Koelprobleem Honda CBF500

Murvie

MF veteraan
16 feb 2005
2.955
8
Hoi heren,
Ik zit met een redelijk probleem, mn moeder moet morgen 4 dagen naar Duitsland met haar motor, maar die heeft opeens nogal koelproblemen.
Het volgende is aan de hand:

Onder het rijden gaat de koel meter in het rood, en blok word super heet dan.
KVS is op pijl, thermostaat is goed, de slang naar de thermostaat word super warm namelijk, en de slang vanaf de thermostaat naar de radiateur word ook heet.
Echter voelt de radiateur koud aan, de slang vanaf de radiateur terug na de waterpomp is lauw/koud, maar wel hard.

Alles lijkt erop dat de radiateur verstopt zit, echter lijkt me dit nogal vreemd voor een motor uit 2005 met 48.000 km op de teller :?


Misschien dat iemand hier nog een idee heeft wat het anders kan zijn, ik moet helaas nog ff wachten met de radiateur los te halen namelijk, omdat de motor nu nog super heet is van een testritje..
 
Heb de waterpomp niet getest want dat geeft zon rommel :+
Maar heb hem wel los gehad, en niks vreemds te zien.. Schoepenwiel mooi normaal, zat vast op het asje, en de meenemer ook gewoon niks te zien.

Denk dat hij nu wel vrij afgekoeld is, ga de radiateur er maar eens afhalen..
 
Ik denk een n brakke waterpomp of verstopte n radiateur,als de motor tenminste verder goed loopt en de koelvloeistof normaal van van kleur is.

Edit had ff telefoontje tussendoor :+ dus antwoorden stonden er al :P

Groeten Magnamannetje.
 
Laatst bewerkt:
De motor loopt verder mooi, KVS is normaal van kleur.
Hoe kan ik de waterpomp testen? Ik denk dat die goed is, aangezien de slangen hard zijn..

De radiateur is gewoon open, kan er zo doorheen ademen..
Wat nu?? :?
 
heeft dat ding geen termostaat???

klinkt namelijk helemaal als een dicht blijvend zittende termostaat.....

oh edit:

ah ik lees nu dat je zegt dat de termostaat goed is... hoe heb je dat gechecked?
 
Laatst bewerkt:
Thermostaat is eenvoudig te testen, gewoon even in een steelpannetje water op het vuur zetten.
Of de thermostaat eruit halen en het deksel terugzetten (gaat dat bij een CBF?) ZO kun je in elk geval de thermostaat alvast uitsluiten.

(Beroep: 1e autotechnicus.. grapje zeker?)
 
Laatst bewerkt:
Thermostaat was getest zoals ik zei;)

Koppakking ligt eruit. En ja ben 1e autotechnicus, maar was ff echt ten einde raad, en nogal gehaast, dacht misschien steekt hier iemand een lampje aan wat ik in mn haast helemaal vergeten was..
 
Tja tap de KVS af en gooi boven in je radiator water en kijk of deze er vanonderen net zo hard uitloopt als je erin giet. Ik verdenk je waterpomp die de geest heeft gegeven. .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan