koelvloeistof kookt maar nu goeie conclusie??

Lionheart

Rookie
2 jun 2003
15
0
Hi all,

Heb een probleempje, de koelvloestof van mn cbr600 wordt er continue uitgeknikkerd, terwijl mn ventilator pas aanslaat wanneer vloeistof borrelt.
Nu heb ik inmiddels de radiatordop vervangen, maar helaas dit hielp niet.
thermostaat getest en is ook ok.
Vandaag ook ff zonder thermostaat laten lopen en probleem blijft hetzelfde.
ik verdenk nu de thermoswitch die bepaalt op welk moment de fan aangaat, maar het vreemde vind ik dat na het bereiken van het kookpunt toch de fan aanslaat.
Ik heb de thermoswitch proberen te testen door hem in kokend water te houden, op de switch staat 100 on, dus ik neem aan dat ie bij 100 graden een weerstand van NUL moet hebben, maar bij een poging te meten in kokend water leverde nog een oneindige weerstand op.
Zou het nu zo kunnen zijn dat ie pas op een later moment opengaat en dus toch defect is? of zijn deze switches als de kapot zijn ook echt kapot en doen ze niks meer? Ik vind het zo raar dat ie uiteindelijk toch aangaat (op 3/4 van het bereik van de temp.meter)
 
heb m ontlucht door m warm te laten draaien zonder rad.dop zoals in werkplaatshandboek aangegeven. maar ook een id dan hoe ik er zeker van kan zijn dat de lucht dr uit is?
 
ventilator van uwen rr begint maar te werken bij 103 graden, het is dus normaal dat hij eerst begint te borelen voor hij aanslaat. het is een zwak puntje van de rr, word veel te warm ; ;) als je het wilt vermijden zul je een andere radiator moeten steken.
maar voor de straat hoeft dat niet, de motor kan er echt wel tegen hoor. ;)
 
Als er op de clixon staat 100graden dan kan dit wel eens een paar graden naar boven afwijken en aangezien je in een pannetje het water niet heter krijgt dan 100 graden, zal hij dus niet schakelen. Als je systeem druk opbouwd (wat normaal is) zal het kookpunt een stuk hoger liggen dan 100 graden waardoor de fan eerder zal gaan draaien dan je koelvloestof gaat koken.
 
Hallo Ik heb eenzelfde probleem gehad met mijn kawa en uiteindelijk was gewoon mijn koppakking lek waardoor er steeds lucht achter mijn thermostaat kwam te staan. Gevolg thermostaat bleef te lang dicht en het hele zaakie begon te koken.

Ik heb ook alles eerst vervangen van thermostaat to dop, switch, alles gedaan na vervanging koppakking was alles OK.

Ik hoop het niet voor je.

Groetjes speedwing
 
heb nu dus getest zonder thermostaat en probleem bleef bestaan,
het is ook zo dat wanneer de fan aanslaat de koeling ok is, temp zakt en stopt met borrelen..
 
laat ff je systeem onder druk zetten bij een dealer om te kijken of je geen lekke koppakking heb vervang de thermoswitch voor eentje die bij een lagere temperatuur je fan doet aanslaan bv.95 graden veel veiliger.Desnoods een schakelaar maken waarbij jezelf de fan aan en uit kan zetten twee draden parrallel over je thermoswitch.denk erom je heb ook een temperatuurvoeler die is alleen voor je temperatuurmeter die waarschijnlijk wel goed is aangezien je meter driekwart aangeeft .Bij zo`n waarde sluit de thermoswitch ook vaak en gaat de fan draaien 103 graden vindt ik wel hoog dat is namelijk kokend heet,normaal is het 95 graden.
 
Laatst bewerkt:
Als je koppakking lek is moet je ook merken dat je koelvloeistof verliest.
Dit wordt ergens eruitgeblazen. Dat zou in je oliecaerter terecht kunnen komen. Witachtige kleur van je olie bij het peilen.
Dit kan in je cilinder komen. Bougie die nat is en dus 1 cilinder die niet meer meedoet.
Als je koppakking aan de buitenrand lekt, zou je de motor kunnen horen blazen. De opgebouwde druk blaast door je kappotte pakking heen.

Ik denk eerder aan een kappotte thermoswitch of iets dergelijks.
Is je blok aan de buitenkant ergens nat?
Beter een fan die eerder aanslaat dan 1 die te laat aanslaat. Een blok loopt op bedrijfstemperatuur nou eenmaal lekkerder dan koud of warm.

Succes ermee!
 
heb nu dus getest zonder thermostaat en probleem bleef bestaan,
het is ook zo dat wanneer de fan aanslaat de koeling ok is, temp zakt en stopt met borrelen..

...dan doet hij toch waarvoor hij gemaakt is?
Loopt je temperatuur ook zo hoog op als je aan het rijden bent?
Zo'n thermoswitch gaat maar zelden kapot, maar het kan natuurlijk altijd. Bij mij gaat de fan pas aan op 105°C en weer uit op 102°C. Dit is wel ok doordat het kookpunt hoger ligt bij een vloeistof onder druk en zeker bij radiatorvloeistof. Koelvloeistof bevat additieven.(alleen zuiver H2O kookt op 100°C met atm druk).
Waar knikkert hij de koelvloeistof eruit? Zit er niet teveel In? Nooit bijvullen langs het expantievat en het niveau nakijken bij koude motor. (MIN)
 
Hallo,

Geloof me een lekke koppakking veroorzaakt niet altijd water in de olie of olie in je koelwater. Als dat gebeurt heb je gewoon een groter probleem want dan meot je je hele blok laten reinigen. Als je koppakking lek is van verbrandingskamer direct naar koelkanaal kan je jou problemen echt verklaren. Ik had ook hetzelfde en heb vanalles geprobeert: Thermostaat dop, nieuwe radiateur, bok laten spoelen, nieuwe switch en elke keer als ik er wat hard mee reed ging het geheel aan de kook en smeet hij al het water eruit.

Je verklaring dat als de Fan aanstaat dat het dan ophoud meot je ook maar eens proberen als je je motor flink heb belast, gaat het zeker niet lukken om alleen met je fan de zaak te koelen.

Ik heb toen zelf de koppaking vervangen want als je een beetje kan sleutelen en een haynes handboek is het in een dag of twee gedaan afhankelijk hoe snel je je kop kan laten vlakken (niet vergeten !!!) Kost je alles denk ik max 250 euros.

Groeten, Speedwing
 
nog eens alles terug aangesloten, en opnieuw gevuld.
Nu lijkt het goed te gaan.
ventilator slaat nu aan op de helft van de temperatuur schaal, en dat lijkt me goed, dus ook voor het koken.
Lijkt er dus toch op dat er lucht in het circuit zat..
ik hoop dat het zo blijft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan