Koelvin GS1200 slaat niet aan

jdoedel

Rookie
2 sep 2019
28
9
Hoi,
Ik heb een BMW GS1200 LC (2014).
Als de motor te heet wordt, slaat de koelvin niet aan.

Als ik de vin direct op een accu aansluit, doet'ie het prima.
Als ik de spanning uitlees op de aansluitdraden, is en blijft deze echter 0.

Het is heel goed reproduceerbaar: motor aan, beetje gassen, daarna motor stationair laten draaien: zodra de temp de 100'C aantikt, springt de motor in storing.

Motormanagement geeft error 21F612.
Volgens de onvolprezen site BMW Fault Code Lookup - BMWFaultCodes betekent dit:
'DME detects an exceed of the permissible maximum output current via the E-fan output.
If a maximum current is exceeded at the fuse module, the voltage supply of the fan-output is switched off.'

Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

(Volgende week ga ik natuurlijk op vakantie, gelukkig naar Schotland, daar is het niet zo warm. 2 1/2mnd geleden naar de dealer gebeld voor een beurt: 'te druk'. Nu gebeld of ze me kunnen helpen: 'nee' - dus ik hoop dat er hier iemand is die nog een tip heeft!)
 
Vanochtend getest door de temp door te laten lopen naar 100'C, ventilator losgekoppeld. Je zou verwachten dat er op een gegeven moment spanning komt te staan op de draden van de ventilator. Dat gebeurt echter niet, en bij 100'C vliegt de motor in storing (motorlampje brand, vermogen beperkt)
Moet dus toch in de aansturing liggen. Geen idee hoe je die kan 'resetten'.
de sturing verwacht een bepaalde waarde in die kring (spanning, weerstand of stroom), als een waarde buiten een toegestaan bereik voor X nanoseconden gemeten wordt krijg je een foutcode. zo werken al die sysemen. je kan de sturing dus niet testen zonder aangekoppelde ventilator, krijg je gegarandeerd een foutmelding. vermits je nu een "open kring" hebt, zou je een andere fout of andere sub-info moeten krijgen (open kring ipv kortsluiting).
 
is het voltage bij draaiende motor rond de 14V? Als dat veel lager is dan gaan verbruikers meer ampère trekken. en zou het kunnen zijn dat de ventilator net te veel trekt om deze foutmelding te krijgen
 
Laatst bewerkt:
Als de motoren een beetje dezelfde ellende creëren als de auto's (BM TROUBLEYOU) wij hebben er 1.....dan is het misschien geen slecht idee om ff een rondje motorzaken op te bellen met de vraag of ze storingscodes kunnen resetten op jou GS. De beste aanschaf naast mijn ultrasoon is een uitlezer voor de BMW. De eerste jaren dat we dat ding hadden waren we non stop sensoren aan het vervangen, nu reset ik de boel en is niks aan de hand. Een mooi voorbeeld, engine warning light....beschrijving zet je auto onmiddelijk aan de kant en laat een specialist de boel nakijken. Nu reset....tada, opgelost, en nee er is werkelijk niks dieper in het systeem wel wat aan de hand.....vaak is het gewoon je lambda sensor die ff een verkeerd mengsel meet.
 
ff 140km verderop een andere (2e hands) ventilator wezen halen pff.

als ik de weerstand meet, meet de huidige 5 Ohm, en de 'nieuwe' 55. Dat is een aardig verschil. Vanavond monteren, hopelijk werkt't
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Gemonteerd en getest '(

Probleem blijft. Vin komt niet in beweging.
100'C? Ploep, storing.
I give up.

Wijst dan toch op de DME. Rustig rijden op vakantie, en daarna maar eens een goede reparateur opzoeken (geen dealer, daar ben ik wel klaar mee. Die denken 0,0 mee.)
 
@RoyalClub - dank voor je meeleven. Ik heb 3mnd geleden geprobeerd nog een beurt te plannen, omdat ik ook deze trip zag aankomen. Maar nee, zat 'helemaal vol': eind augustus kan het weer. Dus voor dan staat/stond er een afspraak (10mnd, ~6000km na vorige beurt). Altijd daar klant geweest, dus ik bel op, kunnen jullie me nu toch niet even helpen? Nope.
 
Als je vijf maanden van te voren niet kan plannen dan is er wel iets aan de hand denk ik, of ze vinden je niet meer aardig.

Anyway, heb je de stekker van de DME nog gecontroleerd?
 
geen beste dealer... Geen idee of je een elektisch motortje zomaar kunt meten op weerstand zonder te weten wat het is, brushless etc. Nogmaals check je voltage... En anders, gezien wat je al gedaan hebt, pobeer een relais op de ventilator aansturing. Dus stroom via accu, sturing via de BMW doos
 
@BMW-XR voltage is prima, ik heb deze week de accu vervangen, omdat die al wat jaartjes oud was, en ik merkte dat die zwakker was. Voltage bij start 12,6 bij stationair draaien 14.

@RoyalClub : de cijfers van het frame nummer: *.....EZ208649*
 
Kan je eens pin 1 op de DME stekker naar Pin 1 van de stekker waar de ventilator aan gesloten wordt meten? zonder de ventilator of DME aangesloten te hebben dus.

Pin 2 (fan-stekker kabelboom) zit direct aan massa, via een knooppunt, en komt daarna pas retour naar pin drie en vier op de DME stekker
 
Je hebt gelijk, t zijn twee stekkers ook |(ff kijken of ik daar nog onderscheid ik kan vinden


edit: het is de kleine stekker op het DME, die je als eerste los moet halen voor de andere los zou kunnen.
Als je aan de binnenzijde van de stekker kijkt staan er getallen aan begin en einde van een rij, daar tussen is gewoon tellen.
 
Ik ga niet te veel meer klooien met DME stekkers loshalen etc. If it ain't broke, don't fix it.
Ik breng'm na de vakantie wel naar reparateur.
En zal dan hier melden hoe het afgelopen is :)
 
Zo, ik zou er nog even op terugkomen als motor bij de reparateur was geweest. Dat is nu het geval....

Ik heb de hele zomer doorgereden, en een aantal malen sprong de motor weer in storing als deze te heet werd. Dan of snel even wat rijden, of motor uit en even laten koelen.

Deze week naar de garage, was weer warm, en motortemp liep al op. Ik dacht: laat maar even oplopen, kan ik gelijk laten zien wat het probleem is. Dus 80, 90, aan het begin van de straat 92. Garage bereikt, afstappen, motor laten lopen, 95, 96, 97, 98 en jawel DE FAN SLAAT AAN.
;(;(;(

Monteur heeft de hele motor en storingen nagelezen, alle mogelijke aanbevolen checks uitgevoerd, maar geen probleem meer gedetecteerd.
Afijn, er is in elk geval niks ernstigs, ik rijd er maar gewoon mee verder. Als het echt een probleem is, zal het ook wel een keer echt duidelijk worden. Zelf denk ik dat het toch een probleem met connecties geweest is, maar zeker weten doe je het natuurlijk niet.

Wat me verder opviel: er zijn bij dit bedrijf (geen dealer) nu ook gelijk maar 21 Software updates geïnstalleerd. Ik zou verwachten dat dealers dat altijd netjes doen, en er kan er wel eens eentje ontbreken, maar 21 updates niet geïnstalleerd? Vind ik niet netjes.
 
21 updates? De hele motor heeft niet eens zo veel regeleenheden _O- Ik denk dat je iets verkeerd begrepen hebt.

En de software updates zijn in de regel niet een service of recall actie. Het is niet zo dat de motor de update MOET hebben.
 
21 updates? De hele motor heeft niet eens zo veel regeleenheden _O- Ik denk dat je iets verkeerd begrepen hebt.

En de software updates zijn in de regel niet een service of recall actie. Het is niet zo dat de motor de update MOET hebben.
ik denk dat er meerdere updates voor dezelfde units waren, meestal zijn die niet incrementeel en moeten ze allemaal geïnstalleerd worden.

Voor updates heb je 2 stromingen:
- zolang er geen probleem is, installeer je niks
- je installeert alle updates, mede omdat dit ook weer problemen voorkomt
ikzelf hoor wel bij de laatste, maar de meningen blijven verdeeld.
 
Ik werk met het systeem voor de updates van jouw motorfiets, en je kan niet kiezen welke en hoeveel updates je uitvoert. Het is wel, of niet.

Maar nogmaals, het is niks ernstigs dat het niet uitgevoerd is geweest.


Edit: ik heb nog even nagedacht maar ik denk dat ik weet wat er bedoeld is: bij de update krijg je te zien welke regeleenheden een update krijgen en daar naast staat er hoeveel "acties" er uitgevoerd gaan worden, maar hier onder valt ook simpelweg een storing geheugen wissen en een calibratie uitvoeren na een ESA update bijvoorbeeld :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan