Koeltas 12 volt

Spasticus

MF'er
10 feb 2008
242
3
Meppel
Hoi,

Mag graag met de motor tijdens de vakantie er een weekje of iets langer op uit.
Meestal neem ik de DD Jungle hammock mee ivm rugproblemen en na een hele dag rijden is een goede nachtrust een noodzaak.
Lekker door bijvoorbeeld Tjechie toeren met wat groeten uit Grollo op de achtergrond.Vaak de pech dat het bloedheet weer is met temps boven de 30 graden.

Zo in de namiddag een camping opzoeken,voor die tijd plaatselijk wat voedsel in slaan en een paar blikjes goudbruin vocht😎.
Nou mag ik graag wat vers voedsel met het nodige vlees kokkerellen.Alleen tussen het bezoek aan de supermarkt en de uiteindelijke bereiding kan zo een 5 uur tussen zitten en daarom moet ik een manier vinden voor het koelen.
Koelblokken is geen optie en zat daarom te denken aan een koeltas op 12 volt.
Wat ik tot nu toe tegen kom is vrij groot.
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met zo'n koeltas en wat tips voor een bepaald model.Rij zelf een Tiger 800 xc en weet dat die best wat stroom kan leveren maar toch??

Groeten,

Spasticus,
 
Plastic tas vullen met koud water?
Tas met spullen in de rivier leggen?
Zomaar wat opties die ik al jaren toe pas.

Eventueel gebruik maken van de gezamenlijke koelkast die er in sommige gebieden op campings is.
 
Zo heb ik me ook vaak moeten redden maar wil toch graag naar de mogelijkheid van een electrische koeltas die vrij compact is en me een beetje zekerheid kan bieden.

Je plasje boter om toveren tot een hogere dichtheid in een rivier...🤔
 
De meeste kleine koelboxjes kunnen 20 graden koelen onder de omgevingstemperatuur. Zit je nog met niet al te koud voedsel of drank. Viel mij nooit zo mee. Ik heb ervaring met box voor in de auto. Misschien anderen wel met een tas?
 
Maar waar ga je die koeltas dan laten op je motor? Je kan hem niet in een koffer drukken omdat zo'n koelbox ook ventilatie nodig heeft om de warmte te kunnen afvoeren. Maar achterop de buddy binden lijkt me ook niet handig mocht je onverwacht een bui over je heen krijgen. Denk niet dat ze daar tegen kunnen.
 
Zal wel los lopen als het 30 graden is, een paar druppels water zal zon ding ook niet van stuk gaan. En mocht het weer dusdanig omslaan dan is die koelbox ook overbodig op het moment :+
 
Tipje, neem 1 of 2 van die kleine vloeibare koelelement mee, deze kun je vaak wel ergens op de camping of bij de B&B in de vriezer leggen voor de nacht. Als je dan overdag toch wat hogere temperaturen hebt is de combinatie koelelement+ koelmotor met beperkte capaciteit toch genoeg om je spulletjes koel te houden voor een best lange tijd.

je moet er echter geen ongekoelde flessen drinken ofzo bij instoppen, dan is het snel gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
Nou mag ik graag wat vers voedsel met het nodige vlees kokkerellen.Alleen tussen het bezoek aan de supermarkt en de uiteindelijke bereiding kan zo een 5 uur tussen zitten en daarom moet ik een manier vinden voor het koelen.
Koelblokken is geen optie en zat daarom te denken aan een koeltas op 12 volt.

En hoe ga jij die 12V koeltas zo lang van stroom voorzien?
Al eens nagedacht over stroomverbruik. Leuk dat die Tiger een goede dynamo heeft, maar laat je de motor draaien tijdens die periode? Die koeling vreet stroom en ik meen te weten dat een Tiger geen kickstarter heeft. Dat gaat niet lukken. Je accu is dan te leeg.
Voorbeeld : Vermogen (Watt) = spanning (Volt) x stroom (Ampère)
Die Lidl trekt 44 watt, de spanning is 12 V. De benodigde ampères is dus bijna 4, dat wil zeggen, na 5 uur heb je bijna 20 Ah verstookt uit je motoraccu!

Ter info : je koelkast (maar ook de vriezer) thuis gebruikt op jaarbasis meer stroom dan de wasmachine, droger of vaatwasser.
 
Laatst bewerkt:
En hoe ga jij die 12V koeltas zo lang van stroom voorzien?
Al eens nagedacht over stroomverbruik. Leuk dat die Tiger een goede dynamo heeft, maar laat je de motor draaien tijdens die periode? Die koeling vreet stroom en ik meen te weten dat een Tiger geen kickstarter heeft. Dat gaat niet lukken. Je accu is dan te leeg.

Ter info : je koelkast (maar ook de vriezer) thuis gebruikt op jaarbasis meer stroom dan de wasmachine, droger of vaatwasser.

