Koelvloeistof loop eruit

crosser2009

MF'er
28 sep 2009
131
0
Heb sinds kort een yamaha yz 250 (1994).

en als ik ff gecrost heb loopt er koelvloeistof uit het slangetje (overloop?).

is dit erg? mijn brommer heeft dit ook wel eens gedaan na het crossen. Word hij te heet dan ofzo ?

Alvast bedankt,
 
de radiateurdop kan niet goed meer zijn.
of je gooit de radiateur te vol, er moet een klein beetje ruimte boven de lamellen overblijven voor de uitgezette vloeistof.
of je hebt een lekke koppakking.

en in het blok kan ook gewone 4takt motorolie.
 
koppakking wss niet. heeft compressie genoeg, en is net nieuw :P . Zal eens checken op valse lucht.

zal eens kijken of hij te vol was.

Radiateur dop, moet die helemaal dichten ???

bedankt.
 
Wel olie die geschikt is voor motoren .... gebruik je verkeerde olie dan gaat deze schuimen en zal je blok kapot lopen.
Nooit geen auto olie gebruiken .... op de verpakking moet staan JASO MA dan is deze geschikt voor motoren.
 
Wel olie die geschikt is voor motoren .... gebruik je verkeerde olie dan gaat deze schuimen en zal je blok kapot lopen.
Nooit geen auto olie gebruiken .... op de verpakking moet staan JASO MA dan is deze geschikt voor motoren.

Motorolie weet niet of het in een auto of een motor zit. Olie schuimt ook niet, tenzij er water in zit.
De reden waarom je motorfiets-motorolie nodig hebt is de natte koppeling bij de meeste motorfietsen.
Die van viertakt motorfietsen kan je ook gebruiken, deze olie smeert nog extra de cilinderwand bij een viertakt, maar dat is dus een ongebruikte "extra" bij gebruik in een tweetakt.
 
oké . ik ga mij gewoon naar een motorzaak toe en ik vraag om blokolie :P Net zo makkelijk. Wel hebben wij thuis een vat 10w40 staan. maar die is half synthetisch geloof ik. weet niet of ik die mag gebruiken. ik ga gewoon nieuwe halen.
 
Motorolie weet niet of het in een auto of een motor zit. Olie schuimt ook niet, tenzij er water in zit.
De reden waarom je motorfiets-motorolie nodig hebt is de natte koppeling bij de meeste motorfietsen.
Die van viertakt motorfietsen kan je ook gebruiken, deze olie smeert nog extra de cilinderwand bij een viertakt, maar dat is dus een ongebruikte "extra" bij gebruik in een tweetakt.

olie dat schuimt met water?
 
@ hondaxl ...... oh ik wist niet dat een motor dat niet weet , ik dacht dat een motor hersens had ....
Dus volgens jou is olie , olie ...... dus niet.
Als je verkeerde olie in een motorfiets gooit word deze te heet en gaat een soort van belletjes produceren .... hierdoor verliest de olie zijn smeerfunctie.
En dat heeft niets met een natte pl. koppeling te maken.
In mijn bericht heb ik ook neergezet dat er jaso ma op de verpakking moet staan , staat deze er niet dan is de olie niet geschikt voor motorfietsen.
 
Ja, als je er slaolie in gooit wel ja. Elke motorolie is gemaakt voor hoge temperaturen. Uiteraard, een superdeluxeultraturbo olie voor de motoGP die zal ff hogere temperaturen aankunnen.

Maar geen enkele normale olie gaat in je motor koken hoor!

Het gaat voornamelijk gewoon over het type olie dat je hebt. Mineraal, semi-syntheet of vol-syntheet.

En HondaXL zegt goed dat de meeste natte koppelingen niet zo van vol-syntheet houden. Krijg je een slipperclutch van terwijl je dat helemaal niet wilt.

@probleem: koppakking lek, systeem te vol, lucht in je systeem....

En JA, je dop hoort volledig af te sluiten. Waarom? Omdat je koelsysteem onder druk staat. Waarom? Omdat het kookpunt daardoor hoger komt te liggen! Waarom? Omdat anders de hele tijd je koelvloeistof gaat koken en uit je slangetjes komt piesen (hééé?).
 
Laatst bewerkt:
@ hondaxl ...... oh ik wist niet dat een motor dat niet weet , ik dacht dat een motor hersens had ....
Dus volgens jou is olie , olie ...... dus niet.
Als je verkeerde olie in een motorfiets gooit word deze te heet en gaat een soort van belletjes produceren .... hierdoor verliest de olie zijn smeerfunctie.
En dat heeft niets met een natte pl. koppeling te maken.
In mijn bericht heb ik ook neergezet dat er jaso ma op de verpakking moet staan , staat deze er niet dan is de olie niet geschikt voor motorfietsen.

Automotive en bike olie verschillen alleen in de 'dopes' i.v.m. de koppeling, mijn stelling is nog steeds dat de een motorfiets motor qua belasting niet zwaarder afziet dan een auto-motorblok.
Die JASO duidt net op de geschiktheid voor natte platen koppeling. Bij mijn weten staat dat er niet altijd op.
Olie die te heet wordt heeft met de viscositeit te maken, niet veel met die JASO.
Hele context lezen...ik heb niet gepleit voor gebruik van auto-olie voor een motor...alhoewel het wel kan voor droge platen motoren !
 
Olie en water wordt een soort koffiemelk. Olie dat schuimt duidt op een heel ander probleem.

't is wat je schuimen noemt...ik denk dat jij koken bedoelt...
En stilstaand schuimt olie met water niet inderdaad, maar met een draaiende motor wel...check maar een in een emmer of zo....
 
Wij gebruiken nooit anders als een full synth in onze 2 en 4 takt machines ....
nooit geen koppelings problemen of slippende koppelingen.
Blokken zien er altijd uit als nieuw ...
verschil van mening zal je altijd houden .....
 
*Update*

De crossmotor is vastgelopen omdat de voetpakking kapot was en er geen koelvoeistof meer in zat.

Zelf gehoond en nieuw zuigertje + pakkingen + naaldlager gekocht = €150,-

Hij zat wel ramvast maar gelukkig niet zo'n erge schade.

Waarschijnlijk had de vorige eigenaar geen nieuwe voetpakking er op gedaan.
 
*Update*
Zelf gehoond en nieuw zuigertje + pakkingen + naaldlager gekocht = €150,-

Hij zat wel ramvast maar gelukkig niet zo'n erge schade.

Waarschijnlijk had de vorige eigenaar geen nieuwe voetpakking er op gedaan.

Zelf gehoond?
Waarmee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan