Koelvloeistof lek uit cyl Fazer 1000 (foto)

Joe Tosh

MF veteraan
23 feb 2003
5.941
3
Fazer 1000 gekocht onlangs (2005 met 10.000km), staat nu zo'n 2 weken stil na aankoop en heb gemerkt dat er regelmatig koelvloeistof loopt uit het gaatje van de linkse cylinder, genoeg om een plasje te maken van een 5 cm onder de motor.

Heb in wphandboek gekeken maar daar wordt met geen woord gerept over dat gaatje, zelfs geen benaming ervoor, laat staan over het lekken van koelvloeistof daar.

Iemand die weet wat de reden is, en of dit normaal is? Of van zijn eigen fazer er ervaring mee heeft? :?
full
 
Fazer 1000 gekocht onlangs (2005 met 10.000km), staat nu zo'n 2 weken stil na aankoop en heb gemerkt dat er regelmatig koelvloeistof loopt uit het gaatje van de linkse cylinder, genoeg om een plasje te maken van een 5 cm onder de motor.

Heb in wphandboek gekeken maar daar wordt met geen woord gerept over dat gaatje, zelfs geen benaming ervoor, laat staan over het lekken van koelvloeistof daar.

Iemand die weet wat de reden is, en of dit normaal is? Of van zijn eigen fazer er ervaring mee heeft?
ff een wilde gok: is het geen vriesplug?

Cor.
 
Is een "afwateringsgaatje". Ruimte rondom je bougies kan dan leeglopen bij regen o.i.d.
Zelfde gehad met vorige R1 maar dan olielekkage door een slecht gemonteerde klepdekselpakking. :X
Kan zijn dat de koelvloeistofaansluiting in de buurt van je cilinderkop lekt....., cilinderkoppakking kan het normaal gesproken niet zijn, die zit lager!!
Suc6 met zoeken. :P
 
zit er schroefdraad in?
andere zijde ziet er hetzelfde uit?

Geen schroefdraad in, en aan andere kant zit geen gaatje.

ff een wilde gok: is het geen vriesplug?

Cor.

Geen idee...

Is een "afwateringsgaatje". Ruimte rondom je bougies kan dan leeglopen bij regen o.i.d.
Zelfde gehad met vorige R1 maar dan olielekkage door een slecht gemonteerde klepdekselpakking. :X
Kan zijn dat de koelvloeistofaansluiting in de buurt van je cilinderkop lekt....., cilinderkoppakking kan het normaal gesproken niet zijn, die zit lager!!
Suc6 met zoeken. :P

Ow :o dus niet de bedoeling dat daar koelvloeistof uit lekt... :X

Thanks iig :} fazer is inderdaad een R1-blok vorige generatie...
Hoop dat het niks te erg is -O-

Ga de tank maar eens demonteren en beginnen zoeken...
 
Is idd een afwateringsgaatje van o.a. de linkse cylinder, rond de bougie. Heb de bougiedop eruit gehaald en met lampje en spiegeltje erin gekeken.
En er zat idd wat koelvloeistof rond de bougie, een klein beetje... (niet genoeg om een plasje te vormen)... :?

Gat uitgeblazen met compresseur en er kwam nog een beetje uit het gaatje, daarna rond de bougie droog.

Heb tank omhoog gedaan en alle leidingen nagekeken en in geknepen, alles ziet er prima uit... :? Kan absoluut niet zien waar die koelvloeistof vandaan zou gekomen zijn.

Echt raar, hoop dat iemand er nog iets zinnigs aan kan breien? :)
 
Is idd een afwateringsgaatje van o.a. de linkse cylinder, rond de bougie. Heb de bougiedop eruit gehaald en met lampje en spiegeltje erin gekeken.
En er zat idd wat koelvloeistof rond de bougie, een klein beetje... (niet genoeg om een plasje te vormen)... :?

Gat uitgeblazen met compresseur en er kwam nog een beetje uit het gaatje, daarna rond de bougie droog.

Heb tank omhoog gedaan en alle leidingen nagekeken en in geknepen, alles ziet er prima uit... :? Kan absoluut niet zien waar die koelvloeistof vandaan zou gekomen zijn.

Echt raar, hoop dat iemand er nog iets zinnigs aan kan breien? :)

Zwaartekracht kan ook een rol spelen in deze............
Misschien lekt er iets boven die cilinder en valt het dan naar beneden in de ruimte rondom de bougie .....
Kan natuurlijk ook zo zijn dat er pas iets lekt als de boel op druk komt( of wordt rondgepompt)


F.
 
effe afwachten of er koelvloeistof uit blijft komen?? anders mee naar een dealert...?

Ja, hij gaat nog een paar dagen stilstaan (vork en uitlaat zijn eraf), zal het in het oog houden.
Iets echt ergs lijkt het me al niet te zijn, olie ziet er normaal uit achter kijkglaasje.



Zwaartekracht kan ook een rol spelen in deze............
Misschien lekt er iets boven die cilinder en valt het dan naar beneden in de ruimte rondom de bougie .....
Kan natuurlijk ook zo zijn dat er pas iets lekt als de boel op druk komt( of wordt rondgepompt)


F.

Tja, als hij klaar is zal ik 'm eens goed warm rijden en dan terug in dat eerste bougiegat kijken.

Ik heb niks bijgevuld, maar vorige eigenaar misschien nog kort voor ik 'm kocht...


Thanks voor meedenken guys! :)
 
Laatst bewerkt:
:+
Iemand nog een nuttige bijdrage?
;)

Ja hoor, ik dacht dat je het begreep en ff ging googelen op "weep hole". Maar ik wil het je ook wel uitleggen:

Uit het weep hole kán een hele enkele keer een drupje koelvloeistof komen. Wordt dat lekken meer en/of regelmatig, dan heb je vrijwel zeker een kaduke waterpomp.

Zo goed?
 
Ja hoor, ik dacht dat je het begreep en ff ging googelen op "weep hole". Maar ik wil het je ook wel uitleggen:

Uit het weep hole kán een hele enkele keer een drupje koelvloeistof komen. Wordt dat lekken meer en/of regelmatig, dan heb je vrijwel zeker een kaduke waterpomp.

Zo goed?

Yep! :Y

En vanwaar wordt de vloeisof dan gevoed? Kan echt helemaal niks vinden dat lekt of met een rotte aansluiting of zo. Ik bedoel: hoe komt die vloeistof dan in het gat van de bougie terecht? :?

Zal eens googlen ook hoor. :P
 
Dat gaatje dient als mogelijkheid bij een koelvloeistoflek om de vloeistof er uit te laten komen zonder dat het meteen in je olie terecht komt. De waterpomp zit namelijk in één behuizing met je oliepomp.
Er zit een standpijpje tussen de beide dichtingen van de olie en de waterpomp, waardoor de vloeistof weg kan lekken via dat "weep hole".

Misschien heb je hier wat aan:
Water Pump Leak Through the pan???? PICTURES ADDED FINALLY - FZ1OA Message Board
 
Dat gaatje dient als mogelijkheid bij een koelvloeistoflek om de vloeistof er uit te laten komen zonder dat het meteen in je olie terecht komt. De waterpomp zit namelijk in één behuizing met je oliepomp.
Er zit een standpijpje tussen de beide dichtingen van de olie en de waterpomp, waardoor de vloeistof weg kan lekken via dat "weep hole".

Misschien heb je hier wat aan:
Water Pump Leak Through the pan???? PICTURES ADDED FINALLY - FZ1OA Message Board

Thanks, heb dat topic doorgespit en kreeg al bijna een hart-aanval bij het lezen wat ik allemaal moest vervangen :o maar toen zag ik dat het over een weep-hole in de oliepan ging :+, niet zoals bij mij in de cylinderwand...
 
Nog iemand een idee? Nog steeds geen meter met gereden ondertussen.
Blijft lekken om de 3-4 dagen en verder rond het blok is NIETS te zien van lekken of zo... :? :?
 
Daar gaat het hier niet over... ;)

Zal wel langs de dealer gaan, is weeral een paar jaar geleden en er zit blijkbaar niets anders op aangezien niemand het weet... -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan