Koelvloeistof lekkage/probleem

Honda-noob

Die hard MF'er
16 apr 2017
292
65
Altena
Hoi allemaal,

inmiddels WEER een nieuw topic in het Techniek forum, wat weer ee probleem aanduidt... een koelvloeistof probleem.

Motor: Honda CBF600SA 2004

Zie foto's voor indruk.
Achtergrond; vriendin reedt gisteren op snelweg 60km enkele rit, bij thuiskomst zag het er dus uit zoals op de foto's. Gezien de groene druppel welke aan de claxon hangt, laat me dit iig weten dat het gaat om kvs.
Maar nu: wat is de beste manier om de eventuele lek te traceren? Schoonmaken, starten en wachten? Zijn er verder nog tips, tricks, adviezen? Iemand die al een idee heeft welke richting ik moet kijken/zoeken? Kan het wat anders zijn?
 

Bijlagen

  • 20220720_203746.jpg
    20220720_203746.jpg
    83 KB · Weergaven: 98
  • 20220720_205817.jpg
    20220720_205817.jpg
    85,2 KB · Weergaven: 98
  • 20220720_204742.jpg
    20220720_204742.jpg
    200,1 KB · Weergaven: 97
  • 20220720_204737.jpg
    20220720_204737.jpg
    253,9 KB · Weergaven: 98
  • 20220720_204238.jpg
    20220720_204238.jpg
    135,6 KB · Weergaven: 97
  • 20220720_203757.jpg
    20220720_203757.jpg
    71,4 KB · Weergaven: 98
schoonmaken en starten ja.

Je kan ook het systeem afpersen met daar voor bedoeld gereedschap, maar dan sluit je de dop niet uit, en moet je natuurlijk net hebben liggen.
 
schoonmaken en starten ja.

Je kan ook het systeem afpersen met daar voor bedoeld gereedschap, maar dan sluit je de dop niet uit, en moet je natuurlijk net hebben liggen.
Afpersen kan ook met een fietspomp op het slangetje naar van het expansievat.
In het slangetje een oud (Frans/racefiets) fietsventiel plaatsen, en met fietspomp klein beetje druk erop.
Vooral niet teveel, paar tienden is meestal genoeg.
 
Laatst bewerkt:
De dop houd dat tegen. Het heet niet voor niks een expansievat.
Je heb gelijk, is al enige tijd terug dat ik deze truuk bij mijn Fiat 127 toepaste.....
Nog even gekeken in de oude olyslager en daar zat inderdaad de aansluiting op de radiator en niet op de radiatordop.

Werkt alleen als je de radiatordop er vanaf haalt en het gat tijdelijk afdicht met je hand of passende rubber dop.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de tips, ook mbt afpersen. Ik ga eerst eens schoonmaken en starten, kijken wat er gebeurd. Afpersen zou ik dan alleen kunnen doen met een fietspomp oid, heb geen speciale set hiervoor liggen.

Overigens wat nieuwe informatie; toen mijn vriendin de garage binnen kwam rijden met de motor, viel de motor tot 2 x toe uit. Is dit een effect van te weinig kvs waardoor het blok vanwege de hitte uitvalt? Of kunnen hier meer oorzaken aan ten grondslag liggen?
 
Thanks voor de tips, ook mbt afpersen. Ik ga eerst eens schoonmaken en starten, kijken wat er gebeurd. Afpersen zou ik dan alleen kunnen doen met een fietspomp oid, heb geen speciale set hiervoor liggen.

Overigens wat nieuwe informatie; toen mijn vriendin de garage binnen kwam rijden met de motor, viel de motor tot 2 x toe uit. Is dit een effect van te weinig kvs waardoor het blok vanwege de hitte uitvalt? Of kunnen hier meer oorzaken aan ten grondslag liggen?

Hoeveel kvs is er uit de radiateur?
 
Zo dat ik snel kan zien komt het van boven en is het door de rijwind over je blok heen gegaan. Schoonmaken en daarna verder kijken.
Ja zal wat betere foto's maken ter archivering maar idd; het komt ergens vanuit de onderkant vd radiateur vandaan, en dan vervolgens met 130km/h is het over het blok, zijkant en uitlaat gegaan.

Persoonlijk verdenk ik een lek in de horizontale 'lamellen' vd radiateur. Hopelijk is dat niet het geval, maar is een lekkende slang de oorzaak. Dat scheelt al aanzienlijk in kosten...

Hoeveel kvs is er uit de radiateur?
Daar ga ik straks achter komen!
 
Nou heb het allemaal eens goed bekeken en de motor gestart. Expansievat was helemaal leeg, geen kvs meer. Bovenkant op/rondom de dop is helemaal droog dus verwacht niet dat het daar vandaan komt.

Wat opviel: na enkele minuten gaf de temp.meter al hoge temps aan, in het begin van rood gebied. Maar gek genoeg sloeg de ventilator vd radiateur niet aan... dus dat is alvast probleem #1.

Daarnaast zag ik geen lekkage, iig nergens langs de slangen oid. Enige dat ik kon traceren was een plek onderaan de radiateur tussen de lamellen, zie foto's. Daar blijft het vochtig, dus ik verdenk dat daar ergens een lek zit.

Hoe nu het beste verder? Volledig verwijderen vd radiateur en vervangen? Lassen? Eerst nog even vullen met water oid om te kijken hoe ernstig de lek is?
Daarnaast is er dus nog het probleem met de ventilator; ofwel de ventilator is stuk, of de sensor die aangeeft dat ie moet draaien vanaf een bepaalde temp is stuk.
 

Bijlagen

  • 20220721_173555.jpg
    20220721_173555.jpg
    237,2 KB · Weergaven: 32
  • 20220721_173605.jpg
    20220721_173605.jpg
    245,5 KB · Weergaven: 38
  • 20220721_175016.jpg
    20220721_175016.jpg
    175,1 KB · Weergaven: 31
Nou heb het allemaal eens goed bekeken en de motor gestart. Expansievat was helemaal leeg, geen kvs meer. Bovenkant op/rondom de dop is helemaal droog dus verwacht niet dat het daar vandaan komt.

Wat opviel: na enkele minuten gaf de temp.meter al hoge temps aan, in het begin van rood gebied. Maar gek genoeg sloeg de ventilator vd radiateur niet aan... dus dat is alvast probleem #1.

Daarnaast zag ik geen lekkage, iig nergens langs de slangen oid. Enige dat ik kon traceren was een plek onderaan de radiateur tussen de lamellen, zie foto's. Daar blijft het vochtig, dus ik verdenk dat daar ergens een lek zit.

Hoe nu het beste verder? Volledig verwijderen vd radiateur en vervangen? Lassen? Eerst nog even vullen met water oid om te kijken hoe ernstig de lek is?
Daarnaast is er dus nog het probleem met de ventilator; ofwel de ventilator is stuk, of de sensor die aangeeft dat ie moet draaien vanaf een bepaalde temp is stuk.

Drm vroeg ik ook hoe leeg de radiateur was en hoeveel kvs je daarbij moest vullen
Expansie vaatje komt later pas.
Dop van de radiateur en die eerst bijvullen en koelsysteem ontluchten.
En volgende keer graag iets begrijpender de vragen proberen te lezen
 
Nou, lek is gevonden. Werd al snel duidelijk tijdens het bijvullen, systeem was zo goed als leeg. Helaas toch ergens een klein lekje tussen de lamellen vd radiateur.
Inmiddels radiateur verwijderd. Maar hoe verder? Kan zoiets gerepareerd worden of moet ik toch op zoek naar een tweedehands/nieuwe radiateur?
 

Bijlagen

  • 20220722_153534.jpg
    20220722_153534.jpg
    135 KB · Weergaven: 22
  • 20220722_153529.jpg
    20220722_153529.jpg
    186,6 KB · Weergaven: 25
Is een aluminium radiateur en niet te repareren.
Dat wordt 2ehands/nieuw en dan maar hopen dat de koppakking niet ook gesneuveld is.
Ligt er aan hoe lang de motor nog gelopen heeft met een vrijwel leeg koelsysteem
 
Is een aluminium radiateur en niet te repareren.
Dat wordt 2ehands/nieuw en dan maar hopen dat de koppakking niet ook gesneuveld is.
Ligt er aan hoe lang de motor nog gelopen heeft met een vrijwel leeg koelsysteem
Die is wel te repareren,desnoods word het koelblok vervangen,er zijn genoeg bedrijven die dat kunnen,
ff Googlen op aluminium motorfiets radiateur reparatie
Of,
 
Laatst bewerkt:
Ook auto's hebben aluminium radiatoren ;-). Dus beter googelen op: <aluminium radiateur reparatie> voor meer succes in je buurt.

Of koop een nieuwe bij de Engelse zaak van Jeffrey Bezos voor zo'n 120 pond (mogen links?)
 
Laatst bewerkt:
Heb inmiddels een zaak gebeld die radiateuren repareert, ook aluminium. Inmiddels de radiateur afgegeven, over paar dagen ophalen. Ben benieuwd of het ze lukt maar verwacht het wel.

Is een aluminium radiateur en niet te repareren.
Dat wordt 2ehands/nieuw en dan maar hopen dat de koppakking niet ook gesneuveld is.
Ligt er aan hoe lang de motor nog gelopen heeft met een vrijwel leeg koelsysteem
Toen ik de motor warm liet draaien (zonder kvs... 🙄) kwam er geen witte of blauwe rook uit de uitlaat, dus ik heb kleine hoop dat de pakking nog goed is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan