koelvloeistof blijft in expansievat staan - help!

Nightwolf

MF veteraan
17 apr 2004
1.242
0
België
Ik ben bezig mijn koelvloeistof aan het vervangen. Het probleem is dat er redelijk wat in het expansievat blijft staan. Volgens de tutorial die ik heb moet ik de motor een 10-tal seconden laten draaien om alle koelvloeistof eruit te krijgen. Maar zoals gezegd, er blijft redelijk wat in het expansievat achter.
Hoe krijg ik dit eruit?
Ik wil niet naspelen met water omdat ik denk dat er dan gewoon water in het expansievat gaat achterblijven wat zich dan gaat mengen met de nieuwe koelvloeistof. Dat lijkt me ook niet zo goed te zijn...
 
Bij m'n CB-1 gaat't als volgt:

- aftappen bij de waterpomp
- onderste radiateurslang los om echt alles eruit te laten
- op de jiffy zetten (fiets staat nu schuin naar links)
- slangetje van't expansievat zit linksonderaan aan't expansievat, over nagedacht!
- slangetje los, expansievat stroomt leeg

Tadaa!
 
Nou, te laat... 'k heb die darm er maar afgetrokken (klinkt makkelijk maar m'n poten doen ferm zeer want die kabels lossen niet makkelijk). Vervolgens m'n ganse arm onder de koelvloeistof maar soit, ie was wel helemaal leeg *D
Bedankt voor de hulp!
 
Als je motor koud is, zit de thermostaat dicht, en zal er dus niets uitlopen,

laten draaien tot ie op bedrijfstemperatuur komt, thermostaat gaat open en tadaa!!

Als je dat doet heb je dikke kans op fikse brandwonden. Het koelsysteem komt onder druk te staan doordat de koelvloeistof warm wordt. Bij het plotseling wegvallen van de druk door het lostrekken van een slang of losdraaien van een aftapplug kan de vloeistof ineens gaan koken en dan spuit het er met kracht eruit. Daarom moet je nooit met het koelwatersysteem prutsen als de koelvloeistof warm is.

Gelukkig heeft ie meer verstand van optisch tunen :P
 
Dat vaatje gaat sowieso niet leeg als je m laat lopen, het gaat juist vol(ler) als de motor warm wordt (het heet niet voor niks een expansievaatje).

Op de site staat ook een piccie van een luchtgekoelde duc waaraan gesleuteld wordt, verklaart een hoop.. :z

Een thermostaat kun je helemaal niet open draaien (en dat bedoelde die ook niet denk ik), doet ie automatisch en dat zit in je koelcircuit, het is geen dop ofzo.
Gaat overigens bij een graad of 70 volledig open en wat de thermostaat verder te maken heeft met dit hele verhaal weet ik ook niet.
 
Als je dat doet heb je dikke kans op fikse brandwonden. Het koelsysteem komt onder druk te staan doordat de koelvloeistof warm wordt. Bij het plotseling wegvallen van de druk door het lostrekken van een slang of losdraaien van een aftapplug kan de vloeistof ineens gaan koken en dan spuit het er met kracht eruit. Daarom moet je nooit met het koelwatersysteem prutsen als de koelvloeistof warm is.

Gelukkig heeft ie meer verstand van optisch tunen :P

Slang is al los, want je bent aan het aftappen.... dus druk in je systeem is er niet.
En als je een beetje handig bent,,... loopt de vloeistof gewoon keurig in je opvangbakje.

Maar misschien was dit niet de meest slimme tip, als je niet goed weet wat je doet.

Enne, als je thermostaat pas open gaat bij 100°c, zou ik m maar eens vervangen hoor :9

(en bij minder als 95°c expandeert je vloeistof niet)

het niet mogen openen van je systeem geld alleen als je motor oververhit is, dan zorgt de drukval van de buitenlucht inderdaad voor een expansie van je vloeistof, en is een lekkere warme wond meestal wel het geval!
 
Laatst bewerkt:
het niet mogen openen van je systeem geld alleen als je motor oververhit is, dan zorgt de drukval van de buitenlucht inderdaad voor een expansie van je vloeistof, en is een lekkere warme wond meestal wel het geval!

Dr staat op dat je m nooit moet openen als ie warm is...
Dus niet alleen als ie overhit is en dat staat er niet voor niets op.....
 
Dr staat op dat je m nooit moet openen als ie warm is...
Dus niet alleen als ie overhit is en dat staat er niet voor niets op.....

Staat erop zodat je de fabrikant geen proces aanspant als je door dommigheid je vingers verbrand oid. Dus bedeoelt voor mensen die er geen verstand van hebben, andere mensen mogen hem wel gewoon openen hoor :P
 
Slang is al los, want je bent aan het aftappen.... dus druk in je systeem is er niet.
En als je een beetje handig bent,,... loopt de vloeistof gewoon keurig in je opvangbakje.

Maar misschien was dit niet de meest slimme tip, als je niet goed weet wat je doet.

Enne, als je thermostaat pas open gaat bij 100°c, zou ik m maar eens vervangen hoor :9

(en bij minder als 95°c expandeert je vloeistof niet)

het niet mogen openen van je systeem geld alleen als je motor oververhit is, dan zorgt de drukval van de buitenlucht inderdaad voor een expansie van je vloeistof, en is een lekkere warme wond meestal wel het geval!

Of je bent de :+ vergeten of je wilt iemand moedwillig pijn doen.
Koelvloeistof zet, net als bijna alle vloeistoffen, gewoon uit bij verwarming.
 
Terug
Bovenaan Onderaan