Koelvloeistof pijpje muurvast

Delcasa

Die hard MF'er
12 jul 2011
642
2
Amsterdam
Voor het eerst waag ik me aan het kleppenstellen en zit met een boos koelvloeistof pijpje in mn deksel...

Het betreft een KLE500 (zelfde blok als ER5/GP500) uit 2001. Het linker pijpje liet, na het inzetten van griptang, redelijk snel los. De rechter echter.... Kreng wilt niet los komen.

Er zit wel degelijk beweging in, met de tang kan ik het pijpje namelijk gemakkelijk om z'n as draaien en hij kan heen en weer bewogen worden. Ik kan het pijpje echter met zoveel kracht omhoog trekken dat de motor van de grond komt maar het pijpje blijft zitten.

Schroevendraaier als (voorzichtige) hefboom deed niks en na 6 liter WD40 is alles mooi schoon maar het buisje nogsteeds vast _O-

Iemand een gouden tip? Heb al wat gegoogled maar ben helaas niets wijzer geworden...
 
IMAL zit niet in mijn standaard pretpakket, zal ik binnenkort wat van inslaan (ik weet dat WD40 eigenlijk geen plek kent in een werkplaats...)

HEt heeft een minuut of 80 geduurd maar beide buisjes zijn los.

[n00b]Just to be sure.... Als ik m'n voelermaatje hierzo tussen friemel; dan doe ik het goed toch?![/n00b]

DSC_0286.JPG
DSC_0283.JPG
 
[n00b]Just to be sure.... Als ik m'n voelermaatje hierzo tussen friemel; dan doe ik het goed toch?![/n00b]

[afbeelding] [afbeelding]

:Y

Die koperen olieleiding kan je het beste even loshalen trouwens, zitten twee pijpjes ingedrukt, zitten allebei in het midden met een boutje per buisje vast. Daarna voorzichtig loshalen. Denk om de o-ringen.

Oh, over o-ringen gesproken, neem aan dat je nieuwe hebt voor die twee die van bovenaf in de cilinderkop gedrukt zitten?
 
Laatst bewerkt:
thnx, ik zat eerst tien minuten te zoeken naar de juiste plek :')

Nieuwe ringen heb ik nog niet niet, zal ik wel halen. Ik wist van te voren niet zo goed welke replacement parts ik allemaal nodig ging hebben, Was maar alvast begonnen met het demonteren.

Die koperbuisjes zagen er zo fragiel uit dat ik ze in eerste instantie maar heb laten zitten, werkt idd handiger als ze uit de weg zijn Denk ik. Ik moet toch een andere voeler voelermaat halen, mijne maakt te grote stappen per blad...
en
Ik las dat sommige zeggen dat de deksel pakking hergebruikt kan worden. Mijne ziet er nog netjes uit, geen scheuren of hard/uitgedroogd. Een nieuwe zag ik voor 40eu online staan, als ik dat kan besparen heb ik daar wel oren naar. Wat denken jullie daarvan?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de klepdeksel pakking gewoon hergebruikt, de pakking zag er nog goed uit.
Had wel van tevoren al een nieuwe gekocht, die bewaar ik wel voor de volgende keer. :)
Let ook op de twee losse busjes die tussen de kop en kleppendeksel zit zodat er niet eentje in het blok valt. :P
 
Hmmm.... Gisteren alles drie keer gemeten met de krukas op dezelfde positie maar uit eenlopende metingen.

Kleppen van cilinder links (WPHB noemt dat #2 geloof ik) krijg ik niets tussen, zelf geen 0.05mm blad. Rechts ook niets tussen de uitlaat, inlaat rechts ging 0.15 wel, 0.20 a
 
Hmmm.... Gisteren alles drie keer gemeten met de krukas op dezelfde positie maar uit eenlopende metingen.

Kleppen van cilinder links (WPHB noemt dat #2 geloof ik) krijg ik niets tussen, zelf geen 0.05mm blad, bij geen van de metingen. Rechts ook niets tussen de uitlaat, inlaat rechts ging 0.15 wel, 0.20 al niet meer. Bij de derde keer meten krijg ik bij uitlaatklep 1 opeens wel 0.2 er tussen. Krakas stond goed...



Als ik het goed begreep moet rechts gemeten worden op letter 'C' en links op 'T'.

Na de lunch even preciezer voelermaatje halen en nog een keer doen.

De motor is bij 25k voor het laatst na gegeken en heeft nu, 2 jaar later, 45k gelopen. Is het aannemelijk dat er idd niets tussen te krijgen is? En wat is de consequentie daarvan? Kleppen sluiten nu net niet helemaal af?

edit: toch leuk, wel kleppen gaan stellen maar niet weten waarom :X B|
 
Laatst bewerkt:
Hmmm.... Gisteren alles drie keer gemeten met de krukas op dezelfde positie maar uit eenlopende metingen.

Kleppen van cilinder links (WPHB noemt dat #2 geloof ik) krijg ik niets tussen, zelf geen 0.05mm blad, bij geen van de metingen. Rechts ook niets tussen de uitlaat, inlaat rechts ging 0.15 wel, 0.20 al niet meer. Bij de derde keer meten krijg ik bij uitlaatklep 1 opeens wel 0.2 er tussen. Krakas stond goed...

[~[url="http://s11.postimg.org/vcprcnzn3/30042015_kleppenstellen.jpg"]afbeelding~][/url]

Als ik het goed begreep moet rechts gemeten worden op letter 'C' en links op 'T'.

Na de lunch even preciezer voelermaatje halen en nog een keer doen.

De motor is bij 25k voor het laatst na gegeken en heeft nu, 2 jaar later, 45k gelopen. Is het aannemelijk dat er idd niets tussen te krijgen is? En wat is de consequentie daarvan? Kleppen sluiten nu net niet helemaal af?

edit: toch leuk, wel kleppen gaan stellen maar niet weten waarom :X B|

Je kan het schematje in het handboek volgen, als je die niet begrijpt zorg je gewoon dat, van de klep die je wilt meten, de nok van de nokkenas recht omhoog staat. Gaat er dan niets tussendoor dan staat ie echt te strak.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan