Koelsysteem reinigen

rayke22

Die hard MF'er
16 okt 2005
752
34
olen
Ik ben het koelsysteem van een 2001 R1 aan het reinigen. Het koelmiddel en het expantievatje zat vol roestbruine vloeistof. Ik heb het systeem nu al 4x gespoeld met water en langzaam word het beter. In het expantievatje zit een bruine waas die er met spoelen niet uit gaat.
Nu ben ik van plan om morgen heet water met daarin opgeloste soda te gebruiken om dat zuiver te krijgen. Zou dit ook lukken ( en zonder schade te veroorzaken) voor de rest van het koelsysteem? Ik zou dit er wel maar enkele minuten in laten ronddraaien (tot de motor opgewarmd is tot +/-90°C) en dan terug naspoelen met zuiver water.
Graag jullie bedenkingen : waarom wel <-> waarom niet?
 
Denk dat je daar wel even voorzichtig mee moet zijn, maar gelukkig stel je hier de vraag voordat je eraan begint :)

Zeker weten doe ik het niet, maar het zou kunnen, dat soda de delen van het koelsysteem aantast. Denk daarbij aan slangen, waterpomp en misschien zelfs de koppakking.
Je kunt van Forté, Tune-ap of Wynns speciale spoelmiddeltjes kopen die zijn ervoor gemaakt, waarom dan experimenteren met een product waarvan je de uitwerking niet weet :?
Straks gaat er een techneut reageren, die verteld dat het wel kan. En dan zit jij straks met de spreekwoordelijke "de gebakken peren" :+

Forté
Tune-ap
Wynn's
 
Ik volg dit item, daar ik zelf ook bruine smurrie aan binnenzijde van slangen heb en aan vuldop radiator. Waarschijnlijk heb ik ooit water bijgevuld bij de koelvloeistof en is deze gaan mixen. Dus kom maar op met de suggesties voor TS en mij.
 
Forte werkt prima. Na reiniging van het koelsysteem waren de koelproblemen van mijn xz550 opgelost.

Het expansievat kun je reinigen met schoonmaakazijn (na demontage) eventueel aangevuld met een wasbeurt in de vaatwasser.
 
Laatst bewerkt:
Je kan gewoon een flesje koelsysteemreiniger in je radiateur bij de rest van je koelvloeistof gooien en er een paar dagen/weken mee rondrijden. Het is niet zoals bij motorflush dat je alleen stationair kan draaien, als het vloeibaar is koelt het en het kan verder dus geen kwaad. Daarna aftappen, doorspoelen met de tuinslang en afvullen met verse koelvloeistof.

Zelf bedachte middeltjes zou ik mee oppassen als je niet weet wat voor effect dat heeft op de rubberdelen in je koelsysteem.
 
Je weet dat nagenoeg alle radiateuren gemaakt zijn van flinterdun aluminium? , en dat soda aluminium oplost?

Just a thought.....


[edit: toch maar even een onderbouwing]
--------------------------------------------------------------------
Werkstuk scheikunde en aluminium

Aluminium met een soda-oplossing
Los in een bekerglas in ca 15 ml. water een schepje huishoud-
soda op en voeg een strookje 5 x 5 cm huishoudaluminiumfolie toe. Als je veel aluminiunfolie toevoegt, blijft folie achter.
Verwarm het geheel voorzichtig.
Noteer de waarnemingen
Toelichting:
Deze proef sluit aan bij de het bekende gegeven dat aluminium pannen niet schoon gemaakt mogen worden met een soda (Na2CO3) oplossing.
De volgende reacties spelen een rol:

Na2CO3 lost op. De oplossing reageert basisch.
CO32- (aq) + H2O(l) »» HCO3-(aq) + OH-(aq)
Het oxidelaagje lost op
Al2O3(s) + 60H-(aq) »»»» 2Al033- .3H2O(aq) amfoteer hydroxide
Het aluminium wordt opgelost
2Al(s) + 120H-(aq) »»» 2Al033- .3H2O(aq)+ 3H2(g

-------------------------------------------------------------------------------------

Warmte laat de reactie nog veel sneller verlopen, ik denk dat je jezelf met deze hulp-vraag-post een aardige financiele catastrofe hebt bespaart :+
Vraag maar aan je oma wat er gebeurt als je een aangekoekte aluminium pan schoonkookt met water en soda ;)

Juist omdat de radiateur zo dun is moet je erg oppassen wat en hoe je er in gooit, koop zo'n flesje en volg de instructies exact, als er op staat dat je voor bv 30 minuten er mee moet rijden dan dus niet dagen/weken er in laten zitten, de pijpjes zijn hooguit een paar tiende millimeter dik en zouten,zuren/basen ( die vaak in schoonmaakmiddelen zitten) eten daar in een paar dagen zo doorheen.
 
Laatst bewerkt:
Wat lezen mensen toch slecht :(

De Vraagsteller wil alleen zijn overloopvat schoonmaken met soda en dat is van kunststof.

Dan "wast" 'ie dat expansievaatje mooi schoon met een "soda" ...... Die vervuiling komt ergens vandaan, toch? Zolang je een koelsysteem niet volledig schoon maakt krijg je die "zooi" net zo snel weer terug.
 
Wat lezen mensen toch slecht :(

De Vraagsteller wil alleen zijn overloopvat schoonmaken met soda en dat is van kunststof.

Oeps.

Nougoed, wachten tot het expansievaatje warm is duurt wel even, er wordt een klein beetje ingepompt tijdens het opwarmen en een klein beetje uitgezogen bij het afkoelen. Niet voldoende om ook maar iets van warmte erin te krijgen. Kan je hem beter in de zon leggen.
 
@ Jaap43 : ik vroeg echt wel of ik HEEL het systeem ermee kon reinigen zonder gevaar voor schade ;)

@ alle andere : bedankt voor de reacties. Dat het overloopvaatje geen probleem zou opleveren daar was ik van overtuigd :Y . Maar ik had mijn twijfels over de rest van het systeem (aluminiumonderdelen) , daarom de vraag. Ik weet dat er producten voor bestaan en waarschijnlijk zijn ze met de jaren verbeterd maar heb er ooit eens slechte ervaring mee gehad bij een auto(jaren geleden). Toen erin gedaan en het product reinigde het systeem zo agressief dat de radiator op verschillende plaatsen lek was :? .
Ik ga het nu toch maar eens proberen , hopend op een goed resultaat :) .

Bedankt voor de positieve reacties allemaal :W
 
Toen erin gedaan en het product reinigde het systeem zo agressief dat de radiator op verschillende plaatsen lek was :? .
Ik ga het nu toch maar eens proberen , hopend op een goed resultaat :) .

Dit dus....
En zo'n ervaring heb ik zelf ook en ook gezien in de garage waar ik ooit werkte, met zo'n blikje van Wynn's, binnen 45 minuten de radiateur als een zeef
Als je ooit een oude alu radiateur hebt moet je hem maar doorzagen om te zien hoe dun de pijpjes zijn, het is niet dikker dan een paar tienden millimeter aluminium, ook de daarvoor bedoelde speciale koelsysteem reiniger kan/zal stoffen bevatten die aluminium kunnen oplossen, zeker als je ze er wat langer in laat zitten.
Als er in het koelsysteem behalve alu ook koperen/messing/brons delen zitten gaat het wegrotten nog sneller door het potentiaalverschil tussen alu en koper en de zure of base vloeistof.

Absoluut veilig is spoelen met water, alle plastic tankjes ed met de hand onder de kraan schoonmaken, dat gaat vaak heel mooi met een "baby flesjes borstel" en wat afwasmiddel, hele boeltje weer in elkaar en schone kvs er in die je daarna evt in de komende maanden nog een keer ververst, net zolang tot de kvs schoon blijft.
 
Hoor je het koelsysteem ook niet door te spoelen met gedestilleerd water in plaats van normaal kraanwater? Dat had ik ergens gelezen toen ik het ging reinigen, de onderbouwing hiervoor is dat je anders kalkaanslag kan krijgen in het systeem net zoals in je waterkoker. Doorspoelen met koelvloeistof kan ook maar dat wordt een duur grapje.
 
Hoor je het koelsysteem ook niet door te spoelen met gedestilleerd water in plaats van normaal kraanwater? Dat had ik ergens gelezen toen ik het ging reinigen, de onderbouwing hiervoor is dat je anders kalkaanslag kan krijgen in het systeem net zoals in je waterkoker. Doorspoelen met koelvloeistof kan ook maar dat wordt een duur grapje.

Als je ermee gaat koelen (dus de boel afvult met kraanwater) krijg je kalkaanslag. Maar bij doorspoelen is dat niet aan de orde.
 
Ondertussen enkele malen gespoeld met water. Dan busje radiatorreiniger van Liqui Moly erin , kwartiertje laten draaien ,aftappen en naspoelen met water. Kwam bij laatste spoeling zo goed als zuiver water uit :) . Heel wat anders dan die bruine smurrie van vorige week! Dan gevuld met koelvloeistof en laten draaien : ventilator komt op wanneer dat het verwacht word en motor blijf mooi op temperatuur. En ook belangrijk : geen lek in het systeem (tot nu toe ;) )!
Allen bedankt voor de tips en tot de volgende :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan