Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Je zou kunnen proberen er eerst een nieuwe thermostaat in te zetten. Maar het ziet er erg naar uit dat je koppakking er tussenuit ligt. Maar goed die conclusie kun je op afstand niet direct trekken.Hoi allemaal,
ff een vraagje ik heb een R1 '99, als de motor te heet word begint mijn koelvloeistof
te koken en gooit hij het overtollige eruit!
Ik heb wel al een koeling erop zitten die ik zelf aan zet als hij boven de 100graden word.
Wat moet/kan ik hiermee?
Die koeler zat er al op dat ik hem kocht, hij gaat alleen boven de 100 als je met 25 graden of hoger, stapvoets rijd (in de stad bijv.).
Ik heb hem nu 2 jaar, maar dit is pas de 2e keer dit jaar dat het gebeurd is.
Kan het kwaad om ermee door te rijden, rijd er namelijk elke dag mee naar mijn werk.
Waarom moet je hem zelf aanzetten?
fan hoort automatisch te lopen
weet niet wat de bedrijfstemperatuur is van een r1 '99 , zou eerder rond 85 graden moeten zijn?
(correct me if im wrong)
Zou ik eerst naar kijken.Het kan de dop op je radiator zijn die stuk is.
Het koelsysteem kan dan geen druk opbouwen waardoor je koelvloeistof gaat koken (druk verhoogt nl het kookpunt).
om discussies te vermijden
nee. een koelvloeistof reservoir en een expansie vat zijn niet het zelfde.
ik leg 't even uit van een auto, die heeft iedereen en daar kan makkelijker onder motorkap gekeken worden
expansie systeem:
dit word vooral gebruikt bij de Japanse merken.
die hebben een gesloten koel systeem. en vlak onder de vul dop. daar zit een slangetje die naar 't expansie vat gaat. word de druk in 't systeem te hoog (dan zet de koelvloeistof uit) en word het in 't expansie vat geperst. neemt de temperatuur weer af. dan zal de vloeistof weer uit 't expansie vat gezogen worden en weer terug 't systeem in. Dit systeem vul je ook bij op de radiator en niet in 't vat! (bij dit systeem is de dop ook heel erg belangrijk op de radiator. want vaak/soms zit daar ook een thermostaat in)
koelvloeistof reservoir, word vooral gebruikt bij Franse merken:
Dit word wel bijgevuld via het reservoir. kan ook niet gevuld worden in de radiator. dit systeem word constant rond gepompt.
uhh expansievat en koelvloeistof reservoir zijn en doen hetzelfde alleen andere manier van werking
bij een lekke koppakking moet je vloeistof kwijt raken (inwendig) wat je terug vind in je olie
Precies, en dat is ook gemakkelijk zelf te testen.lijkt mij dat het thermocontact gewoon stuk is daarom zal je de koelvin ook handmatig moeten aanzetten, je thermocontact zorgt ervoor dat je vin gaat draaien tussen de 90 en 95 graden ongeacht of je dop nu wel of niet goed is. als je radiateur boven en onder warm is dan moet het haast wel een thermocontact zijn. bij een lekke koppakking moet je vloeistof kwijt raken (inwendig) wat je terug vind in je olie ff wat olie aan een dun stukkie metaal doen en warm maken gaat het borrelen dan zit er koelvloeistof in je olie en dus een lekke koppakking
als je langs een (goede) motorzaak rijdt dan kunnen ze het je snel vertellen succes
Hoi allemaal,
ff een vraagje ik heb een R1 '99, als de motor te heet word begint mijn koelvloeistof
te koken en gooit hij het overtollige eruit!
Ik heb wel al een koeling erop zitten die ik zelf aan zet als hij boven de 100graden word.
Wat moet/kan ik hiermee?