Koelventilator draait niet (triumph street triple 675)

Tim30

Rookie
12 sep 2020
6
0
Hallo mensen,

Ik heb een triump street triple 675 maar nou ben ik er dus achter gekomen dat de koelventilator niet draait op het moment dat de motor te warm word. Zelf dacht ik aan de zekering, maar die heb ik uiteindelijk gevonden en bleek nog goed te zijn. Mijn volgende stap is het nakijken of de ventilator zelf niet stuk is. Daarna zat ik te denken aan de thermostaat. Nou is mijn vraag, weten jullie misschien waar de thermostaat zou kunnen zitten en of ik misschien nog iets anders zou kunnen nakijken? Wil super graag weer de weg op met de motor maar kan helaas nou niet! 😐

Gr Tim
 
Zoek vanaf de fan de draadjes, en volg die. Dan kom je ergens een stekker tegen. Die kun je gebruiken om prik op te zetten en te controleren of de fan zelf werkt.
 
Thermostaat zit vaak op de plek waar dikke slang van koeling op het blok zit.

Als je hele radiateur ook heet wordt bij heet blok, dan werkt te thermostaat waarschijnlijk wel.

En je hebt ook nog een thermo switch. Dat is de schakelaar die aan zou moeten gaan bij een x temperatuur. Je kunt die ook nog doorverbinden om eea te testen.
 
Over het algemeen staat er op de aansluiting van de fan-motor aan één kant 12 volt en de andere draad gaat naar massa, via de sensor. Als je die sensor niet -direct- kan vinden kan je de fan met één kant aan massa hangen. Als die dan gaat draaien is de sensor kapot, wel de goede draad pakken, dus niet de voedende plus, die is meestal iets van bruin of soms rood. Als je de sensor makkelijk kan vinden is het het beste om de draad naar de sensor even aan massa te hangen.Dan sluit je het stukje draad van de fan naar de sensor uit. ik ken geen systemen waar electrisch gezien de sensor voor de fan zit, wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn. De sensor stuurt wel via massa maar niet direct naar de fan maar via de ecu. Het koelsysteem mag ook geen bubbels hebben, schkelen gebeurt bij 105 graden.

Nou staat hierboven een hoop quatsch van mij, alles is ECU gestuurd, temperatuur is zelfs instelbaar
 
Laatst bewerkt:
Ow nee, de motor staat al +3 weken in de garage, ben er achter gekomen in de periode dat het zo warm was vorige maand (+- 35 graden) dat de fan het niet deed. Reed vaker van bijna Duitsland naar Maastricht voor m'n werk, maar zelfs de rijwind kreeg het niet bijgetrokken om de temperatuur laag genoeg te houden zonder dat je been er bijna vanaf fikt door de hitte die van het blok af kwam. Aangezien m'n garage niet direct aan huis ligt en stratenmakers achterom bezig zijn om een nieuw pad te leggen ben ik een tijdje niet meer in de garage geweest.

Zal er morgen zeker eens naar op zoek gaan. Vandaag helaas niet ivm middagdienst
 
niet zomaar draden doorverbinden, alles gaat via de ecu.
de temp sensor zit op het 5 volt circuit en de ecu.
niet kortsluiten.
er zit namelijk ook nog een zekering tussen.
en ik dacht ook nog een relais.
 
Laatst bewerkt:
Ow nee, de motor staat al +3 weken in de garage, ben er achter gekomen in de periode dat het zo warm was vorige maand (+- 35 graden) dat de fan het niet deed. Reed vaker van bijna Duitsland naar Maastricht voor m'n werk, maar zelfs de rijwind kreeg het niet bijgetrokken om de temperatuur laag genoeg te houden zonder dat je been er bijna vanaf fikt door de hitte die van het blok af kwam. Aangezien m'n garage niet direct aan huis ligt en stratenmakers achterom bezig zijn om een nieuw pad te leggen ben ik een tijdje niet meer in de garage geweest.

Zal er morgen zeker eens naar op zoek gaan. Vandaag helaas niet ivm middagdienst

Welk bouwjaar heb je? De 2de generatie (lage uitlaat) heeft bij een normale temp 6 blokjes. Wat geeft die van jou aan?
 
Welk bouwjaar heb je? De 2de generatie (lage uitlaat) heeft bij een normale temp 6 blokjes. Wat geeft die van jou aan?
Bouwjaar 2009, nou weet ik niet of het de 2e generatie is. toen ik reed had die 6 blokjes, bij het stilstaan voor het stoplicht gaf die minimaal 7 blokjes aan, kwam dus niet lager als 7 blokjes, tot dat je zeker weer een flink stuk had gereden
 
@Tim30, laat 'm dan eens opwarmen tot het waarschuwingslampje gaat branden, dan zou de Fan inmiddels toch wel aangeslagen moeten zijn. Als niet is er inderdaad wat aan de hand. Effe onder ons, want er leest toch niemand mee, als je dan het stekkertje van de fan niet kan vinden is het tijd om er mee naar de motorwinkel terug te gaan...
 
Of het bij de Triumph ook zo is weet ik niet, maar veel (moderne) motoren zijn beveiligd voor te warm draaien.
Eerst gaat de motor in een soort noodloop, niet boven de 3k rpm of zo, als de temperatuur dan nog oploopt stopt ie er mee.
De Ecu regelt dat om motorschade te voorkomen.
Ik gok dat de noodloop rond de 110gr C intreed en het stoppen van de motor rond de 120/130gr C.
 
Terug
Bovenaan Onderaan