koelvloeistof kookt vt1100 c '93

ed41277

Rookie
19 mrt 2004
7
0
wateringen
na een tijdje begint mijn koelvloeistof te koken van mijn motor, er ziet nieuwe vloeistof in, kleur blijf roze, weet iemand hier de oorzaak cq de oplossing voor?

ik heb ergens iets gelezen over de thermostaat die stuk kan zijn, kan iemand mij vertellen wat deze doet en waar hij zit?
 
dan alvast het antwoord op de volgende vraag.
de eerste kun je eruit halen en testen in kokend water.
de 2e moet je gewoon vervangen.
als de waterpomp nog werkt en er zit geen slang geknikt of radiateur verstopt, dan is het de koppakking.
 
Zouden we eigenlijk een standaard afvinklijst voor moeten maken.

Net als voor: motor start niet, en motor loop slecht, en, en, en...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt voor de reacties, weet iemand of een koppakking zelf te vervangen is? ik heb redelijk wat ervaring met het sleutelen aan brommers en motoren, alleen heb ik nog niet eerder last gehad van kokende koelvloeistof

is er eigenlijk een goede manier om de zien of de koppakking lek is? loopt er ergens olie uit oid?
 
Sja, een uitwendig lek kun je gewoon zien aan de koelvloeistof die ertussenuit loopt, en bij een inwendig lek krijg je witte rookwolken uit je uitlaat.

Koelvloeistof kookt normaal gesproken ook niet omdat het onder druk staat. kokende koelvloeistof = geen druk = lekkage. easy. :P
 
bedankt voor de tip, ik heb een kleine test gedaan om koppakking lekkage op te sporen en volgens mij is deze helemaal in takt, de dop is 13 jaar oud en zou mogelijk vervangen kunnen worden
weet iemand waar de thermostaat zit bij een shadow 1100c1, die houdt ik nog in gedachte om te moeten vervangen
 
Sja, een uitwendig lek kun je gewoon zien aan de koelvloeistof die ertussenuit loopt, en bij een inwendig lek krijg je witte rookwolken uit je uitlaat.

Koelvloeistof kookt normaal gesproken ook niet omdat het onder druk staat. kokende koelvloeistof = geen druk = lekkage. easy. :P
Hoeft niet.
Vaak komt er geen koelvloeistof in de cilinder maar komen er wel uitlaatgassen in de koelvloeistof.
De druk in de cilinder is veel hoger dan de druk in het koelsysteem.
 
na een tijdje begint mijn koelvloeistof te koken van mijn motor
Hoe heb je kunnen controleren dat je koelvloeistof aan het koken was.?

Als je dat gedaan hebt door de radiatordop er af te houden of te halen heb je daar de oorzaak. De dop creeert overdruk waardoor de kooktemperatuur flink verhoogd wordt. Koelvloeistof zal bij ongeveer 120 oC koken.

Een lekke koppakking zal ook al bij een koude motor bellen blazen in de koelvloeistof.

Een kapotte thermostaat kan je snel controleren door te voelen of je radiateur gelijk al warm wordt (sluit niet af) of helemaal niet warm wordt (gaat niet open).

Bij demontage kan je thermostaat controleren door hem in een pannetje met water te stoppen en dan aan de kook brengen. Bij ca. 95 oC zal hij open moeten gaan.
 
Ik heb dus last van kokende koelvloeistof in het reservoir, wanneer de motor goed warm is wordt het bakje echt heet en stroomt er koelvloeistof uit met stoom, na een lange rit is er dan zoveel verdamp dat het lampje van temp gaat branden.
de ventilator gaat wel gewoon aan, radiateur is schoon.

Ik heb allerlei problemen en oplossingen nu gelezen dat ik maar met het meest simpel begin en dat is de radiateurdop te vervangen
 
Kijk éérst eens rustig of de slangen "hard" worden door de koelvloeistofdruk, is dat niet zo, dan ff kijken of het dopje goed aanligt en de pasrand waarhet dopje invalt (ligt iets dieper in de vulnek) niet beschadigd is.
Als dit allemaal goed is, en het systeem lekt nergens, dan het dopje vervangen.

EDIT: als je je motor koud voor de eerste keer start, gaat hij dan vlug rond :? of slaat hij dan even "vast":?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan