koelvloeistof kookt!!

Anna456

Rookie
25 jul 2008
3
0
Hoi allemaal,

ff een vraagje ik heb een R1 '99, als de motor te heet word begint mijn koelvloeistof
te koken en gooit hij het overtollige eruit!
Ik heb wel al een koeling erop zitten die ik zelf aan zet als hij boven de 100graden word.
Wat moet/kan ik hiermee?
 
Hoi allemaal,

ff een vraagje ik heb een R1 '99, als de motor te heet word begint mijn koelvloeistof
te koken en gooit hij het overtollige eruit!
Ik heb wel al een koeling erop zitten die ik zelf aan zet als hij boven de 100graden word.
Wat moet/kan ik hiermee?
Je zou kunnen proberen er eerst een nieuwe thermostaat in te zetten. Maar het ziet er erg naar uit dat je koppakking er tussenuit ligt. Maar goed die conclusie kun je op afstand niet direct trekken.
 
werkt je radiateur dan nog wel goed? of hoevaak heb je de motor boven de 100 graden? ik heb koelvloeistof wel eens zien koken geloof ik, maar als je er ook al een extra koeler op hebt gezet klinkt het alsof het dagelijks voorkomt?
 
Die koeler zat er al op dat ik hem kocht, hij gaat alleen boven de 100 als je met 25 graden of hoger, stapvoets rijd (in de stad bijv.).
Ik heb hem nu 2 jaar, maar dit is pas de 2e keer dit jaar dat het gebeurd is.

Kan het kwaad om ermee door te rijden, rijd er namelijk elke dag mee naar mijn werk.
 
Die koeler zat er al op dat ik hem kocht, hij gaat alleen boven de 100 als je met 25 graden of hoger, stapvoets rijd (in de stad bijv.).
Ik heb hem nu 2 jaar, maar dit is pas de 2e keer dit jaar dat het gebeurd is.

Kan het kwaad om ermee door te rijden, rijd er namelijk elke dag mee naar mijn werk.

Dat was dus een creatieve low-budget oplossing van de vorige eigenaar.

Met een beetje pech heb je nu de koppakking kapot.
Een motor hoort niet te koken, dat is er zeker niet goed voor.
In het ergste geval kun je zelfs door stoomvorming met een kapotte cylinderkop komen te staan.

Ga met die fiets naar een garage en laat even checken of de koppakking nog goed is. Kun je meteen een nieuwe thermoswitch (sensor schakelaar) laten monteren en je waterpomp en thermostaat laten checken.

Normaal gesproken hoort er ergens in het koelcircuit een sensor te zitten, die de ventilator laat aanslaan op het moment dat de koelvloeistof boven een bepaalde temperatuur komt.
Je thermostaat (die zeer waarschijnlijk gewoon in orde is) regelt alleen of de koelvloeistof door het grote of het kleine koelcircuit wordt gepompt.
Het grote circuit is inclusief radiateur, het kleine circuit is alleen blok.
Normaal gesproken blijft de thermostaat dicht zolang de koelvloeistof nog niet op temperatuur is. De koelvloeistof loopt dan door het kleine circuit, waardoor de vloeistof en het motorblok zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur komen.
Als de thermostaat open gaat, wordt het grote koelcircuit gebruikt, om de vloeistof via de radiateur af te koelen tot bedrijfstemperatuur. De sensor zal ergens bij de ingaande slang naar de radiateur zitten en zal nu niet aangesloten zijn.

Volg de kabeltjes van de schakelaar tot het punt waar ze doorverbonden zijn, maak de verbinding los en verbind de uiteinden aan de nieuwe sensor.
Daarna zou alles weer ok moeten zijn, mits het koken van de koelvloeistof geen schade veroorzaakt heeft.

Veel succes :)
 
Waarom moet je hem zelf aanzetten?

fan hoort automatisch te lopen
weet niet wat de bedrijfstemperatuur is van een r1 '99 , zou eerder rond 85 graden moeten zijn?
(correct me if im wrong)

Mwa, eerder 72-78 graden ;) Als je ff je banden gaat checken terwijl de motor loopt (zoals ik gister) dan slaat de fan bij 107 graden vanzelf aan. Koelvloeistof laten koken is bij mijn R1 nog niet gelukt, heb het wel eens bij een auto gehad die ik zwaar onfatsoenlijk hard aan het aftrappen was op de snelweg en in de stad over een traject van 10 km _O-
 
Laatst bewerkt:
Het kan de dop op je radiator zijn die stuk is.
Het koelsysteem kan dan geen druk opbouwen waardoor je koelvloeistof gaat koken (druk verhoogt nl het kookpunt).
Als dat het niet is dan zou het heel goed je koppakking kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bij welke temperatuur gaat je vloeistof koken?
als hij dat bij 100 graden al doet bouwd het systeem geen druk op.
Als het goed is kookt je vloeistof pas boven 115 graden.
Kijk eens of je radiatordop goed sluit en of het overdrukvetiel in de dop nog goed is.
 
Kokende koelvloeistof is mij wel gelukt bovenop een franse Alp B| Ik merkte er tijdens het rijden niks van (niks bokken, gewoon lekker soepel etc.) maar ik was waarschijnlijk een versnelling te hoog naar boven gereden, dat blok wil lekker hoogtoerig draaien. De rest van de vakantie een tikje lager en nergens meer last van gehad :)
 
Laatst bewerkt:
je hebt in je koelvloeistof systeem 2 temperatuur sensoren zitten. 1 die de vin aan stuurd ±90°. en 1 die hem weer laat afslaan bij een andere temperatuur ±83°.

mogelijke oorzaken: (heel simpel O-) )

*Geen druk in je systeem
*Thermostaat gaat niet open
*Lekke kop.

korte toelichting/uitleg:

je kan iid, zoals al werd gezegd. even kijken of dat het al bij 100 graden al gaat koken. dan weet je dat het aan je druk licht.

thermostaat checken: zoek de slangen op die naar je radiator gaan. (sleutel desnoods je kappen er af.(indien mogelijk)) Start de (koude) motor. en voel aan de 2slangen die naar je radiator gaan. als deze tegelijk warm worden. dan blijft je thermostaat open staan. maar dat zal bij jou zeker niet het geval zijn. word 1 slang warm en die andere blijft koud. is er nog steeds nix aan de hand. maar als je op je display ziet dat de motor de 100graden bereikt en het is nog steeds het geval dat 1 slang koud is. en die andere heet. dan blijft je thermostaat dicht, istie dus naar de klote.

Lekke kop:

ik neem aan dat een R1 een expantie vat heeft? (ik ken die motor technisch niet) maar ik vermoed van wel :+ zie je nou allemaal luchtbellen in je expansie vat, als de motor loopt. dan heb je een lekke kop. zie je die niet.

even een correctie. dit bovenstaande verhaal klopt niet.

je hebt een expansie vat. en niet een koelvloeistof reservoir waar dit verhaal hier boven op doelt.

okeej, even de goeie uitleg voor een expansie vat. "KOUDE motor!" je draaid je dop van je radiator af. en je kijkt. zie je luchtbellen. Geborrol... Lekke kop...




Ik hoop dat je hier wat wijs uit kan worden. een hoop technisch geneuzel *O*

en als je hier allemaal niet uit komt, zou ik even langs een motor zaak rijden.
't klopt sowieso niet dat je je ven zelf moet aanzetten! |(

succes er mee! *O*
 
Laatst bewerkt:
om discussies te vermijden ;)

nee. een koelvloeistof reservoir en een expansie vat zijn niet het zelfde.

ik leg 't even uit van een auto, die heeft iedereen en daar kan makkelijker onder motorkap gekeken worden ;)

expansie systeem:

dit word vooral gebruikt bij de Japanse merken.

die hebben een gesloten koel systeem. en vlak onder de vul dop. daar zit een slangetje die naar 't expansie vat gaat. word de druk in 't systeem te hoog (dan zet de koelvloeistof uit) en word het in 't expansie vat geperst. neemt de temperatuur weer af. dan zal de vloeistof weer uit 't expansie vat gezogen worden en weer terug 't systeem in. Dit systeem vul je ook bij op de radiator en niet in 't vat! (bij dit systeem is de dop ook heel erg belangrijk op de radiator. want vaak/soms zit daar ook een thermostaat in)

koelvloeistof reservoir, word vooral gebruikt bij Franse merken:
Dit word wel bijgevuld via het reservoir. kan ook niet gevuld worden in de radiator. dit systeem word constant rond gepompt.
 
Laatst bewerkt:
lijkt mij dat het thermocontact gewoon stuk is daarom zal je de koelvin ook handmatig moeten aanzetten, je thermocontact zorgt ervoor dat je vin gaat draaien tussen de 90 en 95 graden ongeacht of je dop nu wel of niet goed is. als je radiateur boven en onder warm is dan moet het haast wel een thermocontact zijn. bij een lekke koppakking moet je vloeistof kwijt raken (inwendig) wat je terug vind in je olie ff wat olie aan een dun stukkie metaal doen en warm maken gaat het borrelen dan zit er koelvloeistof in je olie en dus een lekke koppakking

als je langs een (goede) motorzaak rijdt dan kunnen ze het je snel vertellen succes
 
om discussies te vermijden ;)

nee. een koelvloeistof reservoir en een expansie vat zijn niet het zelfde.

ik leg 't even uit van een auto, die heeft iedereen en daar kan makkelijker onder motorkap gekeken worden ;)

expansie systeem:

dit word vooral gebruikt bij de Japanse merken.

die hebben een gesloten koel systeem. en vlak onder de vul dop. daar zit een slangetje die naar 't expansie vat gaat. word de druk in 't systeem te hoog (dan zet de koelvloeistof uit) en word het in 't expansie vat geperst. neemt de temperatuur weer af. dan zal de vloeistof weer uit 't expansie vat gezogen worden en weer terug 't systeem in. Dit systeem vul je ook bij op de radiator en niet in 't vat! (bij dit systeem is de dop ook heel erg belangrijk op de radiator. want vaak/soms zit daar ook een thermostaat in)

koelvloeistof reservoir, word vooral gebruikt bij Franse merken:
Dit word wel bijgevuld via het reservoir. kan ook niet gevuld worden in de radiator. dit systeem word constant rond gepompt.

uhh expansievat en koelvloeistof reservoir zijn en doen hetzelfde alleen andere manier van werking
 
lijkt mij dat het thermocontact gewoon stuk is daarom zal je de koelvin ook handmatig moeten aanzetten, je thermocontact zorgt ervoor dat je vin gaat draaien tussen de 90 en 95 graden ongeacht of je dop nu wel of niet goed is. als je radiateur boven en onder warm is dan moet het haast wel een thermocontact zijn. bij een lekke koppakking moet je vloeistof kwijt raken (inwendig) wat je terug vind in je olie ff wat olie aan een dun stukkie metaal doen en warm maken gaat het borrelen dan zit er koelvloeistof in je olie en dus een lekke koppakking

als je langs een (goede) motorzaak rijdt dan kunnen ze het je snel vertellen succes
Precies, en dat is ook gemakkelijk zelf te testen.
Motor een tijdje stationair laten draaien en als de temperatuur oploopt dan moet de vin vanzelf aangaan. Zo niet, dan is dat stuk, en logischerwijs gaat de koelvloeistof dan koken.
 
Hoi allemaal,

ff een vraagje ik heb een R1 '99, als de motor te heet word begint mijn koelvloeistof
te koken en gooit hij het overtollige eruit!
Ik heb wel al een koeling erop zitten die ik zelf aan zet als hij boven de 100graden word.
Wat moet/kan ik hiermee?

Koelvloeistof kookt pas bij 135 graden. Maar wil niet zeggen dat wanneer hij het eruit gooit het al 135 graden is.

Wellicht dat je je thermostaat even moet controleren. (als de R1 die heeft maar vastwel :P )

Misschien werkt die nog maar half en gaat het ver genoeg open.

Wel heb ik deze week ook al 2 keer boven de 100 graden gezeten. Maar bij 103 slaat de fan aan en zakt de temp weer naar 96 graden.
Draait de fan wel de goede kant op als je em aanzet?

En tot welk niveau heb je de koelvloeistof afgevuld?
 
Laat bij een dealert even je koelwater op co2 controleren. Het is zelden zo dat bij een doorgeslagen kop olie in de koelvloeistof komt of koelvloeistof in de olie en als dat zo is, dan zal hierdoor je temperatuur niet achterlijk stijgen. Beide zijn koelmiddelen (en de olie is dan ook nog smeermiddel natuurlijk)

Wat wel meer voorkomend is, is dat de pakking van de kop dooslaat naar een koelwaterkanaal, zodat bij de druk van de expansie gas van de verbranding (co2) naar het koelwater wordt geperst. Pas als er een flink gat zit zie je het borrellen, maar vooral zul je het kunnen meten (zuurtegraad) in je koelwater, ook bij een klein lek.

Dit zorgt wel voor een aanzienlijke temperatuurstijging.
Wat verder nog kan is dat het wasklompje in de thermostaat versleten is waardoor de thermostaatklep niet helemaal meer opent. Dat denk ik eerder, want je gebruikt de motor vaak. De hoeveelheid water naar je radiateur is dan beperkt waardoor de motor snel warm kan lopen.

Tot slot kan ook de fan niet lekker lopen, slechte lagers oid waardoor deze niet voldoende lucht door de radiateur kan zuigen. Normaliter gaat de fan zoals eerder gezegd vanzelf aan.
Lijkt me de moeite waard om de radiateur eens te demonteren, slangen na te kijken, nieuwe thermostaatklep erin te zetten en de fan weer aan te sluiten zoals het hoort.
Er zit duidelijk iets niet goed, een koppakking lijkt me niet echt het geval, maar dat wordt wel het vervolg op de storing die je hebt..
 
Terug
Bovenaan Onderaan