Koelvloeistof raakt leeg en KOOKT!!!

Crazy Biker

Die hard MF'er
12 nov 2004
394
0
Friesland
Ik heb in September 2004 een ZXR 750 gekocht. Ik heb er tot 13 November niet op kunnen rijden in verband met mijn lichte categorie rijbewijs.

Op 13 november zou ik een ritje maken maar zag dat de koelvloeistof reservoir bijna leeg was. Had het idee dat ze dit misschien vergeten konden zijn bij de aflevering.

Dus ik bijvullen en sindsdien een paar ritjes gemaakt. In totaal ongeveer 300 KM. Nu heb ik zondag een ritje gemaakt, niets aan de hand. Vandaag een ritje gemaakt en na de tijd koelvloeistof weer bekeken en was het reservoir weer bijna leeg. Nu bijgevuld en ging vanavond naar mijn werk. Zet 'm daar in de kelder en hoor dat de koelvloeistof druk aan het borrelen was.

Tijdens het rijden is de temperatuur meter niet hoog geweest ofzo. Voor het stoplicht liep ie wel wat op en tijdens de opstopping in Leeuwarden, waardoor ik stapvoets kon rijden, liep ie ook wel tot de helft op, maar hij is de hele rit niet boven de helft gekomen.

Wat kan dit zijn? Ik heb nog wel garantie tot September 2005, maar weet iemand wat de eventuele oorzaak kan zijn?
 
Je koelwater kookt vanaf het moment dat het iets over de 100 grd. celsius wordt.
Door dit koken bouwd het systeem druk op en bij 115 grdn. celsius is de overdruk 0,7 bar. Tamelijk hoog.
Je systeem moet gesloten zijn om verdamping tegen te gaan, maar dat houd ook in dat er druk opgebouwd wordt.

Bovendien is het voor je motor ongezond om een temp. van meer dan 100 grdn. te hebben. Je smeerolie is dan al een poosje te dun geworden om voldoende de lagers te kunnen smeren.

Gr.
Henk
 
Terug
Bovenaan Onderaan