Koeling Fazer 1000

FazYam

Rookie
24 dec 2019
6
2
Goedemiddag beste mensen,

Sinds kort rijd ik op een Fazer 1000 uit 2003 met 70.000 km, deze tour motor bevalt me prima.
Ik heb een euvel en dat is dat bij filerijden het rode lampje gaat branden van 'oververhitting van de motor'.
Onlangs liet ik de motor stationair draaien en toen kwam er stoom uit de overloopslangetjes. Ik heb de motor stil gezet en af laten koelen.

Ook heb ik het rode lampje zien branden bij met langzame snelheid door de file rijden. Wat sneller door de file rijden is dan de oplossing.
Wat kan het euvel zijn, de fan van de radiateur zit niet vast, maar de fan draait niet rond. Is er een sensor stuk of is er wat anders aan de hand?

Groeten FazYam
 
Had afgelopen keer in Italië hetzelfde. Dacht grote problemen maar viel mee. Wat hier boven gezegd word koelvloeistof vervangen en mn radiateur dop was niet goed meer. Deze vervangen en probleem opgelost. Het betreft een yamaha FZ1 fazer 2006
 
Geeft hij ook ergens een temperatuur aan?
Normaal gaat bij een Yamaha het rode lapje pas aan als hij echt oververhit is,de ventilator moet ruim daarvoor al aanslaan.
Als die niet aanslaat is het normaal dat de druk zo hoog wordt dat het er langs de dop uit spuit.
Dit is echt wel ernstig en kan motorschade veroorzaken!
Dus zoek eerst maar eens uit hoe het komt dat de ventilator niet op springt.
 
Dank voor je reactie KwaSuz, kennelijk niet zo verontrustend.


Niet zo verontrustend? 8-) -O-

Stoom uit het overloop slangetje ook niet verontrustend?

Meerdere keren oververhit rode lamp zien branden onderweg en gewoon door rijden. Niet verontrustend?

Alleen als je veel, heel veel geluk hebt is je motorblok nog te redden en is alleen de koppakking kapot
 
Niet zo verontrustend? 8-) -O-

Stoom uit het overloop slangetje ook niet verontrustend?

Meerdere keren oververhit rode lamp zien branden onderweg en gewoon door rijden. Niet verontrustend?

Alleen als je veel, heel veel geluk hebt is je motorblok nog te redden en is alleen de koppakking kapot
Dank voor je reactie KwaSuz, kennelijk niet zo verontrustend.

Als een kromgetrokken kop niet zo verontrustend is, dan eens. Dat rode lampje is geen ‘hey joh, kijk er effe naar als het je uitkomt’ indicatie. De meeste mensen zien dat lampje gedurende hun hele motorleven nooit aangaan. Als ie dat wel doet, stilzetten en niet meer verder rijden. Dat is ook de reden dat het lampje rood is, en niet geel.
 
Of de kop is al krom en er wordt nu koelvloeistof verbruikt in de cilinder. Steeds minder KVS en steeds makkelijker oververhit.

Als je motor met dit weer makkelijk oververhit raakt hoef je hem van de zomer al niet meer te bekijken.

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan