Koelingsproblemen NTV 650S

Viper1973

MF'er
2 jul 2004
30
0
Emmen
Het Volgende :

Laatst had ik problemen met mijn motortje, koelvloeistof wordt er aan de onderkant er uitgespuugd als de motor te heet wordt (kokend). Nou heb ik de thermoschakelaar al vervangen, dacht namelijk dat dat het probleem was. Nou was dat het probleem dus niet. Connectoren etc zijn allemaal goed, de ventilator draait ook als ik het draadje tegen massa hou, dus dat is het probleem ook niet. Zekeringen zijn ook goed. Wat kan het zijn ?? Iemand een idee waar ik verder nog naar moet kijken.. :? ?

M.vr.gr.

Gert Raangs
Assen

P.s. Het betreft een Honda NTV650S uit 1995
 
Springt de ventilator niet op als hij te warm wordt?
Hij moet iets over halfweg (op de temperatuurmeter)opspringen. Anders is de sensor misschien stuk?


(Mijne begon ooit ook eens te koken toen hij een tijdje op stationair stond te draaien=> toen was het ventilatortje geblokkeerd) Nadien geen probleem meer
 
Nope, die heb ik net vervangen, dat is het probleem niet. De ventilator draait ook gewoon. Als ik het draadje dat van die sensor afhaal en deze tegen massa houd, dan doet de ventilator het wel...
 
Die schakelaar is nieuw, voldoende koelvloeistof.....
Waar kan ik die thermostaat dan vinden ? Die schakelaar zorgt er toch voor
dat de motor gekoeld wordt zodra die te warm is ? Dan wordt de weerstand opgeheven in die schakelaar en komt die in geleiding te staan waardoor het draadje rechtstreeks aan massa komt te hangen en de ventilator draaien gaat.....

toch ?
 
Het Volgende :

Laatst had ik problemen met mijn motortje, koelvloeistof wordt er aan de onderkant er uitgespuugd als de motor te heet wordt (kokend). Nou heb ik de thermoschakelaar al vervangen, dacht namelijk dat dat het probleem was. Nou was dat het probleem dus niet. Connectoren etc zijn allemaal goed, de ventilator draait ook als ik het draadje tegen massa hou, dus dat is het probleem ook niet. Zekeringen zijn ook goed. Wat kan het zijn ?? Iemand een idee waar ik verder nog naar moet kijken.. :? ?

M.vr.gr.

Gert Raangs
Assen

P.s. Het betreft een Honda NTV650S uit 1995
laat hem testen op een lekke koppakking
 
Thermoschakelaar en thermostaat zijn twee verschillende dingen.

die schakelaar zit links in de radiator en daar moet je dus de ventilator op aansluiten. (datgene dat je vervangen hebt)


De thermostaat zit bovenaan, tussen de radiator en de slang die uit de motor komt. Het is een soort klep die pas water doorlaat als dat water warm genoeg is.
 
Heeft December vorig jaar net grote beurt gehad. Even daarna was mijn vader overleden (van hem was deze motor). Sindsdien heeft ie stilgestaan (wel vaak aan de loop gehad in de schuur waar deze stond. (met last !). Vanaf maart heb ik hem toen naar huis gehaald en steeds perfekt op gereden... Tot augustus, toen begonnen de problemen... Motor werd te heet en de koelvloeistof wordt kokend heet en wordt er aan de onderkant uitgespuugd... Thermoschakelaar is dus al vervangen etc... Snap niet wat een lekke koppakking er mee te maken kan hebben... ;)
 
Thermoschakelaar en thermostaat zijn twee verschillende dingen.

die schakelaar zit links in de radiator en daar moet je dus de ventilator op aansluiten. (datgene dat je vervangen hebt)


De thermostaat zit bovenaan, tussen de radiator en de slang die uit de motor komt. Het is een soort klep die pas water doorlaat als dat water warm genoeg is.


Ok, dat is een goeie tip.... dat gaat ik even nakijken... (nu niet, zit op mijn werk...) :}
 
ziehier een foto van koelsysteem

grote cirkel is thermostaat

full
 
Ik weet nu niet hoe je in praktijd die diagnose moet stellen.

Misschien eens met je hand voelen aan de radiator of dat die heel warm wordt?
(Nadat hij begint te koken)


Grapjas... :) Wil je dat ik mijn klauwen brand ofzo ?

Die wordt inderdaad warm (heet zelfs) .... vandaar dat ik het vreemd vind dat de ventilator niet aanslaat...
 
Zou kunnen dat de themostaat niet opent, dan bouwt hij druk op als hij warm wordt. De lekke koppakking zou ook kunnen, dan komt de verbrandingsdruk uit de cylinder via het gaatje in de koppakking in een koelkanaal met als resultaat te hoge overdruk. Soms kun je het ruiken in het expansievaatje, dan hangt er een benzine/olielucht in de koelvloeistof. Mocht de thermostaat kapot zijn, dan blijft de radiateur koud als het motorblok zelf al gloeiend heet is. Dus: motor warm - radiateur koud: thermostaat kapot (opent niet), motor warm - radiateur warm en evt. luchtjes aan de koelvloeistof: mogelijk koppakking. Je kunt de themostaat eruit halen en de motor laten lopen en kijken of de koelvloeistof er niet uitblaast. Het enige dat kan gebeuren is dat de motor niet op temperatuur komt, maar dit is voor een paar keer niet erg. Succes.
 