Volgens mij wil TS onderweg wat te eten en drinken halen. Om dit vervolgens tijden de rit koel te kunnen houden en bij aankomst op de camping direct op te drinken/eten. Volgens mij is het niet de bedoeling om het 'snachts ook nog gekoeld te houden.

Ik vraag me wel af of die koeltas wel voldoende koelcapaciteit heeft. Kan me niet voorstellen dat daar een krachtig koelelement inzit en als die tas vol in de zon, of warme rijwind zit, denk ik niet dat er veel koeling zal plaatsvinden.
 
Heb mijn bericht nog wat aangevuld. Sorry voor de vertraging, was nog bezig het uit te werken.
En tussen kopen en eten zitten een aantal uren. Zodra je de motor stilzet, moet die stekker er gelijk uit.
 
Laatst bewerkt:
die koeltassen werken hetzelfde als een hele goedkope koelbox, hier zit eigenlijk altijd een peltier element in met een ventilator. mijn koelbox werkt ook zo (koste me ooit 20 euro) en heb hem al jaren in gebruik. met een feestje komt er altijd koud bier uit (koelt 15 graden onder de omgevingstemperatuur) maar op de camping is je drinken dus wel fris, maar uit een echte koelkast dus een stukje kouder!
zo'n peltier verwacht ik ook te vinden in die koeltassen, er komt dus wel degelijk koude lucht bij maar de invloed van de zon op de tas zal erg groot zijn waardoor hij maar een paar graden koelt
 
@Rldr.

Klopt. In zo'n koeltas zit inderdaad een simpele peltier. Een compressor met freon 44 zo beter zijn😆. Maar dan moet ik een poelie op het achterwiel maken😉.

En inderdaad, wil je 1 hebben die 30 graden onder omgevingstemperatuur koelt dan krijg je te maken met te veel stroom gebruik in combinatie met veel isolatie wat te bombastisch gaat worden en onmogelijk om op te vouwen.

Plusminus 15 graden zou al heel veel schelen want het moet wel een toevoeging zijn aan je motor fun.

Natuurlijk ga ik ook wel eens ergens lekker achterover zitten om te genieten van een plaatselijk gerecht, maar een paar biertjes zijn dan altijd uit de boze want je moet een uurtje later toch weer verder op de motor.Afgezien van het morele standpunt je bent dan wel in het buitenland waar je er niet van af komt met een paar uur meehelpen in de plantsoenendienst.

Mijn manier van een motor vakantie waarbij je in de avond lekker op een camping bent (of wild kamperen) heeft de voorkeur boven 1 waarbij je elke nacht in een hotel moet verblijven.
Alleen elke keer als ik er op uit was zat ik toch vaak te prakizeren hoe ik bederfelijk spul wat veiliger kon bewaren en dat je drinken iets koeler kon zijn.Laten we eerlijk zijn, de bacterieen zijn niet meer wat ze geweest zijn😂.

@Tward , je hebt zeker een punt.In de volle zon lijkt het mij eigenlijk ook lastig om de temperatuur omlaag te krijgen. Zeker bij een koeltas met een zwakkere peltier.Misschien scheelt het om de tas met een witte kleding verf over te spuiten.T'is inderdaad zeer vreemd dat de meesten die er op de markt zijn donker van kleur zijn.

Ik heb toch diegene besteld die ik zelf gevonden had want wil het toch,al is het met een reeds sceptische blik zelf ervaren.

Bedankt aan allen voor het meedenken en jullie gedachtengangen 🖒.

Gr,
Een positief ingestelde negatieveling,
 
Maar goede tips zijn uiteraard nog steeds welkom want als je zelf eenmaal iets bedacht hebt dan loop je het gevaar dat je in een cirkeltje blijft denken en soms kan een ander dat op een positieve manier doorbreken.Oftewel, EUREKA.....
 
Laatste keer in zuid Frankrijk 30 graden en meer ook een probleem met het koel houden van wat drinken
en etenswaar (hagelslag was zelfs smurrie)
Langs gegaan bij een bricomachee een plaatje tempex gekocht en een tubetje silicone kit en een kistje gemaakt wat precies in mijn zadeltas paste bij een buurman met camper twee kleine cola flesjes laten bevriezen die erin met de boter en wat andere dingen bleef zeker de hele dag koel.
Verleden jaar ook erg warm bij een plaatselijke visboer een tempexdoos gekregen (wel eerst vis en chips gegeten bah) scherfijs erin konden wel twaalf blikjes bier in hele avond plezier van gehad.
 
@Denfield,

Zie hier, een lotgenoot😉.

Eerst iets walgelijks eten om later te kunnen genieten van koel bubbelend verfrissend vocht.That's the spirit😎.

In ieder geval top dat je besefte dat het zo niet langer kon😂.

Gr.
Spasticus,
 
Terug
Bovenaan Onderaan