Koelribben terugbuigen?

Gijs Vijs

MF veteraan
28 dec 2005
7.238
1.677
Hallo, Is er iemand die mij kan vertellen, of het mogelijk is om verbogen koelribben v/e Yamaha tweetakt weer recht te buigen?
Zelf dacht ik met eerst goed heet stoken?
Graag reaktie van mensen, die daar ervaring mee hebben opgedaan?

:W
 
Laatst bewerkt:
Gietaluminium is zeer gevoelig voor terugbuigen, de kans dat het scheurt of zelfs breekt is groot (afhankelijk van gietkwaliteit, hoeveelheid silicium etc.). Heb je misschien een foto om te laten zien hoeveel de koelrib verbogen is (en dus teruggebogen moet worden)?
 
Hoi! Ik denk niet dat je dat gaat lukken, in mijn ervaring is dat spul meestal zo bros dat zelfs het 'heenbuigen' al resulteert losbrekende delen, laat staan het terugbuigen. Ben je bang voor de koeling of wil je het gewoon weer mooi maken?

groet Martin
 
Dat klinkt allemaal zeer hoopgevend moet ik zeggen. Toch nog ff een piccie...

full


en nog een van de ander cyl....
 
Oke, het geloof dat het niet erg verstandig is om het op de te gebruiken cylinders uit te proberen.
Ik heb nog een professioneel scheef geboorde cyl.(lees waardeloos) liggen. Daar kan ik iig eens op proberen hoe ver ik gaan kan.
Voor de geintersseerden onder u, ga ik verslag van doen in Yamaha R5 door ikkezelf. :+


Iig bedankt voor de duidelijke reakties.

:W
 
Ik heb ergens ook nog een zooi afgebroken koelribben liggen, zal morgen ook wel even kijken of het ea. mogelijk is

Graag, ben erg benieuwd. Het is nl bijna onmogelijk om voor mn R5 knappe cylinders te krijgen. En als je ze dan eenmaal hebt, mankeert er weer wat aan. Of er zijn geen passende zuigers/veren te krijgen. Deze cyl zijn technisch goed, zodat het aantrekkelijk word ze ook voor het zicht goed te krijgen.
:W
 
Ik denk dat de enige (kleine) kans is, een houtje er met flinke tussenpozen iedere keer een slagje verder tussen te tikken; maar het blijft link, ik denk dat ik het gewoon zou laten zitten zo.
 
Heb diverse keren geprobeert, in het begin braken de ribben al bij het heenbuigen (laat staan terug). Dit omdat je een stuk van de koelrib inspant in de bankschroef, en de rib de neiging krijgt tov. de bankschroef te gaan knikken (waardoor er een hele kleine buigradius ontstaat). Toen ik hier (zo veel als mogelijk) rekening mee hield slaagde ik er wel in om de koelribben terug te buigen, echter eenmaal verbogen zat er aan 1 kant wel een barst in... -O-

Geen aanrader dus (helaas voor Gijs) B| (voor niemand echt een verrassing waarschijnlijk...)

Dat in jou geval de koelribben wel over een groot stuk verbogen zijn zal welliswaar in je voordeel werken maar vrees dat het ook dan breekt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan