Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

koelsysteem opvullen via expansievat of radiateur

Franzzz

Die hard MF'er
30 jul 2003
663
2
Heerhugowaard
Ik heb hier ongeveer alle topics gezocht over koelvloeistof en het vullen van het systeem en steeds komt naar voren dat je de dop van je radiateur af moet draaien en daar moet vullen. In mijn handleiding van de 2001 R6 staat echter de procedure voor het aftappen(niet doorspoelen overigens)en het vullen van het systeem moet volgens hun via het expansievat. Heeft dit er soms mee te maken dat ze de radiateur niet doorspoelen en dat daar dus koelvloeistof achter blijft? Ik zou graag het systeem willen doorspoelen maar weet niet precies wat de volgorde daar voor is. Neem aan dat ik de slang(en) die aan de radiateur vastzitten los moet halen en vervolgens water/gefilterde koelvloeistof boven in de radiateur giet. Dit alles als de motor uit staat neem ik aan.
 

Bij het aftappen natuurlijk geen draaiende motor kan ie niet zo best tegen.
Omdat het systeem na het aftappen of doorspoelen helemaal leeg is vul je eerst je radiateur vervolgens de dop er op en dan vul je expansievat. Als je daar mee klaar bent start je motor en bij blijven vullen want het kan zijn dat er dan nog lucht uit het systeem komt. En ook even in de gaten houden de dagen er na voor de eventuele lucht die er nog uit komt. succes
 
  • Onderwerp starter
  • #6
Misschien dat iemand me kan corrigeren als ik verkeerd zit en eventueel een vraag kan beantwoorden. Ik ga morgen de klus klaren en ben het volgende van plan. Ik neem aan dat dit alles met koude motor moet gebeuren!? Of laat ik de motor eerst warmdraaien?

-kuipwerk eraf
-dop reservoir/expansievat losdraaien
-dop op radiateur losdraaien
-aftapplug koelvloeistof losdraaien en aftappen

Dan komt de vraag of ik ga doorspoelen of niet. En indien ik ga doorspoelen of het dan niet verstandiger is om de retourslang van de radiateur/waterpomp los te halen zodat het leidingwater waarmee ik wil spoelen niet bij de waterpomp komt!?

Vullen lijkt mij via onderstaande optie de juiste.

-aftapplug monteren
-bovenop de radiateur bijvullen totdat je de vloeistof bovenin ziet
-reservoir/expansievat klein beetje vullen, tot minimum ofzo
-dop op reservoir/expansievat draaien
-motor stationair warm laten draaien zonder dop op de radiateur en indien je het peil ziet zakken, bovenin de radiateur bijvullen.

Wanneer plaats ik de dop terug op de radiateur voordat het zeg maar gevaarlijk wordt wat betreft spetterend/kokend water?? Daar kom ik namelijk niet uit.
 
Heb het laatst ook gedaan. Heb eerst het nodige kuipwerk verwijderd en daarna de dop van de radiateur eraf gehaald.

Toen leeg laten lopen, doorgespoeld met een liter nieuwe koelvloeistof ( oud had ook gekund alleen belande die lading in een emmer met nog een beetje olie op de bodum, niet handig dus... ). Daarna expansievat leeggezogen met een slangetjes en een injectiespuit. Vervolgens de radiateur en het expansie vaatje opnieuw gevuld met nieuwe koelvloeistof.

Dop op radiateur, en warm laten draaien totdat de fan aanslaat ( duurde best lang). Vervolgens bijvullen indien nodig.

Succes
 
Laatst bewerkt:
Zo snel wordt dat niet warm , en dat spetteren valt ook wel mee.
Er komt wat lucht naar boven waardoor er weer ruimte voor koelvloeistof is.
Warm draaien is niet nodig. Reservoir vullen tot max.
Ik denk dat je ongeveer na een minuutje de dop alweer kunt plaatsen.
Als de motor op temp is (na een rit) check dan je reservoir nogmaals en vul bij indien nodig.
 

Ik sluit me hier bij aan.
Het is niet zo heel moeilijk. Een goede truuk om lucht uit het systeem te krijgen voordat je de motor laat lopen is tijdens het vullen regelmatig even in flexibele slangen knijpen. Het reservoir kan je indien noodzakelijk leeg laten lopen door ook hier de slang los te maken als je er bij kan. Scheelt je een hoop gerommel met slangetjes en injectiespuiten.

Succes ermee!