Zat er nog even over te piekeren. Dit zijn nogal listige dingen om op afstand te beoordelen. Het zou ook nog kunnen dat de thermostaat niet ver genoeg opent, dan wordt de radiateur wel warm, maar de circulatie is dan toch niet voldoende. Lang stilstaan en oude koelvloeistof is ook niet zo'n goede combinatie. Heb een paar oude auto's gehad en had een abonnement op koelproblemen - eerrruug frustrerend. Heb gelukkig een ouwe Kawa 550 - luchtgekoeld en een oudere Goldwing met zijspan en jawel - bij het eerste warme weer stond hij te koken - bleek dat de stekker van de ventilator loslag - hadden ze bij de aanbouw van het zijspan waarschijnlijk vergeten aan te sluiten. En natuurlijk ging een jaar later de waterpomp kapot. Hij rijdt ook niet zoveel, sindsdien wissel ik ieder jaar de kopelvloeistof en gooi er een half blikje Bar's Leaks bij. Dit is een lekstop- en onderhoudsmiddel. Heb uit zeer betrouwbare bron (docent Wegenwacht) vernomen dat dit zo'n beetje het enige middel is wat echt werkt en de koelkanalen niet verstopt.
 
Zat er nog even over te piekeren. Dit zijn nogal listige dingen om op afstand te beoordelen. Het zou ook nog kunnen dat de thermostaat niet ver genoeg opent, dan wordt de radiateur wel warm, maar de circulatie is dan toch niet voldoende. Lang stilstaan en oude koelvloeistof is ook niet zo'n goede combinatie. Heb een paar oude auto's gehad en had een abonnement op koelproblemen - eerrruug frustrerend. Heb gelukkig een ouwe Kawa 550 - luchtgekoeld en een oudere Goldwing met zijspan en jawel - bij het eerste warme weer stond hij te koken - bleek dat de stekker van de ventilator loslag - hadden ze bij de aanbouw van het zijspan waarschijnlijk vergeten aan te sluiten. En natuurlijk ging een jaar later de waterpomp kapot. Hij rijdt ook niet zoveel, sindsdien wissel ik ieder jaar de kopelvloeistof en gooi er een half blikje Bar's Leaks bij. Dit is een lekstop- en onderhoudsmiddel. Heb uit zeer betrouwbare bron (docent Wegenwacht) vernomen dat dit zo'n beetje het enige middel is wat echt werkt en de koelkanalen niet verstopt.


Kijk, hier heb je wat aan.... Dat wordt lekker sleutelen.... Thnx Allemaal, zodra het machientje het weer doet, horen jullie het als eerste... :]
 
Misschien is wel je dop kapot?
Als je systeem geen druk kan opbouwen kookt het bij 100 graden celsius.
Ik zou beginnen met de simpelste dingen eerst eens uit te sluiten, en mocht je er niet snel zelf uit kunnen komen, rijd even naar een bedrijf die je systeem af kunnen persen.
 
Misschien is wel je dop kapot?
Als je systeem geen druk kan opbouwen kookt het bij 100 graden celsius.
Ik zou beginnen met de simpelste dingen eerst eens uit te sluiten, en mocht je er niet snel zelf uit kunnen komen, rijd even naar een bedrijf die je systeem af kunnen persen.


Die had ik al laten testen, zover was ik ook al.. Toch bedankt voor de reactie.. :)
 
Heren,

Mochten jullie het willen weten..... Het was wel de radiateurdop. Door de druk begon deze te lekken. Bij het meten bij de reparateur ging alles goed, maar bleef overkoken en het spul er uit spuien. Alles nagemeten en ik kwam er niet meer uit. toen de motor toch maar weggebracht naar een motorzaak voor reparatie...

blijkt dat het dus lekker wel aan de dop lag........... :X :X :X naja, hij doet het in ieder geval weer.....
 
Heren,

Mochten jullie het willen weten..... Het was wel de radiateurdop. Door de druk begon deze te lekken. Bij het meten bij de reparateur ging alles goed, maar bleef overkoken en het spul er uit spuien. Alles nagemeten en ik kwam er niet meer uit. toen de motor toch maar weggebracht naar een motorzaak voor reparatie...

blijkt dat het dus lekker wel aan de dop lag........... :X :X :X naja, hij doet het in ieder geval weer.....

Zei ik toch........... :)
 
Misschien is wel je dop kapot?
Als je systeem geen druk kan opbouwen kookt het bij 100 graden celsius.
Ik zou beginnen met de simpelste dingen eerst eens uit te sluiten, en mocht je er niet snel zelf uit kunnen komen, rijd even naar een bedrijf die je systeem af kunnen persen.


als hij geen druk opbouwd, begint hij idd te koken..
Maar het kookpunt is 116graden van het koelvloeistof.
Van water is het 100 ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan