Koelvin GS1200 slaat niet aan

jdoedel

Rookie
2 sep 2019
28
9
Hoi,
Ik heb een BMW GS1200 LC (2014).
Als de motor te heet wordt, slaat de koelvin niet aan.

Als ik de vin direct op een accu aansluit, doet'ie het prima.
Als ik de spanning uitlees op de aansluitdraden, is en blijft deze echter 0.

Het is heel goed reproduceerbaar: motor aan, beetje gassen, daarna motor stationair laten draaien: zodra de temp de 100'C aantikt, springt de motor in storing.

Motormanagement geeft error 21F612.
Volgens de onvolprezen site BMW Fault Code Lookup - BMWFaultCodes betekent dit:
'DME detects an exceed of the permissible maximum output current via the E-fan output.
If a maximum current is exceeded at the fuse module, the voltage supply of the fan-output is switched off.'

Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

(Volgende week ga ik natuurlijk op vakantie, gelukkig naar Schotland, daar is het niet zo warm. 2 1/2mnd geleden naar de dealer gebeld voor een beurt: 'te druk'. Nu gebeld of ze me kunnen helpen: 'nee' - dus ik hoop dat er hier iemand is die nog een tip heeft!)
 
Zou betekenen dat je ventilatortje niet lekker los draait en teveel stroom trekt? Of er blokkeerd iets extern, of intern loopt het zwaar
Kan best, dat had ik met een Triumph: na vele honderden kilometers slecht weer en water op de weg waren de kogeltjes van het fanlager vierkant geworden.
edit: het is zo te zien iets anders.
 
Je bedoelt dat de fan op een aparte voeding soepel draait? Hij moet echt soepel zonder weerstand draaien, anders trekt hij teveel stroom. Is de ventilator goed, dan zou ik de bedrading zelf op sluiting controleren.
 
Ik heb de fan rechtstreeks op de accu gezet. Draait als een tierelier.

Volgens mij wordt de fan gestuurd door de ECU, maar dat weet ik niet zeker ( dat lijkt de fout melding te suggereren, maar ik kan niet zien waar de bedrading heen gaat)

Iemand die weet hoe dat ding geschakeld wordt??
 
Iemand die weet hoe dat ding geschakeld wordt??
Probeer de servicemanual op internet te vinden. Is ook enorm handig en waardevol om te hebben. Ventilator wordt vaak geschakeld via een relais dat door de ECU wordt aangestuurd. (Bij mijn motor in ieder geval wel). In dat geval misschien relais kapot?
 
Bij die motor is alles elektronisch afgezekerd, geen fysieke steekzekeringen meer. (Misschien 1 hoofdzekering maar ik twijfel bij dat bouwjaar)

Die storing, mits de omschrijving klopt, zou dus doen denken dat de fan idd vast zit. @jdoedel geeft aan dat de fan handmatig aangesloten wel draait, maar het is niet te bepalen of het draait zoals het hoort natuurlijk.

Blijft over dat er een storing zit in de bedrading vanaf het DME naar het component(fan) of de DME uitgang is stuk.
 
"lijkt" ok is niet echt een handige diagnose :+ Er moet echt gemeten worden.
DME is de kast onder je zadel ja.

Je kan die stekkers eens voorzichtig losmaken, kijken of er misschien een pin stuk/gecorrodeerd is.
 
Het kan zijn dat er een sluiting zit in de kabel naar de ventilator. Als de DME dan de fan in wil schakelen schakelt hij de kortsluiting in, met de foutcode als gevolg.
Maar voor nood kun je toch wel een kabeltje naar de accu met een schakelaartje op het stuur beunen? Kun je in ieder geval de fan inschakelen als het blok te warm dreigt te worden.
 
Heb net weerstand gemeten van de kabel naar de ventilator: oneindig Ohm, dus geen kortsluiting.

Toen motor aan, temp loopt op, maar er komt ook geen spanning op de ventilatorkabel te staan (tot 95'C). Maw, de ventilator wordt ook niet ingeschakeld. NB: wat is trouwens de goede temp voor motor: 75? 80? 90?


Nu kan ik prima een bypass kabel met schakelaar maken..... but what worries me more: blijkbaar is dan een uitgang van de DME kaduuk. DME vervangen €1.500 of zo ???;(
En nu is deze stuk, dus lijkt mij kans dat er nog meer uitgangen van de DME er de brui aan gaan geven.... Of is dat te somber gedacht, dus niet echt betrouwbaar voor een lange rit dunkt me.
 
Heb net weerstand gemeten van de kabel naar de ventilator: oneindig Ohm, dus geen kortsluiting.

Toen motor aan, temp loopt op, maar er komt ook geen spanning op de ventilatorkabel te staan (tot 95'C). Maw, de ventilator wordt ook niet ingeschakeld. NB: wat is trouwens de goede temp voor motor: 75? 80? 90?


Nu kan ik prima een bypass kabel met schakelaar maken..... but what worries me more: blijkbaar is dan een uitgang van de DME kaduuk. DME vervangen €1.500 of zo ???;(
En nu is deze stuk, dus lijkt mij kans dat er nog meer uitgangen van de DME er de brui aan gaan geven.... Of is dat te somber gedacht, dus niet echt betrouwbaar voor een lange rit dunkt me.
Een radiatorfan slaat meestal pas ruim boven de 100 graden aan.
 
Heb net weerstand gemeten van de kabel naar de ventilator: oneindig Ohm, dus geen kortsluiting.

Toen motor aan, temp loopt op, maar er komt ook geen spanning op de ventilatorkabel te staan (tot 95'C). Maw, de ventilator wordt ook niet ingeschakeld. NB: wat is trouwens de goede temp voor motor: 75? 80? 90?


Nu kan ik prima een bypass kabel met schakelaar maken..... but what worries me more: blijkbaar is dan een uitgang van de DME kaduuk. DME vervangen €1.500 of zo ???;(
En nu is deze stuk, dus lijkt mij kans dat er nog meer uitgangen van de DME er de brui aan gaan geven.... Of is dat te somber gedacht, dus niet echt betrouwbaar voor een lange rit dunkt me.

Hoe heb je dit gemeten?

De fan slaat bij 100graden Celsius aan normaal.
 
@WeetIkHetNou: nee, de weerstand tussen de twee kabeluiteinden: die moet oneindig zijn zolang er niks ingeschakeld is. Anders is er kortsluiting.

@RoyalClub: motor aan, temp laten oplopen tot 95'C. Dacht dat de fan toen wel aan zou moeten staan.
Maar nu lees ik zojuist dat dit pas bij 100'C gebeurt, wat ik vermeden heb want liever geen schade dacht ik.
[Edit]: ook gemeten met de fan losgekoppeld, dus puur op de aansturingsdraden, waar een spanning op moet komen te staan als de DME dit aangeeft.

Dus nu nog maar een keer doen, met temp die doorloopt tot 100.
Morgen, de buren vinden het niet zo denderend als ik nu weer de motor effe flink laat ronken :)

Dank voor alle meedenkers trouwens, zeer gewaardeerd :}
 
@Janbros volgens mij bedoelen wel wel hetzelfde: ik heb de + en - van de kabel naar de ventilator genomen, en daar mag geen kortsluiting tussen zitten.

Vanochtend getest door de temp door te laten lopen naar 100'C, ventilator losgekoppeld. Je zou verwachten dat er op een gegeven moment spanning komt te staan op de draden van de ventilator. Dat gebeurt echter niet, en bij 100'C vliegt de motor in storing (motorlampje brand, vermogen beperkt)
Moet dus toch in de aansturing liggen. Geen idee hoe je die kan 'resetten'.
 
Terug
Bovenaan Onderaan