rood wordt?
 
Het kan ook niet veel wezen *D maar tegen het rode aan is wel hoog .
Maak de bedrading goed schoon juist die van je temperatuurmeter en voeler. Ook de massa verbindingen van dit circuit goed bekijken.
In ieder geval slaat hij wel aan dat gedeelte werkt .
De meter kan een afwijking hebben, of de voeler van de meter die in je blok of radiator zit is niet 100 % meer . (voeler van de meter is niet de thermoswitch maar kleiner van afmeting)
 
Onder druk wel.
hoe weet je hoe heet koelvloeistof moet zijn voordat het gaat koken ?
Onder druk heeft iedere vloeistof een hoger kookpunt. Bij atmosferische druk ligt het kookpunt van nieuwe koelvloeistof rond de 120 °C. Weet ik uit ervaring (zelf fanschakelaar testen) en omdat ik soort van een opleiding volg waar dit aan de orde komt.
 
Laatst bewerkt:
Het kan ook niet veel wezen *D maar tegen het rode aan is wel hoog .
Maak de bedrading goed schoon juist die van je temperatuurmeter en voeler. Ook de massa verbindingen van dit circuit goed bekijken.
In ieder geval slaat hij wel aan dat gedeelte werkt .
De meter kan een afwijking hebben, of de voeler van de meter die in je blok of radiator zit is niet 100 % meer . (voeler van de meter is niet de thermoswitch maar kleiner van afmeting)
Nee hoor, het is een blade.. Dat heeft meneer Honda heel precies door 30 ingenieurs laten uitrekenen. _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan