Koelventilator maakt geluid

GaryT

Rookie
22 nov 2013
14
0
Beste leden,

Ik heb een Yamaha XJ700 Maxim en gister merk ik uit het niets dat mijn waterkoeling een raar geluid maakt.
Ik heb nog niet gekeken of er nog genoeg inzit, maar hebben mensen hier wel eens last van gehad? het geluid lijkt net een vsnaar van een auto, een hoge piep.
Als ik bij de 40km rij dan dan valt het weg, maar bij de 60-80 km komt het weer terug.
 
Beste leden,

Ik heb een Yamaha XJ700 Maxim en gister merk ik uit het niets dat mijn waterkoeling een raar geluid maakt.
Ik heb nog niet gekeken of er nog genoeg inzit, maar hebben mensen hier wel eens last van gehad? het geluid lijkt net een vsnaar van een auto, een hoge piep.
Als ik bij de 40km rij dan dan valt het weg, maar bij de 60-80 km komt het weer terug.
Als je een watergekoeld exemplaar hebt, dan is het een Maxim X (XJ700X).
Die heeft een elektrische koelventilator, daar kan vrij weinig aan piepen. Tenzij er natuurlijk iets tussen zit.

Wat ik wel gemerkt heb is dat het raamwerk om de koelradiator nogal eens los wil zitten en dan gaat trillen. Dit kan ook vreselijk irritant klinken.....

Laat de motor eens stationair warm draaien, totdat de fan aanslaat.
Hoor je het piepen ook in stilstand, dan is er iets tussen de motor en de fan gekomen.
Hoor je het piepen niet, dan is het vrij waarschijnlijk dat je de bovengenoemde vibratie hoort....
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Vmax, ik heb inderdaad een 700X, hier heb ik wat aan, aangezien ik 2 linkerhanden heb.
@Blade: dit heet vooruit denken. als je geen handige tip kan geven, plaats dan niks.
 
Vooruit denken is eerst zien wat 't probleem is, en dan mogelijke oplossingen bedenken, met daarbij oog voor benodigd materiaal en voorbereiding.

"Mijn motor staat niet zo goed op z'n standaard. Ik kijk er een andere keer naar, maar weet iemand hoe dit kan?"
:')
 
Vooruit denken is eerst zien wat 't probleem is, en dan mogelijke oplossingen bedenken, met daarbij oog voor benodigd materiaal en voorbereiding.

"Mijn motor staat niet zo goed op z'n standaard. Ik kijk er een andere keer naar, maar weet iemand hoe dit kan?"
:')

Vroeguuh heb ik van mijn vader geleerd om mijn eigen fietsband te plakken. Hij plakte ook vaak de banden van familie die vlak in de buurt woonde.
Sindsdien kon ik het zelf en vond het ook leuk werk om het bij die familie te doen.
Na 3 keer zei ik dat kun je zelf ook, is helemaal niet moeilijk.
Nu heeft de hele familie van moeders kant zoiets van kan ik niet en ik heb ook geen behoefte om het te leren.
Antwoord was dus kan ik niet, geen interesse en ze zitten gewoon binnen op de stoel.
Nieuwe tactiek bedacht van, ik doe het niet meer dan moet je het zelf wel doen.
Ook weer jammer, ze brachten de fiets gewoon naar de fietsenmaker. |(

Conclusie weer een levensles geleerd, "arme mensen" helpen die het verrekken om er zelf energie in te steken, doe ik sindsdien niet meer.
 
Bedankt Vmax, ik heb inderdaad een 700X, hier heb ik wat aan, aangezien ik 2 linkerhanden heb.
@Blade: dit heet vooruit denken. als je geen handige tip kan geven, plaats dan niks.


ik noem dat gemakzucht !

De tip heb ik zeker gegeven kijk eerst zelluf ff :+

Of onder de 40 KM/h blijven of boven de 80 gaan rijden :9
 
Laatst bewerkt:
De een noemt het gemakzacht, de ander gaat een levensverhaal maken en oordelen over persoon in categorie"Arme" mensen.
Oordeel niet zo snel mensen, omdat ik 2 linkerhanden heb. Anders was ik morgen wel naar de motordealer gegaan.
Je hoeft het probleem niet eerst te zien, je kan ook bedenken "stel optie 1 is het niet, wat kan het nog meer zijn?" dat is juist vooruit denken en niet in hokjes.

Iig ik krijg fijne tips waar ik iets mee kan, Dank je wel!
 
Vroeguuh heb ik van mijn vader geleerd om mijn eigen fietsband te plakken. Hij plakte ook vaak de banden van familie die vlak in de buurt woonde.
Sindsdien kon ik het zelf en vond het ook leuk werk om het bij die familie te doen.
Na 3 keer zei ik dat kun je zelf ook, is helemaal niet moeilijk.
Nu heeft de hele familie van moeders kant zoiets van kan ik niet en ik heb ook geen behoefte om het te leren.
Antwoord was dus kan ik niet, geen interesse en ze zitten gewoon binnen op de stoel.
Nieuwe tactiek bedacht van, ik doe het niet meer dan moet je het zelf wel doen.
Ook weer jammer, ze brachten de fiets gewoon naar de fietsenmaker. |(

Conclusie weer een levensles geleerd, "arme mensen" helpen die het verrekken om er zelf energie in te steken, doe ik sindsdien niet meer.
Daar komt denk ik de benaming" familieband" vandaan ;)
 
De een noemt het gemakzacht, de ander gaat een levensverhaal maken en oordelen over persoon in categorie"Arme" mensen.
Oordeel niet zo snel mensen, omdat ik 2 linkerhanden heb. Anders was ik morgen wel naar de motordealer gegaan.
Je hoeft het probleem niet eerst te zien, je kan ook bedenken "stel optie 1 is het niet, wat kan het nog meer zijn?" dat is juist vooruit denken en niet in hokjes.

Iig ik krijg fijne tips waar ik iets mee kan, Dank je wel!


maak eens een foto wil wel eens zien hoe 2 linker handen er uit zien
 
De een noemt het gemakzacht, de ander gaat een levensverhaal maken en oordelen over persoon in categorie"Arme" mensen.
Oordeel niet zo snel mensen, omdat ik 2 linkerhanden heb. Anders was ik morgen wel naar de motordealer gegaan.
Je hoeft het probleem niet eerst te zien, je kan ook bedenken "stel optie 1 is het niet, wat kan het nog meer zijn?" dat is juist vooruit denken en niet in hokjes.

Iig ik krijg fijne tips waar ik iets mee kan, Dank je wel!

Nou sorry dan, en ik zeg niet dat je 2 linkerhanden hebt.
Ik kijk altijd eerst zelf dan kun je ook gerichtere informatie geven.
 
maak eens een foto wil wel eens zien hoe 2 linker handen er uit zien

Hier, 2 seconden googlen:
twee%20Linkerhanden.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan